نماینده مجلس یازدهم در حوزه انتخابیه دشتی و تنگستان گفت: وقتی در برخی از مجموعه‌ها کارگران سال‌ها ثابت هستند و فقط به شکل صوری مناقصه برگزار می‌شود و تنها پیمانکار تغییر می‌کند، این یعنی آن کار ثابت است و نیازی به پیمانکار ندارد. خب چرا نباید مدیریت این کار را مستقیم وزارت نفت برعهده بگیرد؟

به گزارش ایلنا، غلامحسین کرمی درباره اعتراضات کارگران پیمانکاری صنایع نفت و گاز گفت: قبل از اینکه به مجلس بیایم در استانداری بودم و بعد از آن هم مدتی به عنوان مدیرکل بازرسی استان بوشهر فعالیت می‌کردم، بنابراین به مسائل این منطقه و بافت کارگری آنجا آشنا هستم. وی ادامه داد: عمده اعتراضات این کارگران به شرایط کاری آنها و میزان زمانی که باید در کار باشند برمی‌گردد، طوری که باید ۱۴ روز کار کنند و ۱۴ روز استراحت داشه باشند که ظاهرا الان تغییر کرده و کارگران ساعات کمتری برای مرخصی دارند که این موضوع برای کارگران غیربومی مشکلاتی را به وجود آورده است. کرمی ادامه داد: بخش دیگری از این اعتراضات هم به حقوق و مزایا برمی‌گردد. در واقع پیمانکاران چون توانایی لازم را ندارند برخی مواقع حقوق کارگر را تا زمانی که پول را از کارفرما بگیرند، پرداخت نمی‌کنند و این باعث اعتراض آنها می‌شود. نماینده دشتی و تنگستان با تاکید بر اینکه عمده مشکل کارگران در این مناطق پیمانکاران هستند، گفت: برخی از این پیمانکاران واجد شرایط لازم نیستند و مشکلاتی را برای کارگران ایجاد کرده‌اند، بنابراین باید در انتخاب پیمانکار دقت لازم صورت گیرد و پیمانکار باید توانمندی لازم را داشته باشد تا کارگران به مشکل نخورند.

کرمی در پاسخ به این سوال که آیا مجلس برای حذف پیمانکاری برنامه‌ای دارد یا خیر، گفت: همه پیمانکاران را نمی‌توان حذف کرد. ماهیت برخی کارها به گونه‌ای است که باید حتما پیمانکار وجود داشته باشد اما معتقدم برخی از این پیمانکارها باید حذف شوند و کارگرها مستقیم با مجموعه وزارت نفت قرارداد ببندند. بنابراین باید تجدیدنظر جدی در این زمینه صورت گیرد و متناسب با کارها و شرایط منطقه در این خصوص تصمیم‌گیری شود. نماینده دشتی و تنگستان در پاسخ به این سوال که نمایندگان استان بوشهر برای حل مشکل این کارگران چه اقداماتی انجام داده‌اند، گفت: این مسائل حتما باید در کمیسیون‌های اجتماعی یا انرژی مطرح شود و در نهایت برای آن تصمیماتی جدی گرفته شود. مسأله پیمانکاری‌های و کارگران پیمانکاری در بوشهر صرفا مربوط به نمایندگان بوشهر نیست و نباید توپ را در زمین نمایندگان بوشهر انداخت. وی ادامه داد: کارگرانی که آنجا کار می‌کنند ۲۵ تا 30درصد بومی هستند و از کل کشور کارگرانی در این منطقه کار می‌کنند پس باید همه نمایندگان در این زمینه درگیر شوند و مشکل صرفا بومی نیست اما چون این مسائل در بوشهر اتفاق می‌افتد حتما دغدغه نمایندگان بوشهر در این خصوص باید بیشتر باشد.