یک فعال کارگری گفت: طی یک سال گذشته، تأمین اجتماعی با صدور بخشنامه‌ها و مکاتبات پرابهام و مغایر قانون با موضوع اصلاح عناوین شغلی، به عنوان سد راهی غیرقانونی مقابل بازنشسته شدن کارگران حائز شرایط سخت و زیان‌آور، زندگی این قشر بی‌دفاع را تحت تأثیر قرار داده است.

«اسماعیل امیدزاده» عضو هیأت مدیره کانون شوراهای اسلامی کار استان گیلان در گفت‌وگو با ایلنا با انتقاد از کارشکنی شعب و اداره کل تأمین اجتماعی استان گیلان در رسیدگی به پرونده‌های بازنشستگی کارگران مشاغل سخت و زیان‌آور گفت: طی این مدت اعتراضات به‌حق کارگران و مطالبه‌گری بر مبنای قانون با ارائه مستندات محکم به‌رغم صدور مصوبات شورای تأمین استان، بی‌نتیجه ماند. طولانی شدن کار و قرار گرفتن در معرض عوامل سخت و زیان‌آور، کارگران را متحمل سختی‌ها و آسیب‌های بسیاری کرده است. عضو کمیته مشاغل سخت و زیان‌آور تأکید کرد: کارگران مشاغل سخت و زیان‌آور سال‌ها کار طاقت‌فرسا انجام داده‌اند و به دلیل فشار ناشی از کار و آسیب‌هایی که به آنها رسیده دیگر توان انجام کار اضافه ندارند. این کارگران فرسوده شده‌اند و اگر در این مدت حادثه کاری برایشان پیش بیاید چه کسی پاسخگو خواهد بود. چند سال باید صبر کنند تا تأمین اجتماعی با بازنشستگی آنها موافقت کند؟

وی گفت: پس از پیگیری‌های فراوان و پس از گذشت تقریبا یک سال، مدیرکل مستمری‌های تأمین اجتماعی در پی‌نوشت نامه‌ای که در آن عنوان کارگر ساده را برخلاف مصوبات شورای عالی حفاظت فنی به عنوان شغل عام اعلام کرده بود، کان لم یکن دانست. بنابراین عناوین کارگران ساده نباید دیگر مشمول اصلاح عناوین شغلی قرار گیرد. با این اوصاف، تحت هیچ شرایطی نباید مابه‌التفاوت جریمه کارفرمایی دریافت کرد و نباید بابت عناوین شغلی، بازنشستگی کارگران را با مشکل مواجه کرد اما در حال حاضر به بخشنامه جدید توجهی نمی‌شود و همچنان برای بازنشستگی کارگران مشاغل سخت و زیان‌آور مشکل ایجاد می‌شود. امیدزاده گفت: متاسفانه تأمین اجتماعی استان می‌گوید در مورد کسانی که قبلا درخواست بازنشستگی داده‌اند و الان پرونده‌اشان در جریان است، باید به همان روال قبلی و همان بخشنامه قبلی عمل شود یعنی باید مابه‌التفاوت جریمه تعیین شده را پرداخت کنند و کارگران باید مدارک لازم برای اصلاح عناوین شغلی و اثبات شغل بیاورند در صورتی‌که چنین چیزی اشتباه است و بخشنامه جدید، بخشنامه قبلی را کاملا لغو کرده است.

وی گفت: مسئولان تامین اجتماعی استان گیلان بالاخص واحدهای مستمری، تعهدات و درآمد، با مانع‌تراشی‌های جدید سعی در به تعویق انداختن زمان بازنشستگی کارگران دارند و با وضع قوانین جدید، عرصه را برای کارگران تنگ و تنگ‌تر کرده‌اند.