هشدار نماینده مجلس درباره احتمال نابودی صنعت پوشاک

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه ۳۰۰هزار نفر به صورت مستقیم در صنعت پوشاک کشور مشغول هستند، گفت: ۱۰۰هزار نفر نیز در امور مربوط به ماشین‌آلات این حوزه فعالیت می‌کنند. در صورتی که به مشکلات موجود در این صنعت رسیدگی نشود احتمال بیکاری آنان افزایش پیدا می‌کنند.

ولی ملکی در گفت‌وگو با خبرگزاری خانه ملت گفت: قاچاق پوشاک از کشور چین و ترکیه ضربه مهلکی به صنعت نساجی و پوشاک وارد کرده و بسیاری از واحدهای نساجی صاحب برند و فعال در این حوزه به دلیل واردات بی‌رویه و قاچاق پوشاک به تعطیلی کشیده شده است.

وی افزود: در بسیاری از شهرها به دلیل ساخت پاساژهای پر زرق و برق و فروش پوشاک وارداتی یا قاچاق که قیمت ارزان و کیفیت پایینی دارند، زمینه برای فعالیت و رونق پوشاک داخلی از بین رفت. کالای قاچاق به دلیل عدم پرداخت گمرکی و استفاده از برخی رانت‎ها ارزان‌تر از تولید داخلی است.

این نماینده مجلس با بیان اینکه صنعت پوشاک داخلی با تهدید نابودی روبه‌رو است، خاطرنشان کرد: اکثر کارخانه‌های قدیمی و برندهای جدید حوزه پوشاک به دلیل بی‌توجهی به قاچاق و واردات بی‌رویه تعطیل یا ورشکسته شده‌اند.

ملکی تاکید کرد: اگرچه در حال حاضر 400هزار نفر در صنعت پوشاک مشغول هستند اما اگر از واردات بی‌رویه و قاچاق این کالا جلوگیری می‌شد میزان اشتغال در این صنعت به یک میلیون نفر می‌رسید.

    


تجمع کارگران  کارخانه فارسیت درود

جمعی از کارگران پیمانی کارخانه «فارسیت درود» در استان لرستان که در سال ۹۴ نامه بازخریدی آنان زده شده، روز جمعه (۵ بهمن ماه) مقابل کارخانه تجمع کرده و خواهان بازگشت به کار و پرداخت هستند. این درحالیست که در پی تعطیلی این واحد تولیدی در سال ۹۴، اخیراً با پیگیری کارگران، حدود ۳۴ کارگر رسمی این شرکت در کارخانه فولاد چدن به صورت «مأمور به خدمت»، بازگشت به کار گرفته‌اند.

به گزارش ایلنا، این کارگران می‌گویند: خواهان بازگشت به کار هستیم، مدت‌هاست که با سختی معیشت خود را می‌گذرانیم و وقتی شنیدیم تعدادی از همکارانمان بازگشت به کار گرفته‌اند و می‌توانند در کارخانه فولاد چدن کار کنند، مقابل کارخانه حاضر شدیم.

طبق اظهارات کارگران، کارگران پیمانی کارخانه فارسیت درود که حکم بازخریدی برایشان صادر شده در حالی تقاضای بازگشت به کار دارند که اخیراً علاوه بر 34 کارگر رسمی با حکم بازگشت به کار حدود ۱۳ کارگر پیمانی موافقت شده و از ابتدای دی ماه به صورت مأمور به خدمت در کارخانه فولاد چدن کار می‌کنند.

    


محیط مالی نامناسب؛ بزرگ‌ترین مشکل کسب و کار

بررسی مرکز پژوهش‌های مجلس بر مبنای گزارش فصلی اتاق بازرگانی، صنعت و معدن و کشاورزی ایران از وضعیت محیط کسب و کار نشان می‌دهد، در تابستان 1397، شاخص ملی محیط کسب و کار در ایران 6.40 از 10 بوده است و سه مولفه «غیرقابل پیش‌بینی بودن و تغییرات قیمت مواد اولیه و محصولات»، «بی‌ثباتی سیاست‌ها، قوانین و مقررات»، «رویه‌های اجرایی» و «دشواری تامین مالی از بانک‌ها»، نامناسب‌ترین و مولفه‌های «محدودیت دسترسی به حامل‌های انرژی» و «محدودیت دسترسی به آب» مناسب‌ترین مولفه‌های محیط کسب و کار کشور در تابستان 1397 بوده‌اند.

به گزارش فارس، در این مطالعه محیط مالی با عددد 8.73 بدترین و محیط جغرافیایی با عدد 5.49 بهترین ارزیابی را به خود اختصاص داده‌اند. بدین ترتیب، در نیمه اول سال 1397 همچنان محیط مالی نامناسب بزرگ‌ترین مشکل در محیط کسب و کار اقتصاد کشور محسوب می‌شود.

بعد از مولفه «غیرقابل پیش‌بینی بودن و تغییرات قیمت مواد و محصولات» در تابستان 1397 که براساس نوسانات ارزی در 6 ماهه اول سال خود را به خوبی نشان داده است، مولفه «دشواری تامین مالی از بانک‌ها» یا همان دریافت تسهیلات از بانک‌ها (مشکل شماره یک تولید در سال‌های گذشته) قرار دارد.