سخنگوی شورای نگهبان گفت: هیچ وقت به دلیل زن بودن کاندیدایی را رد نکرده‌ایم و ثبت نام زنان در انتخابات ریاست جمهوری نیز بلامانع است.

عباسعلی کدخدایی در نشست خبری دیروز خود درباره اینکه آیا زنان می‌توانند برای انتخابات ریاست جمهوری آینده نامزد شوند، افزود: نظر فقها درباره بحث ریاست جمهوری خانم‌ها هیچ تغییری نکرده است؛ من عرضم این بود که بحث‌های فرهنگی در کشور ما جدی است و مسئله‌ای نیست که با یک قانون حل شود، ان‌شاءالله در دوره‌های بعدی مسئله فرهنگی حل شود.

این عضو حقوقدان شورای نگهبان در خصوص شایعات مطرح شده مبنی بر کاندیداتوری وی برای انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰، اظهار کرد: من تا سال ۱۴۰۱ در شورای نگهبان هستم و اگر در انتخابات ثبت‌نام کنم، مشخص خواهد شد.

وی در خصوص موضع این شورا برای طرح اصلاح قانون انتخابات نیز گفت: برای شورای نگهبان مصوبه مجلس اهمیت دارد و تفاوتی قائل نیستیم که مجلس به چه شیوه‌ای به این موضوع رسیدگی کند؛ تشخیص درباره اصلاح و تصویب قوانین با مجلس شورای اسلامی است و ما در زمینه اصلاح و تصویب قوانین در مجلس هیچ گونه دخالتی نداریم.

کدخدایی ادامه داد: پس از اینکه در سیاست‌های کلی به شورای نگهبان تکلیف شد که شاخص‌های رجل سیاسی را مشخص کند، ما شاخصه‌های آن را تعیین و رسانه‌ای کردیم و سپس برای مجلس شورای اسلامی ارسال شد؛ بنابراین ما وظیفه خود را از این جهت انجام دادیم.

کدخدایی در بخش دیگری از نشست خبری خود در خصوص طرح مالیات بر خانه‌های خالی توضیح داد: طرح مفصلی با عنوان طرح دو فوریتی اصلاح ماده ۵۴ مکرر قانون مالیات‌های مستقیم را داشتیم که این طرح به وضع مالیات بر خانه‌های خالی معروف بود که دارای ایرادات و ابهاماتی بود، ابهام اول اینکه تعریفی از خانه خالی نشده بود؛ همچنین توجه به اینکه چنانچه یک واحد مسکونی در هر سال مالیاتی بیش از چهار ماه خالی باشد، مشمول این ماده خواهد بود، اگر در اثنای مدت ۴ ماه، واحد مسکونی به شخص دیگری منتقل شود، از این جهت که مشخص نیست مبدا محاسبه چهار ماه از چه زمانی است ابهام دارد؛ پس از رفع ابهام اظهارنظر خواهد شد.

کدخدایی افزود: فراز دوم که شمول مالیات موضوع این ماده را برای «واحدهای نوساز و پروژه‌های انبوه‌سازی» منوط به گذشت مدت زمان خاصی از «پایان مهلت اتمام عملیات ساختمانی مندرج در پروانه ساخت» کرده است، از این جهت که مشخص نیست این حکم شامل افرادی که پس از پایان مهلت مذکور در پروانه، بنا به عذر موجه نتوانسته‌اند واحد مسکونی خود را به اتمام برسانند نیز می‌شود یا خیر ابهام دارد؛ پس از رفع ابهام اظهارنظر خواهد شد.