نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین تأکید کرد که مذاکرات احیای برجام در وین به مرحله توافق روی همه مسائل نزدیک شده است.

میخائیل اولیانوف در پاسخ به برخی گزارش‌ها مبنی بر خوشبینی مسکو در خصوص پیشرفت در مذاکرات وین در صفحه توئیتر خود نوشت: «نه ضرورتاً. ما حقیقتاً شاهد پیشرفت مداومی در مذاکرات وین درباره برجام بودیم. ما این حقیقت آشکار را می‌پذیریم اما همواره در ارزیابی‌های خود محتاط هستیم و تا زمانی‌ که روی همه مسائل توافق نشود، گویی درباره هیچ‌ موضوعی توافقی صورت نگرفته است. ما به این مرحله نزدیک شده‌ایم اما احتمالاً به زمان بیشتری نیاز است.»

وی همچنین در خصوص برخی گمانه‌زنی‌ها درباره توافق نهایی بر سر برجام، گفت: «من احساس نارضایتی دارم از اینکه برخی تحلیلگران سیاسی در خصوص پیچیده‌ترین مشکلات جهان به سادگی قضاوت می‌کنند و به آنها توصیه می‌کنم که  نتیجه‌گیری‌های شتابزده نکنند.»

اختلافات به نقطه‌ای رسیده که همه معتقدند حل‌شدنی است

اظهارات اولیانوف در حالی مطرح شده است که لارنس نورمن، خبرنگار روزنامه آمریکایی «وال استریت ژورنال» روز سه‌شنبه اعلام کرد که احتمالاً چهارشنبه یا روز پنجشنبه هفته جاری، وقفه‌ای در گفت‌وگوهای وین برای احیای برجام ایجاد می‌شود و هیأت‌ها به پایتخت‌های خود بازمی‌گردند.

وی سپس در ادامه ادعای خود، افزود: سوال بزرگ این است که چه زمانی این گفت‌وگوها ادامه می‌یابد و آیا این گفت‌وگوها پیش از انتخابات ایران ادامه خواهد یافت یا خیر؛ این مسأله‌ای است که هنوز حل نشده است.

روز گذشته همچنین معاون وزیر امور خارجه ایران با اشاره به نشست کمیسیون مشترک برجام که ساعاتی پیش از برگزاری این نشست در گراندهتل وین، با بیان اینکه همه هیأت‌ها مصمم هستند و جدیت کاملا وجود دارد، گفت: اختلافات به نقطه‌ای رسیده که همه معتقد هستند قابل رفع است و این طور نیست که حل‌نشدنی باشد اما مواضع قطعی ما باید رعایت شود.

اتحادیه اروپا: تعهد داریم

برجام را احیا کنیم

همزمان اتحادیه اروپا نیز موضع خود درباره مذاکرات وین را تشریح کرد. به گزارش یورونیوز، پیتر استانو در پاسخ به سوالی درباره موضوعات اصلی اختلافات که عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه ایران و سرپرست هیأت مذاکرات ایران در وین اظهاراتی درباره آن داشته است، گفت: دستگاه سیاست خارجی اتحادیه اروپا به عنوان هماهنگ‌کننده برجام و مذاکرات احیای برجام، همچنان متعهد است که هر کاری را که ممکن است انجام دهد تا این توافق دوباره به روند عادی برگردد.

استانو ادامه داد: فرصت دادن به دیپلماسی مهم است. تنها راه عملی برای مقابله با برنامه هسته‌ای ایران، احیای برجام است.

به گزارش یورونیوز، وی معتقد است که «گفتگوها در وین ادامه خواهد داشت.»

این سخنگوی اتحادیه اروپا در ادامه بیان کرد که بر اساس تعهداتی که نسبت به «مذاکرات محرمانه» احیای برجام وجود دارد تاکید کرد که «نمی‌تواند جزییات مفاد و موارد مورد بحث در برجام را یک کنفرانس خبری بازگو کند.»

او با تایید سخنان عراقچی گفت:‌ برخی از مسائل دشوار و سخت هنوز باقی مانده است اما ما راهمان برای کسب هدف نهایی یعنی اجرای کامل توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ توسط همه طرف‌ها و امضاکنندگان را ادامه خواهیم داد.