تحلیلگر ارشد مسائل بین‌المللی و دیپلمات اسبق ایران در سازمان ملل متحد در دفتر نیویورک و ژنو گفت: همین قانون زیرساخت‌ها که قانون مهمی در آمریکا است کار پیشبرد برجام از نظر سیاسی در داخل آمریکا را قدری دشوارتر از معمول خواهد کرد. به این معنی که برای بایدن حفظ اکثریت در کنگره و نیز به تصویب رساندن قانون زیرساخت‌ها مهم است و ممکن است نتواند با دست باز در ارتباط با برجام انعطاف لازم را داشته باشد.

کوروش احمدی در گفتگو با «انتخاب» درباره درخواست‌های روی میز ایران و بحث برجام پلاس افزود: برجام پلاس اصطلاحا بدین معناست که ایران و آمریکا هر دو خواسته‌هایی علاوه بر آنچه که در برجام ۲۰۱۵ (۱۳۹۴) پیش‌بینی شده بخواهند؛ یعنی ایران بخواهد یک سری امتیازات بیشتری از آنچه در برجام گرفته، دریافت کند. در مقابل آمریکا هم بخواهد یک سری امتیازات بیشتری نسبت به آنچه در برجام ۲۰۱۵ گرفته، به دست آورد.  وی ادامه داد: اگر طرفین روی این مسئله اصرار داشته باشند و برجام تغییر کند این امر می‌تواند برخی عواقب حقوقی هم برای ایران و هم برای آمریکا داشته باشد. بدین شکل که اگر ما برجام (همان برجام ۲۰۱۵ بدون هیچ چیز اضافه‌ای) را احیا کنیم یعنی نه ایران درخواست اضافه‌ای داشته باشد نه آمریکا، در آن صورت در داخل آمریکا، از نظر حقوقی قاعدتا نباید مانع جدیدی شکل بگیرد. اما اگر نکته یا نکاتی به برجام اضافه شود در آن صورت یک توافق جدید شکل گرفته است.

دیپلمات پیشین ایران در نیویورک و ژنو اضافه کرد: در این صورت، دولت آمریکا ملزم خواهد بود تا این توافق جدید را در چارچوب «قانون INARA» که در کنگره تصویب شده، برای بررسی به کنگره ارائه دهد. سنای آمریکا می‌تواند با دو سوم آرا یعنی حدود ۶۴ رأی از ۱۰۰ رأی آن را رد کند و در این صورت رئیس جمهور نیز قادر به وتوی آن نخواهد بود. در این صورت و با توجه به حمایت برخی از دمکرات‌ها از جمهوریخواهان مخالف برجام، با یک شرایط لب مرزی مواجه خواهیم بود.

وی با بیان اینکه در ایران هم ما یک مشکل حقوقی ممکن است داشته باشیم، توضیح داد: قانونی که در ۱۱ آذر سال ۹۹ در مجلس تصویب شد اگر قرار باشد دقیقا اجرا شود، مشکلات زیادی می‌تواند ایجاد کند. مشکل اساسی این قانون این است که خروجی مذاکرات با آمریکا را دیکته کرده است که امر بی سابقه‌ای است. طبعا تطبیق خروجی مذاکرات احتمالی با آمریکا با این قانون مجلس بستگی به مفاد این خروجی و نظر نهاد‌ها و مقامات بالادستی خواهد داشت.

این کارشناس مسائل بین‌المللی تاکید کرد: در کنگره آمریکا و بسیاری از مجالس کشور‌های جهان، بده بستان بسیار رایج است یعنی جمهوریخواهان به دموکرات‌ها خواهند گفت اگر رأیشان را در بحث لایحه زیرساخت‌ها می‌خواهند باید در جا‌های دیگر، مثلا در برجام، به آن‌ها امتیاز بدهند، این یعنی فشار کنگره به دولت برای اینکه امتیاز زیادی به ایران ندهد و کوتاه نیاید یا کمتر کوتاه بیاید؛ بنابراین جمهوریخواهان با همکاری برخی از دمکرات‌های ضد ایران در کنگره از این طریق می‌توانند بیش از پیش دست دولت بایدن را در امتیاز دادن به ایران ببندند و اجازه ندهند کار برجام پیش برود.