به‌رغم آنکه هر ساله در آستانه ماه مهر، خانواده‌ها به دنبال خرید کتاب، دفتر، کوله‌پشتی و لوازم‌التحریر هستند و بازار این لوازم به بالاترین رونق خود در طول سال می‌رسد امسال در بازار، خبری از هیاهوی بازار لوازم‌التحریر نیست.

به گزارش «توسعه ایرانی»، این روزها سایت‌ها و رسانه‌های خبری با انتشار گزارش‌هایی از وضعیت گرانی بی‌سابقه در بازار لوازم‌التحریر خبر می‌دهند، به‌گونه‌ای که طبق این گزارش‌ها، خرید لوازم یک دانش‌آموز بین 5 تا 15 میلیون تومان برای خانوارها هزینه دارد، آن هم وقتی که حداقل مزد در کشور روی ارقام 7 میلیون تومانی حرکت می‌کند. همین موضوع سبب شده تا شهریور ماه امسال، یکی از کم‌رونق‌ترین بازارهای کشور در سال‌های گذشته لقب بگیرد.

تعمیر،   جای   خرید   کیف و کفش   نو   را  گرفته    است

در همین زمینه، رئیس اتحادیه فروشندگان چرم و لوازم کفش تهران درباره بازار فروش روزهای منتهی به مهر ماه گفت: امسال به دنبال رشد مواد اولیه، قیمت‌ها جهش قیمتی را تجربه کردند برای همین مردم سعی کردند تا جای ممکن است کیف و کفش خود را تعمیر کنند به جای اینکه یک کالای نو تهیه کنند. این درحالی‌ست که معمولاً این روز‌ها با توجه به نزدیک شدن بازگشایی مدرسه، فروش کیف و کفش به اوج خود می‌رسید.

سعید حیاتی افزود: امروزه دیگر در کیف‌ها و کفش‌ها یراق‌آلات استفاده نمی‌شود یا میزان استفاده از آن به حداقل رسیده است. به طور مثال برای تولید یک بوت یا پوتین باید ۴۰ منگنه‌ زده شود در حالی‌که امروز فقط چهار منگنه‌ زده می‌شود زیرا مشتری توانایی پرداخت پول آن کار را ندارد. دیگر مصرف‌کننده ایرانی نمی‌تواند کفش یا بوت یا پوتینی که قبلاً می‌پوشید را امروز هم بپوشد. 

او افزود: اگر وضعیت به همین گونه پیش برود در ماه‌های آینده تعداد زیادی از تولید‌کنندگان مجبور خواهند شد فعالیت خود را تعطیل کنند. با این روند افزایشی تورم و کاهش قدرت اقتصادی، مردم دیگر کسی دنبال خرید کیف و کفش نمی‌رود و ترجیح می‌دهد همان قبلی‌ها را وصله و پینه بزند؛ امری که امروز بیشتر از ۵۰درصد مردم آن را انجام می‌دهند و در آینده نزدیک همه‌گیر خواهد شد.

تقاضای   خرید   اقساطی در   بازار   لوازم‌التحریر

در همین زمینه خبرگزاری مهر نیز با انتشار گزارشی، از بازار راکد لوازم‌التحریر در استان همدان خبر می‌دهد.

بنا به این گزارش، «اکبر مرادی» یکی از مغازه‌داران قدیمی لوازم‌التحریر همدان با اشاره به رکود بازار لوازم‌التحریر اظهار کرد: متأسفانه گرانی لوازم‌التحریر امسال به بیش از ۵۰درصد رسیده طوری‌که حتی بسیاری از مغازه‌دارها هم توان اینکه بتوانند مانند گذشته مغازه خود را پر کنند هم ندارند چه برسد به مردم!

وی افزود: بیش از ۷۰درصد بازار لوازم‌التحریر را لوازم خارجی تشکیل می‌دهند و داخلی‌ها هم به تناسب لوازم‌التحریر خارجی گران شده‌اند طوری‌که توان خرید مردم به پایین‌ترین حد ممکن رسیده است. این مغازه‌دار همدانی با بیان اینکه سبد خرید لوازم‌التحریر امروز به چندین میلیون می‌رسد، گفت: اگر یک ضرب و تقسیم ساده بکنید یک خانواده برای مایحتاج سال تحصیلی فرزند خود باید چندین میلیون هزینه کند که واقعاً از توان بسیاری از خانواده‌ها خارج است.

مرادی خاطرنشان کرد: کوله‌پشتی ساده از ۴۰۰ تا ۵۰۰هزار تومان شروع می‌شود. مداد رنگی از ۲۰۰هزار تومان تا چند میلیون تومان و همین‌طور بگیرید و بروید.

وی با بیان اینکه دخل و خرج‌ها با هم نمی‌خواند، بیان کرد: ما مشتری‌هایی داشتیم که به راحتی خرید یک سال فرزند خود از دفتر، مداد، خودکار و تمام لوازم‌التحریر مورد نیاز را انجام می‌دادند اما الان همان مشتری می‌آید و ماهانه خرید می‌کند. اکبری عنوان کرد: طرف می‌گوید فعلاً به طور مثال ۴ تا خودکار و دفتر بخرم تا باز هم پول دستم آمد، می‌آیم می‌گیرم.

باعث خجالت است که بازار لوازم‌التحریر هم به سمت فروش اقساطی حرکت کند، چنانچه امروز می‌بینیم لوازم‌التحریر را در بسیاری از جاهای کشور با اقساط ۳ تا ۶ ماهه عرضه می‌کنند

این مغازه‌دار همدانی با بیان اینکه باعث خجالت است که بازار لوازم‌التحریر هم به سمت فروش اقساطی حرکت کند، گفت: امروز می‌بینیم لوازم‌التحریر را در بسیاری از جاهای کشور با اقساط ۳ تا ۶ ماهه عرضه می‌کنند.

وی عنوان کرد: مغازه‌دار هم چاره‌ای ندارد. وقتی فروشی ندارد مجبور می‌شود هرطور که شده حتی با فروش قسطی اجناس خود را به فروش برساند.

گرانی، نفس مردم را بریده است

«لیلا گودرزیان» یکی از مادران همدانی که به همراه یک دختر و پسر خود در بازار حضور داشت نیز در گفت‌وگو با مهر اظهار کرد: خیلی وقت است که از تمام تفریحات و مایحتاج خودمان می‌زنیم تا بتوانیم حداقل‌ها را برای فرزندانمان فراهم کنیم. واقعاً گرانی بازار لوازم‌التحریر نفس مردم را بریده است. وی افزود: مجبوریم خیلی کمتر خرید کنیم یا به سمت کالاهای بی‌کیفیت و دست‌فروشان برویم که باور کنید آنها هم نسبت به گذشته گران‌تر شده‌اند. واقعاً نظارتی روی این بازار 

مهم نیست.

این مادر با اشاره به لزوم نظارت دقیق دولت و یارانه تحصیل بیان کرد: تحصیل و آموزش و پرورش حق هر ایرانی بوده که باید دولت به صورت رایگان در اختیار شهروندان قرار دهد و حمایتی باشد.

وی افزود: امروز مدارس ما که پولی شده‌اند و از آب و برق و گاز تمام خرج‌ها را می‌خواهند از خانواده‌ها بگیرند. واقعاً هزینه تحصیل به شدت افزایش پیدا کرده از لباس فرم بگیرید تا لوازم‌التحریر و سرویس مدارس. چرا نباید دولت لوازم‌التحریر را حداقل به صورت یارانه‌ای در اختیار مردم قرار دهد. وی با بیان اینکه لوازم‌التحریر مانند نان، حامل‌های انرژی و دارو باید یارانه دولتی داشته باشد، گفت: دولت بیاید به صورت نیم‌بها به خانواده‌هایی که فرزند مدرسه‌رو دارند لوازم‌التحریر بدهد. این حق طبیعی هر شهروندی است. گودرزیان عنوان کرد: متأسفانه هیچ نظارتی بر بازار لوازم‌التحریر نیست.

وی با اشاره به لوکس شدن بازار لوازم‌التحریر بیان کرد: باور می‌کنید تا ۱۶ میلیون تومان هم ما مداد رنگی داشته باشیم. امروز بازار لوازم‌التحریر به سمت یک کالای لوکس در حال حرکت است.

حیاتی: با این روند افزایشی تورم و کاهش قدرت اقتصادی، دیگر کسی دنبال خرید کیف و کفش نمی‌رود و ترجیح می‌دهد همان قبلی‌ها را وصله و پینه بزند؛ امری که بیش از ۵۰درصد مردم آن را انجام می‌دهند و در آینده نزدیک همه‌گیر خواهد شد

این مادر همدانی عنوان کرد: از آنجایی که بیش از ۸۰درصد بازار لوازم‌التحریر در دست محصولات خارجی است باید هم شاهد این گرانی باشیم.

قدرت   خرید   مردم   کم   شده   است

رئیس اتحادیه لوازم‌التحریر همدان نیز با اشاره به افزایش ۵۰درصدی قیمت لوازم‌التحریر در همدان اظهار کرد: بازار وضعیت خوبی نسبت به سال‌های گذشته ندارد و قدرت خرید مردم بسیار کم شده است.

وی افزود: افزایش قیمت اقلام نوشت‌افزار و نبود ثبات قیمت به دلیل این است که خود فروشنده‌ها هر روز گران‌تر از دیروز این اقلام را تهیه می‌کنند. وی با اشاره به دلایل کسادی بازار لوازم‌التحریر گفت: یکی از دلایل بد بودن بازار دست‌فروشانی هستند که مشکل‌ساز شده‌اند و باعث اعتراض لوازم‌التحریرفروشان شده و مردم دیگر از بازار خرید نمی‌کنند.

گلبخش خاطرنشان کرد: همچنین دیگر دلایل بازار بد این روزهای صنف لوازم‌التحریر، فروش بسته‌های لوازم‌التحریر آماده به دانش‌آموزان توسط مدارس است. وی با اشاره به رواج لوازم‌التحریر خارجی بیان کرد: از مردم درخواست داریم از محصولات داخلی برای حمایت از تولیدکنندگان استفاده کنند تا شاهد تقویت این بخش باشیم.

رئیس اتحادیه لوازم‌التحریر همدان عنوان کرد: امروز در کیفیت هم لوازم‌التحریرهای ایرانی حرف برای گفتن دارند و اگر بازار داخلی به تولید انبوه برسد قیمت‌ها هم کاهشی خواهد شد.