معاون پژوهش سازمان فنی و حرفه‌ای با اشاره به اینکه ۳ میلیون جوان ایرانی نه در حال تحصیل، نه اشتغال و نه مهارت‌آموزی هستند، گفت: از هر ۵ نفر جوان ۱۵ تا ۲۴ ساله یک نفر در این وضعیت قرار دارد.

علی‌حسین شهریور در گفت‌وگو با تسنیم با اشاره به اینکه مهارت‌آموزی، نیازمند استفاده از لحظه لحظه و فرصت‌هاست، گفت: گزارش‌های سازمان بین‌المللی کار تاکید می‌کنند، پیشرفت‌های فن‌آوری ازجمله هوش مصنوعی، اتوماسیون و رباتیک، شغل‌های جدیدی ایجاد خواهد کرد اما افرادی که شغل‌های خود را در این گذار از دست می‌دهند از حداقل امکانات برای به دست آوردن فرصت‌های تازه برخوردارند.

وی گفت: باید گزینه‌های مهارت‌افزایی را برای کارگران و شاغلان بنگاه‌های اقتصادی گسترش داد تا بتوانند تا زمانی که به انتخاب خود مایل به کار هستند، از نظر اقتصادی فعال بمانند.

شهریور با اشاره به اینکه خطری برای کشور وجود دارد که جدی گرفته نمی‌شود، ادامه داد: از هر 5 نفر جوان 15 تا 24 ساله یک نفر، نه در حال تحصیل، نه در حال اشتغال و نه در حال مهارت‌آموزی است. حدود 3میلیون جوان ایرانی این وضعیت را دارند که اصطلاحا NEET خوانده می‌شوند. اگر سیاست‌گذاران همین امروز به فکر مهارت‌آموزی و اشتغال آنها نباشند در آینده کشور هزینه گزافی خواهد داد.

وی اظهار داشت: بیکاری و شکاف شغلی نسبت به قبل از همه‌گیری کرونا کاهش یافته، با این حال بیکاری جهانی در حال افزایش است. بررسی‌ها نشان می‌دهد نیروی کار به مهارت‌هایی متفاوت با مهارت قبلی نیاز دارد. کار شایسته کلید پایان دادن به فقر است.

شهریور بیان کرد: در جهان 160میلیون کودک به جای مدرسه در حال کار هستند. بیش از یک نفر از هر 5 جوان از تحصیل، ‌آموزش شغلی و فرصت کسب مهارت برای آینده خود محروم هستند. در ایران حدود یک میلیون نفر از تحصیل بازمانده‌اند. هر کودکی سزاوار یک کلاس درست است نه یک محل کار. ترویج فرهنگ مهارت‌آموزی در کشور از اهمیت برخوردار است و معتقدیم پول‌پاشی و مدرک‌گرایی منجر به ایجاد شغل نمی‌شود و مسیر اشتغال از مهارت‌آموزی می‌گذرد.

بنا بر این گزارش، NEETها اقشاری از جامعه هستند که در حقیقت نه در حال تحصیل و آموزش هستند، نه اشتغال به کار دارند و نه در حال مهارت‌آمورزی برای ورد به صحنه اشتغال، یعنی افرادی که شاغل نیستند و به دنبال و در جست‌وجوی شغل نیز نیستند که به اعتقاد جامعه‌شناسان سیاسی وجود چنین افرادی در جامعه می‌تواند بحران‌هایی را ایجاد کند.

سرکوب سرمایه‌گذاری و بخش مولد اقتصاد به دلیل سرکوب دستمزدها، سرکوب اشتغالزایی و سرکوب نیروی کار بوده، وضعیتی که در نهایت موجب دلسردی جمعیت جوان شده و در افزایش نرخ NEETها موثر بوده است. در حال حاضر برای کنترل جمعیت NEETها صرفاً به ابزار آموزش و مهارت‌آموزی نیاز داریم اما در 10 سال آینده این جمعیت، مسکن، اشتغال، هزینه درمان و... می‌خواهد.

در سال 1401 وزارت رفاه شاخص NEET یعنی جوانان 15 تا 24سالی که نه آموزش می‌بینند نه کار می‌کنند را 77درصد اعلام کرد ولی مرکز آمار 29درصد که بعد از هشدار رسانه‌ها نسبت به این موضوع، توضیحاتی ارائه کرد که خیلی شفاف و روشن نبود. در هر صورت این جمعیت همین حالا هم یک مخاطره بزرگ برای کشور و خانوارها محسوب می‌شود که ضرورت رسیدگی به آن وجود دارد.