در حالی که پیش از این آخرین مهلت پرداخت آورده اولیه برای متقاضیان و کارگران ثبت‌نام کرده در سامانه جامع اقدام ملی مسکن ۳۰ دی ماه اعلام شده بود، معاون وزیر کار از تمدید مهلت واریز آورده اولیه و تکمیل موجودی کارگران و زنان سرپرست خانوار شاغل کارگر تا ۷ بهمن ماه خبر داد.

به گزارش ایسنا، مطابق اعلام معاونت فرهنگی اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، مهلت واریز آورده اولیه برای متقاضیان دارای شرایط ویژه کارگران، بازنشستگان، مستمری‌بگیران و زنان سرپرست خانوار شاغل کارگر که پیش از این در سامانه جامع اقدام ملی مسکن ثبت‌نام کرده‌اند تا ۷ بهمن ماه تمدید شده است.

تسهیلات و اقدامات حمایتی وزارت کار در طرح مسکن ملی، کارگران، بازنشستگان و سایر گروه‌های هدف واجد شرایط ثبت‌نام شده در این طرح را دربرمی‌گیرد و پیش‌بینی می‌شود با اختصاص کمک‌های دولت و حمایت مالی وزارت کار، قیمت تمام شده مسکن برای کارگران تا ۲درصد کاهش یابد.

طبق این گزارش، دی ماه سال گذشته تفاهم‌نامه مشترک میان وزارت کار و راه و شهرسازی به منظور تأمین مسکن کارگران و بازنشستگان تامین اجتماعی در قالب ساخت ۲۰۰هزار واحد مسکونی به امضا رسید. در این راستا تفاهم‌نامه سه‌جانبه‌ای میان وزارت کار، شرکت عمران شهرهای جدید و اتحادیه اسکان منعقد شد که براساس آن، اتحادیه تعاونی های مسکن کارگران (اسکان) مدیریت ساخت ۳۰هزار واحد مسکونی را برعهده گرفت و مقرر شد ۱۰هزار واحد آن حداکثر ظرف سه سال در ۱۰ شهر جدید در استان‌های آذربایجان شرقی، البرز، اصفهان، بوشهر، تهران، سمنان، خراسان رضوی، فارس، مرکزی و سیستان و بلوچستان احداث و کارگران از مزایای اجرای تفاهم‌نامه بهره‌مند شوند. امضای این تفاهم‌نامه سه‌جانبه در واقع اولین قرارداد اجرای طرح اقدام مسکن ملی ویژه مشمولان تحت پوشش قانون کار و سازمان تأمین اجتماعی بود که با هدف ساخت ۱۰هزار واحد مسکونی در شهرهای جدید آغاز شد.

براساس آخرین آمارها از مجموع ۸۵۰هزار نفر از کارگران و بازنشستگان و مستمری‌بگیران واجد شرایط ثبت‌نام کننده در طرح اقدام ملی مسکن، ۱۷۵هزار نفر در فرایند ثبت‌نام، پرداخت آورده اولیه و تکمیل موجودی قرار گرفته و بیش از ۶۲هزار و ۵۸۰ نفر از ثبت‌نام‌کنندگان طرح اقدام ملی مسکن را زنان سرپرست خانوار تشکیل داده‌اند. با توجه به آنکه مهلت تکمیل موجودی یک هفته دیگر تمدید شده، کارگران و کلیه مشمولانی که در فرآیند ثبت‌نام طرح اقدام ملی مسکن واجد شرایط شناخته شده‌اند تا هفتم بهمن ماه فرصت دارند به سامانه tem.mrud.ir مراجعه و نسبت به واریز ۴۰ میلیون تومان آورده اولیه خود اقدام کنند.