سرپرست صندوق بازنشستگی فولاد گفت: بازنشستگان صندوق معوقاتی در زمینه اجرای همسان‌سازی مربوط به سال‌های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ دارند که درصددیم هرچه سریع‌تر این معوقات را پرداخت کنیم.

به گزارش ایرنا، حجت کاظمی با بیان اینکه در کشور ۱۸ صندوق فعال در حوزه بیمه‌ای داریم، گفت: بعضی از صندوق‌های بیمه‌ای مثل صندوق بازنشستگی شهرداری، صندوق بیمه ایران، صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر، ویژه اقشار خاص هستند که برای ارائه خدمات به قشر خاصی از جامعه تشکیل شده‌اند و در این میان صندوق فولاد نیز از دسته صندوق‌های خاص است.

وی افزود: مؤسسه صندوق حمایت و بازنشستگی کارکنان فولاد درگذشته زیرمجموعه وزارت صنعت، معدن و تجارت بوده که در آن دوران به علت جوان بودن صندوق و پیشی‌گرفتن منابع بر مصارف، مشکلاتی عدیده‌ای وجود نداشت و فکری هم برای محاسبات بیمه‌ای به جهت ایفای تعهدات بلندمدت نمی‌شد.

سرپرست صندوق بازنشستگی فولاد تصریح کرد: با گذشت زمان و اجرای قوانینی که موجب بازنشسته شده تعداد زیادی از بیمه‌پردازان و بازنشسته کردن تعداد زیادی از کارگران به دلیل تعدیل نیرو در راستای واگذاری‌ها و خصوصی‌سازی شد، مصارف بر منابع پیشی گرفت و ضریب پشتیبانی صندوق در سال‌های ۱۳۸۰ الی ۱۳۹۰ بحرانی شد.

سرپرست صندوق بازنشستگی فولاد گفت: بنابر استانداردهای بین‌المللی چنانچه ضریب پشتیبانی صندوق یا سازمان بیمه‌ای کمتر از ۶ یا ۵ شود آن صندوق ورشکسته اعلام می‌شود که در این وضعیت یا باید میزان ورودی‌ها را ارتقا داد یا در حوزه بازنشستگی تغییراتی ایجاد کرد یا وضعیت سرمایه‌گذاری‌ها را ارتقا داد و برای مدیریت دارایی‌ها برنامه‌های کارآمد و مؤثر به کار گرفت.

کاظمی ادامه داد: متأسفانه این صندوق از سنوات گذشته فاقد ورودی جدید بوده که عملاً این صندوق به دلیل عدم ورودی جدید به‌نوعی یک صندوق بسته است. به دلیل عدم ورودی جدید وضعیت پایداری این صندوق خیلی شکننده شده است.

وی با بیان اینکه این صندوق در حدود چهار هزار و ۶۰۰ نفر بیمه‌پرداز و حدود ۸۷هزار نفر مستمری‌بگیر دارد، گفت: در وضعیت مطلوبی قرار نداریم بنابراین نیازمند تمرکز بیشتر بر مدیریت دارایی‌ها برای ارتقای بازدهی آنها به‌منظور رفع کمبود نقدینگی هستیم. از طرفی در حوزه بیمه‌ای این صندوق و سایر صندوق‌های فعال در حوزه بیمه‌ای در کشور به اصلاحات مباحث سیستماتیک، پارامتریک، فنی و ساختاری نیازمند هستیم.

کاظمی با بیان اینکه مؤسسه صندوق حمایت و بازنشستگی کارکنان فولاد در سال ۱۳۹۱ برابر پیشنهاد دولت و با مصوبه مجلس از وزارت صمت منفک و به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی منتقل شد، گفت: در زمان انتقال، وضعیت دارایی‌ها و بدهی‌های صندوق به‌درستی مشخص نشد.

وی اضافه کرد: دولت باید طی چند سال این بدهی را به صندوق پرداخت کند که با توجه به محاسبات بیمه‌ای صورت گرفته، تا پایان سال ۱۳۹۸ طلب صندوق از دولت بیش از ۵۲هزار میلیارد تومان است که عملا تا این تاریخ میزان این مطالبات خیلی بیشتر از مبلغ فعلی است.

کاظمی با بیان اینکه بحران صندوق‌های بازنشستگی یکی از ابرچالش‌های کشور است، گفت: متأسفانه دولت برای تأمین کسری منابع اکثر صندوق‌های عمده حوزه بازنشستگی به جهت پرداخت مستمری به بازنشستگان آنها، هر ساله مبالغ قابل ملاحظه‌ای در ردیف‌های بودجه قرار می‌دهد و برای صندوق فولاد هم در سال جاری بیش از ۶ هزار میلیارد تومان در بودجه کل کشور لحاظ شده که با توجه به اجرای همسان‌سازی و افزایش‌های صورت‌گرفته این صندوق در حال حاضر با کسری منابع مواجه است. این مبلغ برای سال ۱۴۰۲ فقط در بخش پرداخت مستمری  بدون در نظر گرفتن هزینه‌های درمانی، معوقات و هزینه اداره طرح، بیش از ده‌هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود.

سرپرست صندوق مؤسسه صندوق حمایت و بازنشستگی کارکنان فولاد اظهار داشت که این صندوق در حال حاضر حدود ۵۴درصد از کل بودجه خود را به بودجه دولت وابسته است. در همین راستا در تلاشیم تا با رفع مشکلات دو شرکت عمده این صندوق، یعنی شرکت دخانیات و شرکت سنگ‌آهن مرکزی بتوانیم سهام این دو شرکت را در بورس یا فرابورس عرضه کنیم.