وقوع یک حادثه کاری در روز سه‌شنبه (بیستم دی ماه) در شرکت لابراتورهای سیانس در شهرک صنعتی البرز قزوین منجر به کشته و زخمی شدن ۶ کارگر شد. این حادثه در زمانی رخ داد که ۴۲ کارگر مشغول به کار بودند.

به گزارش ایلنا، شرکت سیانس در زمینه تولید دارو و مکمل‌های غذایی دام، طیور و آبزیان فعالیت دارد و علت حادثه انفجار گاز پروپان ناشی از سوراخ شدن ظروف اسپری‌های تتراسایکلین برگشتی از سوی مشتری بوده که در مجاورت آن کارگران با افروختن آتش، مشغول بازیابی آن بودند.

طبق این گزارش، واحد مذکور از خرداد ماه سال جاری اقدام به راه‌اندازی تولید اسپری تتراسایکلین به عنوان ضد انگل و کنه دامی در ظروف و بطری‌های ۲۰۰ میلی‌لیتری کرده است. محتوای اسپری علاوه بر ماده موثره تتراسایکلین، حلال الکل و گاز پروپان نیز دارد که در روز حادثه مقداری از محصولات اسپری ارسالی برای مشتری به دلیل داشتن نشتی برگشت خورده بود. این شش کارگر مشغول بازیابی و خالی کردن مایه درون ظروف با یک قطعه فلزی شبیه گوه بوده‌اند تا گاز آنها تخلیه شود که ناگهان با حرارتی که از بخاری هیزمی که آنها برای گرم کردن محیط کار خود ایجاد کرده بودند، این ظروف یکی پس از دیگری منفجر می‌شوند که در نتیجه آن شش نفر از کارگران به اسامی «محمد دهقان‌نژاد»، «جواد کریمی‌زند»، «رضا رستم‌خانی»، «نبی‌اله امینی»، «حسن زارعی» و «مصطفی معاریف غیاثوند» دچار حادثه می‌شوند که متاسفانه ۴ نفر در محل جان خود را از دست داده و دو نفر دیگر دچار مصدومیت می‌شوند که یکی از مصدومان دچار سوختگی حدود ۷۰درصدی شده اما وضع جسمی نفر دوم بهتر است.

ضعف در به‌کارگیری مسئولین ایمنی  در کارگاه‌ها  محرز است

در همین زمینه معاون روابط کار اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: در سال جاری تعداد حوادث کار در استان ۱۱۲ مورد بوده که ۱۶ مورد آن به فوت منجر شده که البته این میزان نسبت به سال گذشته روند کاهشی داشته است.

سیدجلیل حسینی در گفت‌وگو با ایلنا گفت: حوادث ناشی از کار در استان نسبت به سال گذشته ۲۰درصد کاهش یافته که این میزان در حوادث منجر به فوت و قطع عضو ۵۰درصد است. بیشترین میزان حوادث هم در کارگاه‌های ساختمانی بوده و چند حادثه سخت هم در مجموعه تولیدی روغن که زیرمجموعه نفت و گاز هستند، داشتیم.

معاون روابط کار اداره‌کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان قزوین عنوان کرد: برای کاهش حوادث کارگری اقدامات مختلف و هدفمندی صورت گرفته که به کاهش حوادث منجر شود و بازرسی‌های هدفمند با اولویت واحدهای پرخطر ازجمله آنهاست. وی ادامه داد: در همین راستا در کانون‌های حوادث ۹۶۸ بازرسی ساختمانی، ۳۰۷ بازرسی از معادن و ۲۱۴ بازدید از صنایع نفت و گاز و پتروشیمی داشتیم که میزان بازرسی هر کدام از این موارد به ترتیب 16، 37 و ۳۹درصد افزایش داشته است.

این مقام مسئول بیان کرد: برای کارگاه‌هایی که ماهیت کار شبانه دارند هم بازرسی شبانه اضافه شده و همچنین برنامه‌های آموزشی هم اجرا شده و انجمن ایمنی فعال شده است. وی عنوان کرد: در سال جاری همچنین ۶ هزار و ۸۴ ابلاغ رفع نقص صادر کردیم که ۳۶درصد افزایش داشت.

حسینی درباره به‌کارگیری مسئولین ایمنی در کارگاه‌ها گفت: در این حوزه ضعف آیین‌نامه داریم چرا که ضرورت داشتن مسئول ایمنی در کارگاه‌ها لغو شده و درحال حاضر در این حوزه الزام قانونی وجود ندارد.

وی ادامه داد: برای کارگاه‌ها و کارفرمایان متخلف ابلاغیه صادر می‌شود و در صورت‌عدم رفع نقص به مراجع قانونی معرفی می‌شوند و در این راستا، امسال بیشترین تعداد را نسبت به سال‌های گذشته داشتیم و تقریبا حدود ۳۵ بنگاه اقتصادی به استناد ماده ۱۰۵ قانون کار به مراجع قضایی معرفی شده و ۶ کارگاه ساختمانی هم پلمب شده است.