وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از پیش‌بینی ۲۰۰هزار میلیارد تومان برای پرداخت مطالبات بازنشستگان در لایحه بودجه ۱۴۰۲ خبر داد و گفت: سامانه ملی اعتبار یا کالابرگ الکترونیک صددرصد اختیاری است و اجباری به خرید کالا در این طرح نیست.

به گزارش ایرنا، صولت مرتضوی در یک برنامه تلویزیونی گفت: ۵۵درصد از جامعه ایران بیمه‌پرداز تامین اجتماعی و خدمات گیرنده از وزارت تعاون هستند. براساس سیاست‌های دولت ما عدالت‌محوری، فسادستیزی و کارآمدی را در دستور کارمان قرار داده‌ایم. وی با بیان اینکه یکی از طلبکارهای عمده دولت صندوق‌های بازنشستگی هستند، گفت: تعهدات گسترده‌ای در حوزه بازنشستگی برای دولت ایجاد شده که منابع آن تامین نشده است.

مرتضوی عنوان کرد: ۵۰۰هزار میلیارد تومان مطالبات انباشته مجموع صندوق‌ها از دولت بوده که در یک بازه زمانی دولت سیزدهم حدود ۸۰هزار میلیارد تومان از بدهی‌های گذشته را پرداخت کرده و ۹۰هزار میلیارد تومان نیز از سهام شرکت نفت اراک را بابت مطالبه‌های معوقه اختصاص داده است.

وی تاکید کرد: در بودجه ۱۴۰۲ پیش‌بینی‌های لازم از تهاتر نفت و از محل واگذاری سهام شرکت‌ها در این حوزه صورت گرفته تا در سال آینده بتوانیم مطالبات جامانده را از دولت بگیریم.

به گفته وزیر رفاه، در لایحه ۱۴۰۲ برای همه صندوق‌ها ۲۰۰هزار میلیارد تومان کمک پیش‌بینی شده است.

وی با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین چالش‌های صندوق‌های بازنشستگی عدم تعادل مصارف به منابع است، گفت: باید به ازای هر هفت نفر بیمه‌پرداز یک نفر حقوق‌بگیر یا بازنشسته باشد. در سازمان بازنشستگی کشوری، کاهش ورودی‌ها یا همان بیمه‌پرداز وجود دارد و در صندوق بازنشستگی تامین اجتماعی ۵ بیمه‌پرداز به ازای یک نفر مستمری‌بگیر است.

مرتضوی ادامه داد: ناکارآمدی‌هایی در سنوات گذشته صورت گرفته اما دولت سخاوتمندانه منابع خوبی را در بودجه برای بازنشستگان پیش‌بینی کرده و امیدواریم تا در آینده نزدیک دست صندوق‌های بازنشستگی را از جیب دولت دربیاوریم.

وی خاطرنشان کرد: در این دولت خدمات درمانی برای بازنشستگان توسعه پیدا کرد و توسعه خدمات بیمه تکمیلی بازنشستگان در این دولت فراهم شد و اکنون بازنشستگان می‌توانند از هر مرکز درمانی طرف قرارداد از خدمات بهره‌مند شوند.

وزیر کار با اشاره ایجاد یک میلیون فرصت شغلی به صورت سالانه در دولت سیزدهم گفت: این وزارتخانه مستقیم به حوزه اشتغال ورود نمی‌کند بلکه نخ تسبیح و حلقه اتصال اشتغال است و چندین دستگاه مسئول ایجاد اشتغال هستند.

وی ادامه داد: سامانه رصد اشتغال تعبیه شده که بالغ بر ۷۰۰هزار فرصت شغلی در سال ۱۴۰۱ ثبت شده که در بخش‌های مختلف صنعت، معدن و کشاورزی و سایر حوزه‌ها با همکاری نهادهای مختلف بوده و این اشتغال مطلوبی بوده که امیدواریم بتوانیم به تعهدات عمل کنیم.

وی با اشاره به کاهش نرخ بیکاری اظهار داشت: براساس گزارش مرکز آمار در تابستان امسال کاهش قابل توجهی در نرخ بیکاری نسبت به تابستان سال گذشته داشته‌ایم و ۱.۲درصد نرخ بیکاری فارغ‌التحصیلان کاهش پیدا کرده است.

اقبال مردمی به یارانه‌های نقدی زیاد است

وزیر رفاه همچنین با اشاره به سامانه ملی اعتبار و کالابرگ الکترونیکی گفت: روی این سامانه از گذشته کار شده و اکنون کارهای خوبی انجام شده است.

وی عنوان کرد: تقریباً ۹ دهک از جامعه تحت پوشش یارانه هستند که با احتساب نیروی‌های مسلح تا ۸۰ میلیون جامعه ایرانی یارانه می‌گیرند. بخشی از مردم علاوه بر یارانه در دهک اول تا سوم تحت پوشش نهادهای حمایتی ازجمله بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی هستند. مرتضوی تاکید کرد: ۲ میلیون و ۷۰۰هزار خانوار با افراد تحت تکلف یعنی حدود هفت میلیون و ۱۰۰هزار نفر تحت پوشش بهزیستی هستند.

وی با اشاره به اجرای آزمایشی کالابرگ گفت: قانون‌گذار در بودجه ۱۴۰۱ تکلیفی را برای دولت ایجاد کرده که ما به‌ازای حذف ارز ترجیحی، دولت کالابرگ را برای مردم و اشخاص مشمول یارانه تامین کند. در آن زمان زیرساخت‌ها آماده نبود ضمن اینکه قانون‌گذار اشاره کرده بود که کالابرگ می‌تواند به انحای مختلف توزیع شود که تصمیم بر یارانه نقدی شد و اقبال عمومی هم خوب بود.

وی با بیان اینکه سامانه ملی اعتبار یا کالابرگ الکترونیک به صورت صددرصد اختیاری است، گفت: زودتر از واریز یارانه، اعتبار در کیف پول کارت اشخاص تعبیه می‌شود تا چنانچه تمایل داشته باشند از بین ۱۱ قلم کالا، کالای موردنظر را خرید کنند. در غیر این صورت در زمان مقرر واریز یارانه هم‌زمان با سراسر کشور، مبلغ یارانه به‌حساب واریز و قابل برداشت است.