عضو هیات علمی دانشگاه علامه اظهار کرد: میان آنچه که به نام دین، مایه کاسبی سیاسی و اقتصادی عده‌ای شده، با آنچه که از مبدا وحی صادر شده و با استانداردها و ضوابطی که در اختیار ما هست، فاصله‌های بزرگی وجود دارد.

فرشاد مومنی در نشست بزرگداشت علامه حکیمی با بیان اینکه در ساحت اندیشه و عمل، به واسطه پدیده ذاتی نقص اطلاعات انسان‌ها، دائما در معرض سردرگمی، سرگیجه و فریب یا در معرض نمونه‌های تقلبی و دروغین چیزهای خوب قرار داریم، اظهار کرد: کسی نمی‌تواند در چنین شرایطی ما را نجات دهد.

به گفته این استاد دانشگاه، در ساحت عمل هم ما دائما در طول تاریخ بشر و در شرایط فعلی هم در بی‌سابقه‌ترین سطح، در اسارت آدرس‌های غلط هستیم. این آدرس‌های تقلبی برای آنها که فریب می‌خوردند، آبی گرم نمی‌کند اما برای کسانی که این فریب‌کاری‌ها و آدرس‌های غلط را می‌دهند، نان فراهم می‌کند.

یکی دستور می‌دهد 14روزه فقر مطلق کاهش یابد و دیگری می‌گوید، شد

مومنی با بیان اینکه باید بررسی کرد که چرا اکنون به نام عدالت، این میزان آدرس‌های غلط و ادعاهای پوچ ارائه می‌شود، افزود: به نام عدالت، برای ارائه داده‌های دست‌کاری شده در سطح برخی مقامات کشور، مسابقه برگزار شده است. در حرف‌های بی‌پایه زدن در این زمینه مسابقه است. فردی می‌گوید دستور می‌دهم 14روزه فقر مطلق کاهش یابد و دیگری می‌گوید، شد!! و ادعا را از نفر اول هم فراتر می‌برد. متاسفانه در این زمینه بخش‌هایی از ساختار قدرت، گوی سبقت را در بیان سخنان بی‌پایه، از یکدیگر می‌ربایند.

وی تاکید کرد: با کمال تاسف، ادعاهایی که با عنوان رفع فقر و ایجاد اشتغال و از این قبیل مسائل مطرح می‌شود، جزو بزرگترین خطاها و خیانت‌هایی است که به دین خدا، مملکت، مردم و به ویژه محرومان و مستضعفان صورت می‌گیرد! این اظهارات در شرایطی مطرح می‌شود که برای اولین بار در تاریخ اقتصادی 100ساله گذشته ایران، دوره زمانی 2 برابر شدن اندازه جمعیت فقیر در ایران، به کمتر از 3 سال رسیده است!

مومنی گفت: چقدر قبیح است و چه میزان باید آدم از همه نظر سقوط کرده باشد که با این گزافه‌گویی‌ها و پوچ‌گویی‌ها، بخواهد از شرایطی فعلی ایران حساسیت‌زدایی کند! شرایطی را تجربه می‌کنیم که براساس داده‌های رسمی، به تقریب از هر سه ایرانی، یک نفر به معنای مطلق، فقیر است اما اینها چه می‌گویند؟! اگر آنها قادر به فهم مصلحت خودشان بودند و حتی به حیثیت خود اهمیت می‌دادند، نباید چنین حرف‌هایی تا این میزان بی‌ضابطه، مطرح می‌شد!

گسترش   بی‌سابقه   شکاف   درآمد   فقرا   از  خط  فقر

این استاد دانشگاه با بیان اینکه در حال تجربه ابعاد بی‌سابقه ای از روندهای نگران‌کننده‌تر شکاف فقر، یعنی افزایش روزافزون فاصله درآمد فقرا با خط فقر هستیم، ادامه داد: مستندات و گزارش‌های رسمی در این زمینه وجود دارد. با این شرایط روشن نیست که چگونه افرادی به نام دستگاه‌هایی حرف‌هایی می‌زنند که معلوم نیست با چه سیستمی گزینش می‌شوند و چه صلاحیتی برای آنها قائل هستند!

وی با بیان اینکه با روند بسیار نگران‌کننده کاهش فاصله غیرفقرا از خط فقر نیز روبه‌رو هستیم، توضیح داد: بی‌سابقه‌ترین ابعاد تجربه شده از سقوط طبقه متوسط درآمدی در این سال‌ها رخ داده اما با این حال نه فهمی از توسعه بروز داده می‌شود و نه دغدغه‌ای نشان می‌دهند. باید توسعه را بفهمند تا منزلت طبقه متوسط درآمدی را درک کنند. در شرایطی که ما در حال تجریه این واقعیت‌ها هستیم، بیان این سخنان تلخ و غم‌انگیز، شگفت‌انگیزتر می‌شود!

ادعاهای   اشتغالزایی،  پوچ   است

مومنی با تاکید بر اینکه درباره ادعاهای پوچ و گزافی که همزمان راجع به اشتغال مطرح می‌شود، باید دانست در جامعه توسعه‌نیافته، آنچه که نجات‌دهنده مردم از فقر و فلاکت است، اشتغال باکیفیت است، گفت: به آنها که با این حرف‌های پوچ و توخالی، از مسائل سرنوشت‌ساز ملی حساسیت‌زدایی می‌کنند، می‌گویم به گزارش‌های رسمی انتشار یافته توسط مرکز آمار ایران نگاه کنید! از آنجا که در مناسبات فاسد رانتی، پشت به کیفیت و توسعه داشته‌ایم، شغل‌های ما قادر به برطرف کردن فقر نیست. گزارش‌های رسمی مرکز آمار عنوان می‌کند که 89درصد فقرای ایران را شاغلین سابق و لاحق، بازنشستگان سابق و شاغلین فعلی، تشکیل می‌دهند.

این استاد اقتصاد دانشگاه علامه هشدار داد: از طریق این آرایشی که نظام تصمیم‌گیری و تخصیص منابع در این کشور ایجاد کرده، شغل‌های مملکت، به جز اندکی از آنها، قادر به برطرف کردن فقر نیستند. این مساله، ماجراهای زیادی برای ما ایجاد می‌کند.

از  حکومت  یک ‌دست،  آزادی  و  عدالت  و  توسعه   بیرون   نمی‌آید

وی گفت: فراموش نشود کسانی برای اینکه به حساب خود عدالت برقرار کنند، بزرگترین ظلم را در توزیع قدرت مرتکب شدند. از حکومت یک‌دست، آزادی و عدالت و توسعه بیرون نمی‌آید.

مومنی در پایان افزود: یکی گفت می‌خواهم پول نفت را به سفره مردم بیاورم اما روزی که مسئولیت دولت را تحویل داد، شاخص فلاکت را به دو برابر روزی رسانده بود که آن را تحویل گرفته بود. اکنون آن مساله به شکل تلخ‌تر و غم‌انگیزتری در حال پی گرفتن است. امیدوارم به مدد روح پاک و اندیش‌های والای متفکران معیاری مانند علامه حکیمی بتوانیم از این بلیه هم نجات پیدا کنیم.