در روزهای اخیر تعداد تذکرات شفاهی مجلس به دولت سیزدهم افزایش یافته است. مواردی مثل عدم افزایش حقوق بازنشستگان و رتبه‌بندی معلمان و ناتوانی در کنترل قیمت‌ها بنا بر تعهد دولت به مجلس پس از حذف ارز ترجیحی، بخشی از موضوعاتی است که این روزها موجبات افزایش اعتراض نمایندگان مجلس به دولت شده است.

به گزارش ایلنا نماینده نوشهر و چالوس در رابطه با تعلل دولت در افزایش حقوق بازنشستگان گفت: باتوجه به اینکه زاهدی وفا سرپرست وزارت کار است و بنابر آیین‌نامه داخلی، مجلس هنوز حکمی برای وی نزده و به وی رای نداده، مسئولیت این اقدامات با شخص رئیس‌جمهور است.

محمدعلی محسنی بندپی با بیان اینکه «درباره مسائلی مثل تعلل در افزایش حقوق بازنشستگان و تعیین تکلیف مستمری‌بگیران سایر سطوح سازمان تامین اجتماعی و همچنین معلمان مشمول رتبه‌بندی آموزش و پرورش، شخص رئیس‌جمهور باید پاسخگو باشد»، ادامه داد: با توجه به آیین‌نامه‌های مجلس، اگر نمایندگان بخواهند تذکر رسمی و اخطار یا حتی طرح سوال داشته باشند، باید از خود رئیس‌جمهور انجام خواهند داد و مخاطب مجلس نیز در این شرایط، شخص آقای رئیسی است.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس افزود: در همه این موارد و احکام صادره حقوقی معلمان در سال ۱۴۰۰ و مسأله عدم تخصیص بودجه درباره بحران سیل، رئیس سازمان برنامه و بودجه نیز باید پاسخگو باشد به ویژه اینکه درباره بحث معلمان و بازنشستگان نیز وی نقش دارد.

نماینده نوشهر و چالوس با اشاره به تاکید مجلس بر حفظ قیمت‌های عمومی در محدوده قیمت‌های شهریور ۱۴۰۰ و تعهد و پذیرش دولت نسبت به این امر گفت: نمایندگان مجلس پس از حذف ارز ترجیحی به شدت بر بحث کنترل قیمت‌ها براساس آنچه تعهد دولت در پیوست برنامه حذف ارز تریجیحی بوده، تاکید داشته‌اند. دولت نباید تعهد خود را درباره حفظ قیمت‌ها در نقطه شهریور ۱۴۰۰ فراموش کند اما آنچه در جامعه نمی‌بینیم اثر قیمت‌های شهریور ۱۴۰۰ است و تقریبا هیچ کالایی نیست که پس از این تاریخ به جز سوخت و نان گران نشده باشد. حال باید دید نگاه نمایندگان برای بازگرداندن دولت به مسیر مناسب چیست.

وی در پاسخ به سوالی درباره اینکه «آیا مجلس یازدهم به دلیل گرایشات جناحی از پیگیری برخی چالش‌های اقتصادی و اجتماعی مطرح این روزها عقب نشسته و ملاحظه می‌کند؟»، جواب داد: همه نمایندگان در حوزه مسائل مردم واقعا نقش نمایندگی را ایفا می‌کنند. با اینکه این مجلس به برخی وزرا بالای ۲۵۰ رای اعتماد داد، اما شاهد آن هستیم که سومین وزیر دولت هم اخیرا کارت زرد گرفت. به نظر ما با وجود هر گرایشی که در مجلس وجود دارد، نمایندگان مردم هیچ تعارفی با دولت ندارند و وظیفه نظارتی خود را که در حقیقت کمک به خود دولت نیز هست، بدون رودربایستی انجام خواهند داد.