روز پنجشنبه (بیست و هفتم مرداد ماه) پس از حدود پنج ماه بلاتکلیفی بازنشستگان کارگری کشور که ناشی از عدم تمکین دولت به قانون و عدم رعایت عرف حاکم بر تعیین حقوق این دسته از بازنشستگان از سوی دولت سیزدهم بود، درنهایت با فشار افکار عمومی و مجلس، دولت عقب‌نشینی کرد و حاضر به پذیرش روال قانونی حاکم بر تعیین حقوق بازشستگان سازمان تامین اجتماعی شد.

به گزارش «توسعه ایرانی»، در این روز، سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی که در نشست کانون عالی بازنشستگان تأمین اجتماعی در بندرانزلی حاضر شده بود، از افزایش حقوق بازنشستگان سایر سطوح مطابق مصوبه شورای‌ عالی کار یعنی ۳۸درصد به اضافه مبلغ ثابت ۵۱۵هزار و ۱۶۶ تومان خبر داد و گفت: افزایش حقوق و احکام اصلاح شده بازنشستگان از شهریورماه اعمال شده و افزایش مطابق با سقف مصوبه شورای عالی کار و هیات مدیره سازمان تأمین اجتماعی به بازنشستگان پرداخت خواهد شد.

محمدهادی زاهدی‌وفا گفت: دولت در این زمینه می‌خواست تصمیم دوباره در مجموعه سازمان تأمین اجتماعی گرفته شود و به همین جهت کار را به وزرای عضو هیات امنای سازمان تأمین اجتماعی سپرد.

وی تصریح کرد: دولت برای سایر اقشار و بهبود وضعیت معیشت این افراد نیز برنامه دارد.

سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به وجود محدودیت بودجه‌ای دولت در سال جاری گفت: برای هر تصمیمی که وزرای عضو هیات امنای سازمان تأمین اجتماعی باید اتخاذ می‌کردند، نیاز به کار کارشناسی دقیق بود تا در نهایت توانستیم سقف آنچه در ماده ۹۶ قانون تأمین اجتماعی آمده اعمال کنیم که همان مصوبه شورای عالی کار و هیات مدیره تأمین اجتماعی بوده است. زاهدی‌وفا با اشاره به دیگر برنامه این وزارتخانه برای بازنشستگان گفت: علاوه بر این از بازنشستگان تأمین اجتماعی کمک می‌خواهیم تا در هر استانی یک شرکت سرمایه‌گذاری برای پیشرفت کشور تأسیس کنند و اولویت پذیره‌نویسی در آن شرکت سرمایه‌گذاری، بازنشستگان و سپس کارگران هستند. پیش‌بینی شده تا بانک رفاه آورده اولیه برای هسته‌های این شرکت را فراهم کند و بازنشستگان و کارگران و کارمندان ما می‌توانند به صورت یک‌جا و قسطی سهام آن را تهیه کنند.

بازنشستگان و کارگران تا پایان دولت، صاحب خانه می‌شوند

وی با بیان اینکه تکلیف جدی ما این است که حتماً بازنشستگان و کارگران تا پایان این دولت واجد خانه ملکی باشند، افزود: در هر استان پیگیر آن هستیم که صندوق‌های زمین و ساختمان را طبق ماده ۵ قانون جهش تولید مسکن تأسیس کنیم و بازنشستگان می‌توانند سهام آن صندوق‌ها را با روش‌های تسهیل‌کننده خریداری کرده و در ادامه با افزایش سرمایه می‌توانند سهام خود را به مسکن تبدیل کنند و این کمکی به پروژه ملی مسکن است که براساس تفاهم‌نامه وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی با وزارت راه و شهرسازی است.

سرپرست وزارت کار با بیان اینکه ما در تفاهم‌نامه خود با وزارت راه و شهرسازی تعهد کردیم که ۵۰۰هزار واحد مسکونی ارائه دهیم، اظهار کرد: در زیرمجموعه‌های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، هم تولیدکنندگان مصالح و مواد اولیه را داریم و هم شرکت‌های پیمانکاری فعال در این زمینه وجود دارند لذا در صورت هم‌افزایی بین دستگاه‌ها و اقشار هزینه این کار برای ما کمتر خواهد بود و این باعث می‌شود افراد فاقد مسکن در این مکانیزم خانه‌دار شوند یا اگر خانه‌دار هستند، برای فرزندان خود خانه تهیه کنند.

وی با بیان اینکه در این زمینه از تجربه ۳۰ ساله بازنشستگان تأمین اجتماعی استفاده می‌کنیم و قرار است این شرکت‌های سرمایه‌گذاری به صورت تعاونی اداره شوند، گفت: تکلیفی بنابر قانون داریم تا بخش تعاون را گسترش دهیم و این شرکت‌های تعاونی زیر نظر مقامات هر استان باید تشکیل شود و استانداران بر کیفیت مدیریت این تعاونی‌ها نظارت داشته باشند و قرار نیست منابع فقط از مرکز به استان‌ها تزریق شود بلکه خود استان‌ها باید بتوانند در زمینه سرمایه‌گذاری مولد شوند.

تاخیر دولت به خاطر نداشتن پول نقد بود

زاهدی‌وفا با اشاره به دلایل تأخیر دولت در زمینه تصویب حقوق بازنشستگان گفت: در زمینه پرداخت حقوق افزایش‌یافته بازنشستگان مشکل کمبود منابع نداریم اما منابع تأمین اجتماعی بیشتر تعهدی است و بحث نقد شدن این منابع نیاز به کار و زمان داشت و به همین علت کار با تأخیر انجام شد تا پرداخت‌ها انجام شود. بر این اساس بازنشستگان سایر سطوح در شهریورماه، مطابق مصوبه شورای‌ عالی کار یعنی افزایش ۳۸درصد به اضافه مبلغ ثابت ۵۱۵هزار و ۱۶۶ تومان را دریافت خواهند کرد.

وی با بیان این مطلب که دولت اگر بخواهد سهامی را از فروش املاک و اموال خود عرضه کند، اولویتش بازنشستگان و کارگران هستند، ادامه داد: این دارایی‌ها قطعاً حکم دارایی بین‌نسلی را خواهد داشت و برای فرزندان بازنشستگان باید بماند و به همین دلیل برای حفظ این دارایی‌ها در صندوق‌های مشارکتی، لازم است همه دوستان بازنشسته مشارکت کنند و در تمامی استان‌ها با ما همکاری داشته باشند. در مدیریت تعاونی‌ها و صندوق‌ها قرار نیست که دولت یک طرف میز باشد و بازنشستگان یک طرف بلکه همه باید دور یک میز به مشارکت در زمینه مدیریت برنامه‌های توسعه‌ای و سرمایه‌گذاری بپردازیم.

زمان و نحوه پرداخت مابه‌التفاوت حقوق ماه‌های قبل اعلام می‌شود

همچنین مدیرعامل سازمان تأمین‌ اجتماعی در این باره گفت: احکام جدید مستمری بازنشستگان سایر سطوح، مطابق ماده ۹۶ قانون تأمین‌اجتماعی و مصوبه شورای عالی کار، در شهریور ماه صادر خواهد شد و حقوق شهریور آنان بر مبنای احکام جدید پرداخت می‌شود. همچنین نحوه و زمان پرداخت مابه‌التفاوت ماه‌های گذشته نیز پس از بررسی کارشناسی و مشورت با کانون‌های بازنشستگان، متعاقباً اعلام می‌شود.

میرهاشم موسوی در نشست جلسه مجمع عمومی کانون عالی بازنشستگان تأمین‌اجتماعی، با تشریح برخی دستاوردهای تأمین‌اجتماعی در دوره اخیر ازجمله تسویه بدهی بانکی انباشته این سازمان، توجه به معیشت بازنشستگان را از اولویت‌های اصلی این سازمان معرفی کرد و گفت: در بودجه امسال، بازپرداخت ۹۰هزار میلیارد تومان از مطالبات تأمین‌اجتماعی پیش‌بینی شده است که در حال پیگیری برای تدوین سازوکارهای تحقق آن هستیم.

وی افزود: خوشبختانه با حمایت مسئولان و تلاش‌های صورت‌گرفته، خواسته بازنشستگان در مورد اعمال مصوبه شورای عالی کار و پیشنهاد اولیه هیات‌ مدیره سازمان تأمین‌ اجتماعی در زمینه افزایش مستمری‌ها محقق شد.

موسوی توضیح داد: دولت پیش از این، بخشی از مصوبه شورای عالی کار و پیشنهاد هیات‌ مدیره سازمان تأمین‌ اجتماعی در مورد سایر سطوح را نپذیرفته بود و افزایش ۱۰درصدی به علاوه ۶۵۰هزار تومان برای سطوح زیر ۱۰ میلیون و افزایش ۱۰درصدی برای سطوح بالای ۱۰میلیون تومان را تصویب و ابلاغ کرده بود که در خرداد ماه، احکام جدید مستمری بازنشستگان بر این مبنا صادر شد.

موسوی: احکام جدید مستمری بازنشستگان سایر سطوح، مطابق ماده ۹۶ قانون تأمین‌اجتماعی و مصوبه شورای عالی کار، در شهریور ماه صادر خواهد شد و حقوق شهریور آنان بر مبنای احکام جدید پرداخت می‌شود

وی در پایان گفت: براساس آنچه که سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کرد، مقرر شده مصوبه شورای عالی کار و پیشنهاد هیأت‌ مدیره سازمان تأمین‌ اجتماعی در مورد افزایش مستمری‌ها، مبنای افزایش سالانه مستمری سایر سطوح باشد که احکام مربوطه همان‌گونه که پیش از این اعلام شد در شهریور ماه صادر و مستمری شهریور ماه این گروه از بازنشستگان، بر مبنای احکام جدید پرداخت خواهد شد. همچنین نحوه و زمان پرداخت مابه‌التفاوت ماه‌های قبل نیز پس از بررسی کارشناسی و مشورت با کانون‌های بازنشستگان، متعاقباً اعلام می‌شود.

حقوق سایر بازنشستگان هم افزایش می‌یابد

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس هم با تایید افزایش ۳۸درصدی حقوق بازنشستگان، گفت: این افزایش حقوق شامل بازنشستگان تامین اجتماعی می‌شود و سایر بازنشستگان هم که ۱۰درصد افزایش حقوق داشتند، قرار شد دولت تدبیری بیاندیشد که در این صورت انجام خواهد شد.

سیدکریم حسینی در گفت‌وگو با ایسنا بیان کرد: پیرو مصوبه‌ای که مجلس و دولت داشتند، مجلس این موضوع را در هیات تطبیق ابطال کرد که از همان زمان بحث در نظر گرفتن ۳۸درصد افزایش حقوق را در مجلس و کمیسیون تخصصی اجتماعی پیگیری کردیم.

وی افزود: مقاومت‌هایی صورت گرفت ولی نهایتا با توجه به اینکه این استحقاق برای بازنشستگان وجود داشت، سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به کمیسیون مراجعه کرده و اصرار اعضای کمیسیون هم این بود که هر چه سریع‌تر این موضوع محقق شود و اگر صورت نگرفت هم از طرف مجلس پیگیری می‌شود و هم اینکه به شکلی نقض ابطال مصوبه توسط هیات تطبیق بود.

نماینده اهواز در مجلس گفت: نهایتا دولت روز چهارشنبه اعلام شد که این کار صورت می‌گیرد. این افزایش حقوق شامل بازنشستگان تامین اجتماعی می‌شود و سایر بازنشستگان هم که ۱۰درصد افزایش حقوق داشتند قرار بود دولت تدبیری بیاندیشد که در این صورت انجام خواهد شد و البته شاید ۳۸درصد افزایش نباشد، اما قرار شد افزایش حقوقی صورت گیرد.

زاهدی‌وفا: در زمینه پرداخت حقوق افزایش‌یافته بازنشستگان مشکل کمبود منابع نداریم اما منابع تأمین اجتماعی بیشتر تعهدی است و بحث نقد شدن این منابع نیاز به کار و زمان داشت و به همین علت کار با تأخیر انجام شد

امیدواریم شاهد تفسیر جدیدی توسط دولت نباشیم

پس از اعلام خبر افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی، «حسن صادقی» رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری نسبت به اعمال این افزایش با تاخیر چندماهه واکنش نشان داد.

در بیانیه این فعال صنفی که به نمایندگی از تشکل متبوعش نوشته شده، آمده است: خدای متعال را شاکریم که با همت و اتحاد بازنشستگان عزیز جامعه کارگری و پیگیری‌ها و کوشش‌های کانون‌های ذیربط در کلیه استان‌ها و شهرستان‌ها، قانون اجرا شد و پس از پنج ماه حاکمیت اضطراب و استرس در خانه میلیون‌ها فرد متعلق به شریف‌ترین اقشار، نهایتا دولت به حق تمکین کرد و سرپرست وزارتخانه اجرای کامل مصوبه هیات مدیره سازمان تامین اجتماعی منطبق بر مصوبه شورای عالی کار را اعلام کرد. ضمن خاکساری به درگاه ایزد متعال، تا اصلاح کلیه احکام عزیزان باید پیگیری‌ها استمرار داشته باشد تا خدای ناکرده تفسیر جدیدی را شاهد نباشیم. امروز برای بنده به معنای واقعی کلمه، روز مبارکی است؛ روزی است که در سایه پایداری در مسیر نورانی دفاع از مظلومان و پیگیری مجدانه و تلاش بی‌وقفه همه صاحبان حق، شاهد استیفای بخش اول حقوق بازنشستگان عزیز کشور هستیم. نتیجه توکل بر خدا و وحدت عمومی و ثبات در مسیر همواره شیرین و گوارا خواهد بود. خاضعانه ضمن تشکر از همه عزیزانی که در ماه‌های اخیر برای این دستاورد تلاش کردند، هوشیاری و توجه به ادامه راه را برای اخذ باقیمانده مطالبات قبلی و حال درخواست می‌کنیم. از دولتمردان نیز استدعا دارم که برای پرداخت حق صاحبان انقلاب، مسیر سنگلاخی را طی نکنند و حلاوت اعمال مصوبات درست را به تلخی تاخیر تبدیل نکنند که مضرات اجتماعی این اقدامات موسع خواهد بود.