مدیرکل دفتر توانمندسازی خانواده و زنان سازمان بهزیستی کشور ضمن تشریح فعالیت‌های توانمندسازی این دفتر برای اشتغال‌ فردی و گروهی زنان سرپرست خانوار گفت: تعداد زنان سرپرست خانوار در کشور طی چند دهه اخیر روند رو به رشدی داشته است.

نرجس خاتون اسعدی خلیلی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اینکه این دفتر انواع خدمات حمایتی و توانمندسازی را از قبیل پرداخت مستمری، بیمه، درمان، دانش‌آموزی، دانشجویی، آماده‌سازی شغلی، اشتغال و... را به خانواده‌های زن سرپرست نیازمند ارائه می‌کند، اظهار کرد: تعداد زنان سرپرست خانوار در کشور طی چند دهه اخیر روند رو به رشدی داشته طوری‌که در حال حاضر ۲۴۰هزار خانوار زن سرپرست که با اعضای خانواده بالغ بر ۵۸۴هزار نفر هستند تحت پوشش سازمان بهزیستی قرار دارند.

وی با بیان اینکه ۱۷۱هزار نفر از خانواده‌های زن سرپرست تحت پوشش، در گروه سنی ۲۰ تا ۴۰ سال قرار دارند، گفت: این گروه از زنان شرایط شرکت در برنامه‌های اشتغال و توانمندسازی و خروج از چرخه حمایت‌های مستمر سازمان را دارند که می‌توانند از برنامه‌های اشتغال بهره‌مند شوند.

اسعدی خلیلی با بیان ضرورت موضوع توانمندسازی اقتصادی از طریق ایجاد اشتغال‌های مولد و پایدار به تشریح فعالیت‌های اشتغال و توانمندسازی زنان سرپرست خانوار، به آماده‌سازی شغلی و پرداخت سرمایه کار اشاره کرد و یادآور شد: آن دسته از خدمت‌گیرندگان که شرایط اشتغال را دارند، طی مدت زمان محدود از آموزش‌های لازم بهره‌مند شده و آماده حضور در بازار کار می‌شوند. بهره‌مندی از آموزش‌های حرفه‌ای با توجه به علایق و توانمندی‌های آنها به منظور راه‌اندازی کسب و کاری مناسب و توسعه آن ضروری است.

بنابر اظهارات مدیر کل دفتر توانمندسازی خانواده و زنان سازمان بهزیستی کشور، در سال گذشته بیش از ۵۵۰۰ زن سرپرست خانوار در قالب اشتغال‌های فردی و گروهی شاغل شدند.

وی درباره برنامه گروه‌های همیار زنان سرپرست خانوار (اشتغال‌های جمعی و گروهی) یادآور شد: برنامه گروه‌های همیار زنان سرپرست خانوار از سال ۱۳۷۹ در جهت اجرای اصول ۲۱، ۲۹ و ۴۳ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و با رویکرد ارتقای کیفیت زندگی، ظرفیت‌سازی‌، ارتقای خودباوری و کاهش آسیب‌های اجتماعی در جامعه هدف و همچنین تغییر رویکرد حمایتی به توانمندسازی، طراحی و به مورد اجرا گذاشته شده است. عضویت زنان در این گروه‌ها موجب جلوگیری از طولانی شدن چرخه حمایت‌های سازمان بهزیستی، کاهش وابستگی آنان به این حمایت‌ها، افزایش خوداتکایی اقتصادی، روانی، اجتماعی زنان سرپرست خانوار و ارتقای سطح آموزش و مهارت‌ها در آنها شده است.

مدیرکل دفتر توانمندسازی خانواده و زنان سازمان بهزیستی کشور در پاسخ به سوالی درخصوص مشکلات و چالش‌های اجرای برنامه‌های توانمندسازی شغلی زنان سرپرست خانوار، اظهار کرد: پایین بودن سطح دانش و مهارت‌های شغلی و کسب و کار و دسترسی محدود به بازار کار، بالا بودن ساعت کار با حداقل درآمد و مزایا، نبود ارتباط مناسب و کافی بین زنان سرپرست خانوار با خوشه‌ها، زنجیره‌ها و صاحبان اصلی حرف و مشاغل، وجود مشکلات اقتصادی ناشی از تحریم‌ها و کاهش شدید اعتبارات تخصیصی برنامه‌های اشتغال و توانمندسازی شغلی سازمان بهزیستی، نوسانات شدید اقتصادی، افزایش تورم و بالا رفتن هزینه راه‌اندازی کسب و کار و همچنین در معرض ورشکستگی قرار گرفتن مشاغل زنان سرپرست خانوار در نتیجه افزایش هزینه مکان فعالیت، مواد اولیه و... ازجمله چالش‌های اجرای برنامه‌های توانمندسازی شغلی زنان سرپرست خانوار است.