سخنگوی وزارت امور خارجه خبر داد که محمدجواد ظریف، وزیر خارجه کشورمان در نشست امروز شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ شرکت و سخنرانی خواهند کرد.

عباس موسوی در نشست خبری دیروز خود افزود که ان‌شاالله این سخنرانی به صورت زنده پخش خواهد شد.

موسوی درباره اینکه رئیس‌جمهور گفت اگر آنچه که باید در برنامه انجام شود، نشود و مکانیزم ماشه فعال شود، ایران پاراگراف آخر نامه رئیس‌جمهور به اروپایی‌ها را اجرا خواهد کرد، گفت: روی این سخنان اعضای برجام و اروپایی‌ها هستند و خودشان این پیام را گرفتند که واکنش جمهوری اسلامی ایران به این اقدامات چه خواهد بود؛ دو- سه اقدام ویژه برنامه‌ریزی شده است که بر اساس شرایط انجام خواهد شد، اما امیدوارم که درایتی در آنها باشد و کار را به آنجا نکشانند. با توجه به شرایطی که در آن قرار داریم، اقدام آمریکا در این زمینه حداقل به جایی نخواهد رسید.

سفری به ونزوئلا در پیش است

وی درباره روابط دو کشور ایران و ونزوئلا و چشم‌انداز پیش‌روی دو کشور، گفت: روابط دو کشور یک رابطه عادی و رسمی است و ربطی به روابط کشورهای دیگر و منافع آنها ندارد، بنابراین ما همانطور که در گذشته با این کشور رابطه داشتیم، به رابطه نرمال خودمان ادامه خواهیم داد و اتفاقات اخیر هم چیز خارق‌العاده‌ای نبوده و تجارت ایران به یک کشور مستقل دیگر در نقطه دیگری از جهان بوده است.  وی ادامه داد: البته طبیعی است که این خوش‌آیند خیلی از قدرت‌ها از جمله ایالات متحده آمریکا نیست؛ اول اینکه به آنها ربطی ندارد و ثانیاً اراده کشور ما بر این است که به روابط عادی خودمان با ونزوئلا به خصوص در حوزه تجاری که ادامه دارد و ادامه هم خواهد داشت، ادامه دهیم، سفری هم در پیش است که انجام خواهد شد و ایران با دوستان خودش حد اعلایی از تعامل را خواهد داشت.

نمی‌توانم عملیات ایران و ترکیه در مرز عراق را تایید کنم

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره ادعای حمله مشترک ایران و ترکیه به شبه نظامیان در مرز عراق ترکیه و ایران و اینکه آیا در این مورد هماهنگی با دولت عراق صورت گرفته است یا نه، اظهار کرد: مبارزه با تروریست‌‌ها در دستور کار مشترک همه کشورهای منطقه از جمله ترکیه، ایران و عراق است. از انجام هماهنگی خبر ندارم اما طبیعی است که جمهوری اسلامی ایران از مرزهای خودش دفاع کند و هر کجا که تروریست‌ها لانه کرده باشند، آن منطقه را پاکسازی کند. در این مورد از نزدیک با مقام‌های عراقی در تماس هستیم، آنها نیز از گذشته در جریان فعالیت‌های ما و فعالیت‌های گروه‌های تروریستی شناسنامه‌دار قرار دارند. نمی‌توانم عملیات مشترک را تایید کنم اما این عزم در همه کشورهای منطقه از جمله ایران وجود دارد که به تناسب شرایط و موقعیت با تروریست‌های شناسنامه‌دار که دست به اقدامات تروریستی علیه بی‌گناهان به ویژه در حاشیه نوار مرزی می‌زنند، مقابله کند.