مصوبه روز بیست و هشتم آبان ماه مجلس شورای اسلامی که طبق آن سن و سابقه بازنشستگی به صورت پلکانی تا سقف پنج سال افزایش می‌یابد، موجب انتقاد کارگران و فعالان کارگری کشور شده است.

بسیاری از نمایندگان مجلس فقط به دنبال تامین منافع مشترک با گروه‌هایی خاص از مردم هستند و به بحث‌هایی مانند واردات خودرو بیشتر از منافع بیش از نیمی از جمعیت کشور اهمیت می‌دهند که جای تاسف بسیار دارد

افزایش سن و سابقه بازنشستگی البته در مجلس مدافعان سرسختی داشت. برای نمونه «میرتاج‌الدینی» نماینده موافق این طرح در دفاع از این مصوبه گفت: «این حکم یکی از بهترین حکم‌هایی است که کمیسیون تلفیق در لایحه برنامه آورده و دولت نیز با آن موافق است. اکنون در دنیا میانگین سن بازنشستگی بالای ۶۳ سال و در کشورهای پیشرفته نیز این سن بالاست اما در کشور ما بسیار پایین‌تر است». این نماینده موافق افزود: «در کشور ما امید به زندگی خیلی بالا رفته چرا که حوزه سلامت و بهداشت تقویت شده و اکنون نیز که سن بازنشستگی ۵۰ سال است، فرد بازنشسته نمی‌رود در خانه بنشیند بلکه جای دیگری مشغول کار می‌شود و این امر برای جذب جوانان در عرصه اشتغال مفید نیست».

در این جلسه مشخص شد که دولت نیز با افزایش سن و سابقه بازنشستگی موافق بوده؛ چنانچه نماینده دولت در این نشست اظهار داشت: «یکی از اهداف برنامه هفتم توسعه، حل مشکل ناترازی صندوق‌های بازنشستگی است که با این مصوبه عملیاتی می‌شود».

به  دلایل   واقعی   بحران   صندوق‌های بازنشستگی  توجه   نمی‌شود

«آیت اسدی» عضو کارگری شورای عالی کار، انتقاد کارگران از افزایش سن و سابقه بازنشستگی را متوجه نمایندگان مجلس و دولت می‌داند و می‌گوید: افزایش سن بازنشستگی با این ترتیبی که مجلس مصوب کرده، ظلم مظاعف در حق کارگران کشور است. کارگران مدت‌هاست با مشکلات معیشتی دست و پنجه نرم می‌کنند. در این شرایط اجبار آنها به کار کردن بیشتر با دستمزدهای بسیار پایین‌تر از خط فقر، یک ظلم مضاعف است.

کارگران مدت‌هاست با مشکلات معیشتی دست و پنجه نرم می‌کنند. در این شرایط اجبار آنها به کار کردن بیشتر با دستمزدهای بسیار پایین‌تر از خط فقر، یک ظلم مضاعف است

او با بیان اینکه «خط قرمز ما به عنوان نمایندگان کارگران، حقوق قانونی کارگران و دفاع از این حقوق است»، اضافه می‌کند: نمایندگانی که مدام پشت تریبون‌ها شعار دفاع از کارگران و محرومان سر می‌دهند، چطور تن به تصویب بندی دادند که حداقلی‌ترین حقوق کارگران را به بهانه رفع ناترازی صندوق‌ها نشانه رفته است؟ این صندوق‌ها چرا به این حال و روز افتاده‌اند و چرا به دلایل واقعی سقوط صندوق‌های بازنشستگی در کشور توجه نمی‌شود؟

به گفته وی، باید پرسید نمایندگانی که از شفافیت آرا دفاع می‌کنند، چرا شجاعت اعلام آرای خود را ندارند؟ چرا به صراحت نمی‌گویند رای‌شان به پیشنهاد افزایش سن و سابقه بازنشستگی واقعاً چه بوده است؟

اسدی ادامه می‌دهد: افزایش سن و سابقه بازنشستگی، جامعه کارگری را آزرده‌خاطر و ناامید کرده است. در روزهای اخیر کارگران بارها  با ما تماس گرفتند و اعلام کردند از مجلس و قاطبه نمایندگان آن ناامید شده‌ایم چرا که این نمایندگان رای و نظری که در رسانه‌ها اعلام می‌کنند با آرایی که در صندوق مجلس می‌اندازند، متفاوت است. متاسفانه نمایندگان به شعارهایشان پایبند نیستند و به وظیفه وکالت خود عمل نمی‌کنند.

پیش   کارگران   مخالف‌نمایی   می‌کنند اما   رای   مخفی‌شان،   مثبت   است

عضو کارگری شورای عالی کار تاکید می‌کند: قبل از ۲۸ آبان و تصویب بند الحاقی ماده ۲۹ برنامه هفتم توسعه در مجلس، نمایندگانی بودند که در نشست‌ها و گفت‌وگوها با ما، به صراحت اعلام می‌کردند که با افزایش سن و سابقه بازنشستگی از اساس مخالفیم اما در مجلس به این افزایش رای مثبت دادند و این برای ما باورکردنی نیست.

رئیس هیات مدیره کانون شوراهای اسلامی کار استان قزوین ضمن انتقاد از نمایندگان این استان که در صحن علنی مجلس به افزایش سن بازنشستگی رای مثبت داده‌اند، اضافه می‌کند: این نمایندگان نمی‌دانند چطور امید و انگیزه را از کارگران گرفته‌اند. ما حتما در انتخابات این دوره در آرای خود برای انتخاب نمایندگان استان، این عملکردها را لحاظ خواهیم کرد.

اسدی می‌افزاید: نمایندگان کارگری آمادگی دارند که با نمایندگان موافق طرح افزایش سن بازنشستگی در رسانه ملی و سایر رسانه‌ها مناظره کنند تا به آنها اثبات کنند که مشکلات صندوق‌های بازنشستگی کشور با سلب حقوق قانونی کارگران حل نمی‌شود.

به گفته وی، بسیاری از نمایندگان مجلس فقط به دنبال تامین منافع مشترک با گروه‌هایی خاص از مردم هستند و به بحث‌هایی مانند واردات خودرو بیشتر از منافع بیش از نیمی از جمعیت کشور اهمیت می‌دهند که جای تاسف بسیار دارد.

شورای   نگهبان   باید   مصوبه   مجلس   را رد  کند

عضو کارگری شورای عالی کار با بیان اینکه «افزایش سن بازنشستگی در میان‌مدت و بلندمدت تبعات اجتماعی و اقتصادی خواهد داشت»، می‌گوید: انتظار داشتیم قبل از اتخاذ تصمیم به این مهمی، نشست‌هایی با نمایندگان جامعه کارگری و کارفرمایی برگزار می‌کردند و صدای جامعه ذینفعان را می‌شنیدند. چرا برای خودشان بریدند و دوختند و جالب اینکه برخی از آنها بعد از تصویب به صراحت گفتند ما از تبعات این مصوبه آگاهی چندانی نداشتیم!

اسدی در پایان گفت: ما اعتراض خود به این مصوبه را به شورای نگهبان اعلام کرده‌ایم و به زودی در کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور نشستی با اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام و شورای نگهبان در این رابطه خواهیم داشت. از شورای نگهبان انتظار داریم افزایش سن و سابقه بازنشستگی را تایید نکند. این مصوبه، آینده و زندگی کارگرانی را که امروز با مشکلات بسیار ازجمله دستمزد زیر خط فقر، فقدان امنیت شغلی و نبودن ایمنی کارگاهی دست و پنجه نرم می‌کنند، تخریب می‌کند. از نمایندگان مجلس نیز توقع داریم درصدد جبران برآیند و هر طور می‌توانند برای تامین منافع حقه کارگران کشور اقدام کنند.