آموزش و پرورش به تازگی از پرداخت معوقات مزدی معلمان حق‌التدریس و خرید خدمات خبر داده و اعلام کرده که حقوق نیروهای حق‌التدریس تا آذر ۱۴۰۲ پرداخت شده و به‌زودی حقوق سه ماه زمستان آنها را تسویه خواهیم کرد. حقوق معلمان خرید خدمات نیز تا دی ماه پرداخت شد و به‌زودی ماه‌های بهمن و اسفند نیز پرداخت خواهد شد.

«کوروش شریعتی» نماینده جمعی از این معلمان حق‌التدریس در گفت‌وگو با ایلنا با انتقاد از این وضعیت می‌گوید: آموزش و پرورش با کمبود نیروی انسانی مواجه است و از نیروهای خرید خدمات، پیش‌دبستانی، برون‌سپار و... برای کمبود نیرو استفاده می‌کند. طی دو سال اخیر خیلی از نیروهای خرید خدمات را تعدیل کردند اما با توجه به اینکه امسال با گذشت ۴ ماه از سال تحصیلی خیلی از مدارس خالی از معلم بود، مجبور به بازگرداندن بخشی از این نیروها شدند. کمیسیون آموزش به این موضوع ورود کرد و حتی قرار شد برای تعیین تکلیف این نیروها تصمیمی گرفته شود اما تاکنون هیچ اتفاقی نیفتاده است.

شریعتی بیان کرد: انتقادات بسیاری به وضعیت معلمان غیررسمی وارد است؛ از حقوق بسیار ناچیز آنها گرفته تا امنیت شغلی بسیار پایین‌شان که هر لحظه ممکن است بدون توجه به سابقه کار و خدماتی که کرده‌اند، عذرشان را بخواهند. در این اوضاع بد اقتصادی این نیروها برای حقوق ناچیز، گاهی به دورافتاده‌ترین مناطق می‌‎روند و خیلی از آنها حقوق خود را بعد از ۳ تا ۶ ماه دریافت می‌کنند.

نماینده معلمان غیررسمی ادامه داد: کجای این خبر خوب است که حقوق دو ماه آخر معلمان خرید خدمات را تازه می‌خواهند پرداخت کنند؟ آیا مسئولان آموزش و پرورش می‌توانند بدون حقوق تا دو سه ماه زندگی خود را بچرخانند؟ معلمان پیش‌‎دبستانی عشایری را می‌شناسم که با قایق به محل کار می‌روند و سال گذشته فقط یک بار آن هم کمتر از۳ میلیون تومان حقوق دریافت کردند.

شریعتی تأکید کرد: چرا برای تبدیل وضعیت این معلمان هیچ اقدامی انجام نمی‌شود؟ خبر خوب برای معلمان غیررسمی، موافقت با تبدیل وضعیت آنهاست نه پرداخت حقوقی که باید سال قبل پرداخت می‌شد! البته مشخص نیست چقدر از این نیروها واقعا حقوق خود را به طور کامل دریافت خواهند کرد، چون خیلی از این نیروهای نهضتی و برون‌سپار و... اوضاع به مراتب بدتری نسبت به همکاران خود دارند.

وی تاکید کرد: آموزش و پرورش تکلیف خود را با کمبود معلم روشن کند. این معلمان افراد تحصیل‌کرده و با سابقه کار هستند و اگر تا امروز برای جبران کمبود معلم آنها را به کار گرفته‌اند، چرا برای تبدیل وضعیت آنها اقدام نمی‌کنند؟