یک روزنامه آمریکایی به نقل از مقامات رسمی این کشور و برخی منابع مطلع مدعی شد که آمریکا در حال بررسی اعمال تحریم‌های سخت‌ترعلیه صادرات نفت ایران به چین به منظور ترغیب ایران به ادامه دادن مذاکرات احیای توافق هسته‌ای و یا تنبیه آن در صورت ترک این مذاکرات است.

به گزارش ایسنا، روزنامه وال استریت ژورنال به نقل از مقامات رسمی آمریکا و افراد مطلع با توجه به مذاکرات اخیر در وین بر سر احیای توافق هسته‌ای نوشت: چون این مذاکرات در حال متزلزل شدن هستند، آمریکا در حال بررسی گزینه‌هایی است که ایران را ترغیب به حفظ و ادامه مذاکرات کرده یا اگر چنین نکرد، آن را تنبیه کند.

این روزنامه به ادامه ادعای مقامات آمریکایی مذکور پرداخته و نوشت: این مقامات می‌گویند، اقدامات جدید در صورت شکست مذاکرات هسته‌ای انجام خواهند شد. آنها همچنین می‌گویند، این برنامه شامل اجرای سلطه‌جویانه تحریم‌های فعلی می‌شود که از طریق اعلام موارد جدید تحریمی یا اقدامات قانونی انجام خواهد شد.

وال استریت ژورنال به نقل از یکی از این مقامات آمریکایی نوشت: چیز زیادی در اقتصاد ایران برای تحریم باقی نمانده است، فروش نفت ایران به چین غنیمت است.

این روزنامه با بیان اینکه این مقامات می‌گویند، هیچ تصمیمی برای پیش بردن این برنامه گرفته نشده است، ادامه داد: خطر این وجود دارد که چنین اقدامی دارای نتیجه معکوس باشد، یعنی باعث شود ایران برنامه هسته‌ای‌اش را سرعت ببخشد. آنها همچنین اظهار کردند گزینه‌های دیگر نیز در حال بررسی شدن هستند.

 وال استریت ژورنال همچنین به نقل از نفر دومی از این مقامات آمریکایی نوشت: این گزینه‌ها شامل کارزاری دیپلماتیک برای متقاعد کردن چین، هند و دیگر مشتریان بزرگ نفت خام به قطع کردن واردات این محصول، کالاهای تجاری غیر نفتی، تامین مالی بدهی و نقل و انتقالات مالی می‌شود.