از ابتدای خرداد ماه سال جاری حدود ۴۲ کارگر کارخانه چدن کویر خاوران واقع در شهرستان خوسف به دلیل مشکلات مالی بیکار شده و به‌رغم وعده ادامه همکاری، وضعیت آنها مشخص نیست و همچنان منتظر بازگشت به کار هستند.

به گزارش ایلنا، برخی از این کارگران اظهار کردند: مسئولان وعده بازگشت به کار کارگران را می‌دهند و اعلام کرده‌اند به زودی با از سرگیری فعالیت کارخانه، کارگران تعدیلی بازگشت به کار می‌شوند اما انتشار این اخبار موجب خوشحالی کارگران نمی‌شود زیرا اعتمادی به وعده‌ها احساس نمی‌شود و همچنان قول بازگشت به کار تعدادی از کارگران بعد از گذشت ۱۲۰ روز عملی نشده است.

این عده در تشریح مشکلات خود گفتند: فعالیت فاز اول کارخانه چدن کویرخاوران از سال ۹۸ با سرمایه‌گذاری یک شرکت چینی در حالی آغاز شد که پیمانکار چینی این کارخانه در این مدت کوتاه چندین بار فعالیت تولیدی این واحد عظیم صنعتی را به بهانه‌های مختلف با حدود ۴۶۲ کارگر ایرانی و چینی متوقف کرده است.

کارگران تصریح کردند: پیمانکار چینی یک بار در سال ۹۸ به بهانه شیوع کرونا اقدام به تعطیلی کارخانه و تعدیل حدود ۲۵۰ کارگر کرد که در نهایت خرداد ماه سال گذشته (۱۴۰۰) با اعلام وضعیت سفید کرونا، فعالیت کارخانه دوباره از سر گرفته شد و تعداد زیادی از کارگران تعدیلی بازگشت به کار شدند.

کارگران با بیان اینکه بعد از گذشت یک سال (خرداد ماه سال ۱۴۰۱) کارفرمای چینی دوباره فعالیت کارخانه را متوقف کرد و این بار به بهانه کاهش هزینه‌ها اقدام به تعدیل ۴۲ کارگر قرارداد موقت کرد، گفتند: کارگران تعدیلی به دنبال ایجاد شرایط برای بازگشت به کار هستند و مسئولان نیز در جلسات مختلف وعده بازگشت به کار به آنها داده‌اند.

طبق اظهارات کارگران، مدیریت کارخانه چدن کویر خاوران با کارفرمای چینی است و انتظار داریم با حمایت مسئولان و حضور شرکت‌های ایرانی، مدیریت آن تغییر کند.

کارگران تعدیلی چدن کویر خاوران با بیان اینکه کارگران قراردادی امنیت شغلی ندارند، گفت: خواسته کارگران تعدیل شده کارخانه تولیدکننده شمش چدن بازگشت به کار سابق و عقد قرارداد بلندمدت است تا امنیت شغلی‌شان تامین شود.

پیشتر «عباس جرجانی» مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی در جمع خبرنگاران اعلام کرده بود که به زودی کارگران تعدیلی کارخانه چدن کویر خاوران با شروع به کار دوباره کارخانه بعد از گذشت ۴ ماه به کار سابق خود بازمی‌گردند.