مدیرعامل صندوق بازنشستگی فولاد با اشاره به ضریب پشتیبانی صندوق‌ها و اهمیت آن در مدیریت صندوق گفت: در تامین اجتماعی ضریب پشتیبانی شاغل به بازنشسته ۴.۲ است و در صندوق کشوری زیر یک است. در صندوق فولاد اصلا ضریب پشتیبانی مطرح نیست. اکنون ۴ هزار نفر حق بیمه‌پرداز داشته و ۸۰هزار بازنشسته داریم.

به گزارش ایلنا، حجت کاظمی روز گذشته در یک نشست خبری با اشاره به اعتراضات اخیر بازنشستگان فولاد به مستمری‌هایشان گفت: صندوق فولاد یک صندوق صنفی است که زیرمجموعه ایمیدرو در وزارت صمت و شامل کارگران فولاد، معادن و... بوده است. صندوق در دهه 80 به دلیل کسری‌های ناشی از مدیریت بد در دوران جوانی صندوق، ورشکسته شد. مساله این بود که اکثر مشاغل بیمه‌شدگان ما سخت و زیان‌آور بوده و زود بازنشسته می‌شدند. همچنین به دلیل اینکه ۳۰هزار نفر در جریان تعدیل ساختاری تعدیل نیرو شده بودند، زودتر از موعد بازنشسته شدند و این باعث شد در سال ۸۶ ضریب پشتیبانی ما به زیر یک برسد اما منابع بالای ایمیدرو این ورشکستگی را پنهان کرد. در آنجا بود که صندوق از وزارت صمت به وزارت کار منتقل شد که در آن زمان ارزیابی و حسابرسی صندوق برای این اقدام انجام نشده بود.

وی ادامه داد: آن زمان و طبق محاسبات اکچوئری حداقل باید ۵۴هزار میلیارد تومان به صندوق می‌دادند تا کمبود نقدینگی برای پرداخت به‌روز شده حقوق نداشته باشیم. از سال ۱۳۹۰ ورودی ما به طور کلی بسته شد و از آن ۵۴هزار میلیارد تومان تنها ۳ هزار میلیارد تومان به ما دادند. چهار شرکت دخانیات، معادن اسفندقه و زغال‌سنگ مرکزی و زغال‌سنگ کرمان را به ما دادند که همه زیان‌ده هستند. وضعیت آنقدر بد است که در برخی شرکت‌ها و معادن ما که باید از سود شرکت تغذیه کنیم، خودمان از جیب صندوق حقوق کارگران این شرکت‌ها را بدهیم.