پرداخت حقوق حدود ۳ هزار قرق‌بان حفاظت از جنگل‌های استان مازندران، یک ماه و نیم به تاخیر افتاده است.

«علی‌اکبر علوی‌نژاد» نماینده کارگران شرکت‌های تعاونی جنگل‌های نقی‌ده مزده در گفت‌وگو با ایلنا گفت: حدود ۳ هزار کارگر قرق‌بان حفاظت از جنگل‌های مازندران در قالب ۱۲ شرکت تعاونی مشغول به کارند که پرداخت حقوق آنها از یک ماه و نیم پیش به تاخیر افتاده است.

وی افزود: مشکلات و چالش‌های کارگری حافظان جنگل از سال ۹۵ با اجرای طرح تنفس جنگل به وجود آمد. تا سال ۹۸ با جلسات متعدد با نمایندگان و رئیس سازمان برنامه و بودجه، برخی مشکلات برطرف شد و برای تامین منابع مالی از اعتبارات تملکی به هزینه‌ای رسیدیم اما اکنون و با تملکی شدن دوباره منابع مالی، مشکلات مزدی‌مان از سر گرفته شده است. به گفته وی، دولت با کنار گذاشتن اعتبارات هزینه‌ای، باید در هر دور پرداخت حقوق، بخشی از دارایی‌های تملکی خود را به فروش برساند.

او گفت: پیگیری‌های بی‌نتیجه کارگران قرق‌بان از مسئولان استانی در اعتراض به‌ عدم پرداخت دستمزد درحالی‌ست که روز پنجم مهرماه که «رعیتی‌فرد» معاون روابط کار وزیر تعاون، برای بازدید از معادن زغال‌سنگ سوادکوه به استان مازندران سفر کرده بود، وعده پیگیری مطالباتمان را داد که هنوز تحقق نیافته است. به گفته علوی‌نژاد، قرق‌بانان و حافظان جنگل در کنار معوقات دستمزد و حقوق، مشکل‌ عدم تامین امنیت شغلی و جانی هم دارند و در صورتی‌که اتفاقی آنها رخ دهد، کسی پاسخگو نیست.

او گفت: کار قرق‌بانان برای حفاظت از جنگل‌ها به صورت شبانه‌روزی است و ساعات کاری ندارد. با این حال بعد از ۱۰ تا ۲۷ سال سابقه کار، هنوز وضعیت شغلی و حقوقی مشخصی نداریم.

علوی‌نژاد افزود: در حالی مطالبات‌مان با تاخیر پرداخت می‌شود که همه چیز گران شده اما مسئولان سازمان منابع طبیعی و سازمان جنگلداری استان به عنوان نهاد‌های متولی، واکنشی به تعیین تکلیف وضعیت مطالبات‌ و پرداخت حقوق معوقه و وضعیت شغلی ما نشان نمی‌دهند. او گفت: حقوق اکثر قرق‌بانان به صورت حداقلی مصوبه شورای عالی کار پرداخت می‌شود و تامین‌کننده مایحتاج روزانه خانواده‌ها نیست.