رئیس انجمن حمایت از بیماران سوخته (ققنوس) با اشاره به اینکه سوختگی‌ الکتریکی اغلب در بین کارگران ساختمانی شایع است، گفت: سالانه حدود ۲ هزار کارگر دچار این نوع سوختگی می‌شوند.

محمدجواد فاطمی در گفت‌وگو با ایلنا گفت: کارگران هم می‌سوزند و هم برق‌گرفتگی برای آنها اتفاق می‌افتد. تقریبا سالی ۲هزار کارگر دچار سوختگی الکتریکی می‌شوند. علت این سوختگی‌ها که اغلب در پروژه‌های ساختمانی است این است که سیم برق از محیط کار‌ی رد می‌شود، متاسفانه عایق‌سازی و ایمن‌سازی نمی‌شود، حریم‌ها رعایت نمی‌شود و کارگر ممکن است در زمانی که میله داربست را در دست دارد، به این سیم‌های برق گیر کرده و دچار برق‌گرفتگی شود.

وی ادامه داد: افرادی که دچار سوختگی الکتریکی می‌شوند، بیشتر دچار سوختگی دست و پا می‌شوند. در مطالعه‌ای که درخصوص این افراد داشتیم 65درصد آنها حداقل یک عضوشان را از دست داده‌اند یا دست یا پای‌شان قطع شده است. برخی از این افراد دو دست یا دو دست و یک پا را از دست می‌دهند. حتی بیماری هم داشته‌‌ایم که دو دست و دو پای خود را به علت سوختگی الکتریکی از دست داده و قطع شده است.

رئیس انجمن حمایت از بیماران سوخته (ققنوس) با تاکید بر اینکه همه این موارد قابل پیشگیری است، تصریح کرد: برای پیشگیری از این نوع سوختگی‌ها به دستگاه‌ها و سازمان‌هایی مانند وزارت کشور، شهرداری‌ها، نظام مهندسی و... مراجعه کرده‌ایم و اعلام کرده‌ایم که با انجام یک‌سری اقدامات می‌توان از این نوع سوختگی‌ها پیشگیری کرد.

اغلب کارگران سوخته، جوان هستند

فاطمی خاطرنشان کرد: اولین کاری که باید کنیم رعایت حریم پروژه است. اگر به دلیلی نمی‌شود این حریم در پروژه رعایت شود، پس باید عایق‌سازی شود یا خطوط به زیرزمین منتقل شوند تا جلوی سوختگی‌های الکتریکی گرفته شود. اغلب افرادی که به این طریق دچار سوختگی می‌شوند، جوان هستند و اغلب هم دست و پای خود را از دست می‌دهند و تا پایان عمر از کار افتاده می‌شوند. برای اغلب این افراد تا پایان عمر تامین اجتماعی باید حقوق ازکارافتادگی پرداخت کند، در حالی‌که با پیشگیری از این نوع سوختگی‌ها می‌توانیم هم زندگی این افراد را نجات دهیم و هم هزینه‌ها را کاهش دهیم اما متاسفانه درک درستی از این موضوع وجود ندارد.

وی درباره سوختگی ناشی از برق‌گرفتگی در بین کارگران صنعت برق ادامه داد: اتفاقا برق‌گرفتگی در این قشر کم است چراکه آنها موارد ایمنی را بیشتر رعایت می‌کنند و لباس‌های خاص استفاده می‌کنند. بیشتر افرادی دچار برق‌گرفتگی می‌شوند که با برق کار نمی‌کنند و آشنایی کار با برق ندارند و محیط‌شان هم ایمن نیست و همین باعث بروز حوادث ناگوار می‌شود.

رئیس انجمن حمایت از بیماران سوخته (ققنوس) درباره سوختگی کارگران با مواد شیمیایی گفت: آماری در این زمینه ندارم اما به طور مرتب در بیمارستان‌ها مواردی از کارخانه‌های صنعتی داریم که از مواد شیمیایی استفاده می‌کنند و حتی افرادی داشتیم که در حوضچه‌های اسید افتاده‌اند و با سوختگی وسیع به بیمارستان ارجاع داده شده‌اند.