طبق آخرین داده‌های موجود از مرکز آمار، بیش از نصف هزینه‌های سالانه یک خانوار شهری با سرپرست غیرشاغل در سال 1401 ناشی از مسکن بوده است. بهداشت و درمان نیز رتبه دوم هزینه این خانوار را به خود اختصاص داده است. به گزارش اکوایران، طبق داده‌های مرکز آمار از بودجه خانوار سال 1401، در سال گذشته یک خانوار شهرنشین با سرپرست غیرشاغل 90 میلیون و 652هزار تومان به طور متوسط طی یک سال هزینه کرده است. از کل این هزینه، بیش از 60درصد ناشی از اجاره‌بهای مسکن یا مواردی مثل انشعابات آب، گاز، سوخت و تعمیرات مسکن بوده است. حدودا 13درصد از مخارج این خانوار نیز ناشی از هزینه‌های بهداشت و درمان بوده است. حمل و نقل و ارتباطات نیز در رتبه سوم مخارج این خانوار قرار گرفته است. در سوی دیگر این طیف، تحصیل و آموزش کمترین سهم را از کل هزینه‌های سالانه این خانوار به خود اختصاص داده است. استفاده کمتر از خدمات آموزشی یا استفاده از مراکز آموزشی دولتی و رایگان می‌توانند عوامل این رخداد باشند.

مسکن، دانه‌درشت هزینه‌ خانوارهای غیرشاغل

داده‌های بودجه خانوار مرکز آمار شامل مجموعه‌ای از اطلاعات خانوارهای شهری و روستایی در کل کشور است که وضعیت سواد، شغل، هزینه و درآمد آنها را ارائه می‌کند. براساس این داده‌ها در سال گذشته یک خانوار شهرنشین با سرپرست غیرشاغل 90 میلیون و 652هزار تومان به طور متوسط طی یک سال هزینه کرده است. از میان کل این هزینه‌ها، 60.5درصد مربوط به مسکن بوده است. هزینه‌های مسکن شامل هزینه اجاره‌بها، آب، برق، گاز، سوخت و تعمیرات مسکن است. این سهم تقریبا رقمی برابر با 54 میلیون و 860هزار تومان دارد. دومین گروه کالایی و خدماتی که هزینه‌های این نوع از خانوارها را تشکیل داده، بهداشت و درمان است. این گروه 13.3درصد از کل هزینه‌های این خانوارها را ایجاد کرده است که رقمی تقریبا برابر با 12 میلیون تومان در سال دارد. مسکن و بهداشت و درمان تنها دو گروه کالا و خدمات هستند که سهم آنها از کل هزینه سالانه خانوار شهری با سرپرست غیرشاغل در سال گذشته دورقمی بوده است.

در سوی دیگر این طیف، تحصیل و آموزش قرار گرفته است. این گروه تنها یک درصد از هزینه سالانه این خانوارها را تشکیل داده که رقمی تقریبا برابر با 860هزار تومان در سال دارد. این در حالی است که یک خانوار شهری که سرپرست آن کارفرماست در سال به طور متوسط یک میلیون و 860هزار تومان برای تحصیل و آموزش هزینه می‌کند. بنابراین به نظر می‌رسد سهم پایین هزینه تحصیل و آموزش در خانوارهای شهری با سرپرست غیرشاغل در سال گذشته، استفاده کمتر آنها از خدمات آموزشی یا استفاده از مراکز دولتی و  رایگان بوده است.