در شورای عالی کار تعیین می‌شود

نحوه جبران عقب‌ماندگی مزد‌کارگران

معاون روابط کار وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: درباره نحوه جبران کاهش قدرت خرید و عقب‌ماندگی مزد کارگران فقط شورای عالی کار ‌می‌تواند تصمیم‌گیری کند. حاتم شاکرمی در گفت‌وگو با فارس در پاسخ به اینکه چه زمانی جلسه شورای عالی کار که نمایندگان کارگری درخواست برگزاری فوق‌العاده آن را داده‌اند برگزار می‌شود، گفت: در حال جمع‌آوری اطلاعات از کمیته‌های مختلف برای برگزاری این نشست هستیم. وی در پاسخ به سوالی درباره مکانیزم جبران کاهش قدرت خرید کارگران تصریح کرد: در این مورد نیز باید منتظر نشست شورای عالی کار باشیم چون هیچ مرجعی غیر از شورای عالی کار ‌نمی‌تواند درباره نحوه جبران کاهش قدرت خرید کارگران تصمیم‌گیری کند.شاکرمی درباره افزایش دستمزد سال ۹۸ کارگران نیز گفت: در این مورد هم صرفاً شورای عالی کار می‌تواند تصمیم‌گیری کند و شورای عالی کار هنوز برای دستمزد سال ۹۸ نشست‌هایش را برگزار نکرده است. معاون وزیر کار تاکید کرد: هیچ شخص یا مرجعی جز شورای عالی کار نمی‌تواند درباره میزان افزایش حقوق و دستمزد کارگران اظهارنظر یا تصمیم‌گیری کند.

    


سرپرست تامین اجتماعی خبر داد:

واریز مبلغ بسته حمایتی به حساب مستمری‌بگیران در هفته آتی

سرپرست سازمان تامین اجتماعی از ارائه بسته حمایتی به بازنشستگان و بیمه‌شدگان سازمان تأمین اجتماعی طی یک هفته آینده خبر داد.

به گزارش ایسنا، انوشیروان محسنی بندپی در جمع خبرنگاران گفت: قسمت اول ارائه بسته حمایتی دولت که مربوط به مددجویان بهزیستی و کمیته امداد بود، به اتمام رسیده و همچنین کارکنان دولت که کمتر از سه میلیون تومان دریافت می‌کردند، بسته حمایتی دریافت کردند و بیمه‌شدگان تأمین اجتماعی و مستمری‌بگیران طی هفته آینده این بسته را دریافت می‌کنند.

محسنی بندپی با اشاره به اینکه سازمان هدفمندی یارانه‌ها، اعتبار مورد نیاز برای بسته حمایتی بیمه‌شدگان تأمین اجتماعی با حقوق کمتر از سه میلیون تومان را اختصاص داده است، گفت: بسته حمایتی مستمری‌بگیران را نیز ما پرداخت می‌کنیم. اعتبار این امر تخصیص داده شده و چنانچه همزمان با حقوق آنها باشد به طور میانگین ۲۰۰هزار تومان به حقوق مستمری‌بگیران اضافه می‌شود و اگر زودتر از حقوق، زمان پرداخت بود این بسته را جداگانه به حسابشان واریز می‌کنیم. وی درباره افزایش ۵.۵درصدی تعرفه‌های درمان در شش ماهه دوم تأکید کرد: براساس تصمیم شورای عالی بیمه قرار شده تعرفه شش ماهه دوم بخش‌هایی مانند هتلینگ، حق‌العمل‌ها و تعرفه‌های پزشکی اورژانسی، ۵.۵درصد افزایش یابد که البته به مردم فشاری وارد نمی‌شود و سازمان‌های بیمه‌گر آن را تقبل کرده‌اند. محسنی بندپی همچنین در مورد پرداخت مطالبات بیمارستان‌ها نیز تصریح کرد: قول داده‌ایم تا پایان آذرماه، مطالبات سال 96 بیمارستان‌ها را حداقل ۷۰درصد تأمین کنیم.

    


افزایش شمار کارگران تعدیلی خط شش قطار شهری تهران

در پی انتشار خبر بیکار شدن ۱۵۰ کارگر پیمانی واحد حفاری خط شش قطار شهری تهران، خبرگزاری ایلنا از افزایش تعداد کارگران بیکار شده به ۲۷۰ نفر خبر داد. به گزارش ایلنا، منابع کارگری در پروژه خط شش قطار شهری تهران اعلام کردند: شرکت پیمانکاری «سابیر بین‌الملل» که پیمانکار ساخت پروژه است، طی یک ماه گذشته ۱۵۰ کارگر قراردادی خود را به دلیل افزایش مشکلات مالی تعدیل کرده است. این شرکت هم‌اکنون با عدم تمدید قرارداد ۱۲۰ کارگر قراردادی دیگر، تعداد کارگران تعدیل شده را افزایش داده است. این کارگران با اشاره به اینکه در حال حاضر حدود ۳۵ کارگر در بخش حفاری تونل مشغول نگهبانی و اجرای دیواره‌های تونل هستند، اضافه کردند: وضعیت شغلی کارگران باقیمانده نیز هنوز مشخص نیست. طبق اظهارات کارگران؛ یکی از دلایل افزایش شمار کارگران تعدیل شده، متوقف شدن فعالیت واحد حفاری به دنبال  اختلافات مالی شهرداری با شرکت سابیر بین‌الملل است. براساس ادعای کارگران، ۳۸ میلیارد تومان از منابع مالی شرکت سابیر بین‌الملل توسط یکی از بانک‌ها بابت بدهی ۴۰میلیاردی شهرداری تهران گرو نگه داشته شده است.