عضو کمیسیون اقتصادی مجلس می‌گوید که اگر خط فقر، درآمد ماهیانه کمتر از ۳ میلیون و ۴۰۰هزار تومان باشد، حدود ۵۵درصد خانوارهای ایرانی زیر این خط هستند.

سیدناصر موسوی لارگانی در گفت‌وگو با خبرگزاری خانه ملت با اشاره به گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس مبنی بر اینکه 40درصد مردم ایران زیر خط فقر هستند، گفت: شاخص‌های مطرح برای محاسبه خط فقر درآمدهای خانواده‌هاست که بر این اساس خانوارهایی که زیر 2 میلیون و 500هزار تومان درآمد دارند، زیر خط فقر هستند و با این احتساب حدود 40درصد خانواده‌های ایرانی زیر خط فقر هستند اما اگر مرکز پژوهش‌ها اعلام کرده که خانواده‌های با درآمد کمتر از 3 میلیون و 400هزار تومان درآمد زیر این خط هستند، آنگاه حدود 55درصد خانوارها کمتر از این رقم درآمد دارند. نماینده فلاورجان در مجلس با بیان اینکه تعداد زیادی از خانواده‌های ایرانی با یارانه زندگی کرده یا از طریق کمک‌های مستمری سازمان بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی(ره) امرار معاش می‌کنند، افزود: متاسفانه حتی عده‌ای شرایط آن را ندارند که تحت پوشش کمیته امداد یا بهزیستی قرار بگیرند چرا که این افراد برای اینکه تحت پوشش این نهادها قرار بگیرند باید بالای 60 سال سن داشته باشند یا ازکارافتاده 100درصد بوده یا بی‌سرپرست و بدسرپرست باشند.

قطعا بیش از 40درصد مردم زیر خط فقر هستند

وی با تاکید بر اینکه اگر وضعیت معیشتی مردم با درآمد 3 میلیون و 400هزار تومان مقایسه شود، قطعا بیش از 40درصد زیر خط فقر هستند، ادامه داد: همان‌گونه که مقام معظم رهبری تاکید کردند تنها راه نجات کشور رونق تولید است که با رونق آن، اشتغال افزایش یافته و از این طریق بر درآمد مردم افزوده می‌شود و بدین صورت افرادی که زیر خط فقر هستند، از این وضعیت نجات می‌یابند. موسوی لارگانی، تاکید کرد: با رونق تولید شاهد کاهش تورم خواهیم بود که کاهش تورم و افزایش درآمد می‌تواند وضعیت اقتصادی خانوارها را بهبود بخشیده و بسیاری از خانوارها را از زیر خط فقر رها کند. وی با بیان اینکه البته سطح زندگی و توقع مردم تغییر اساسی و جدی کرده است، افزود: اگر بخواهیم سطح زندگی‌های کنونی را با قبل از انقلاب مقایسه کنیم حتی فقیرترین افراد جامعه نیز درآمدشان نسبت به پیش از انقلاب بیشتر شده است. این نماینده مجلس دهم ادامه داد: بسیاری از افراد می‌گویند قبل از انقلاب ارزانی بوده و قیمت اجناس پایین بود اما باید به این نکته نیز توجه داشت که در آن زمان قدرت خرید مردم نیز کم بود یعنی اگر هم اکنون که قیمت گوشت 80هزار تومان بوده به 10هزار تومان برسد اما مردم توان خرید آن را نداشته باشند این کاهش قیمت نمی‌تواند تاثیر جدی در معیشت مردم داشته باشد. عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه در گذشته در یک حیاط مشترک 5 برادر و اعضای خانواده‌شان کنار یکدیگر زندگی می‌کردند، تصریح کرد: در حال حاضر پدر و پسر حاضر نیستند در دو طبقه مجزا از یکدیگر در یک ساختمان زندگی کنند و می‌گویند که نمی‌توانیم کنار هم زندگی کنیم، بنابراین با بالارفتن توقعات موضوع خط فقر نیز تغییر کرده است.