دبیر سندیکای تولیدکنندگان سرنگ و سرسوزن ایران با بیان اینکه مهم‌ترین درخواست ما خروج شرکت‌های دولتی و نهادهای عمومی از حوزه‌های تولیدی اشباع شده است، گفت که شیوه‌های ناسالم رقابت در کسب مشتری شرکت‌های دولتی در سال‌های اخیر پنج کارخانه را به تعطیلی کشانده است.

خدایار عینی فرح در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: دو شرکت دولتی در زمینه تولید سرنگ در ایران فعال هستند که یکی از آنها زیرمجموعه سازمان هلال احمر و دیگری زیرمجموعه وزارت بهداشت است. این دو بخش از نهادهای عمومی در زمینه سلامت و امدادرسانی هستند و هیچ ارتباطی با تولید و اقتصاد ندارد و به طور کلی فعالیت آنها در زمینه تولید تجهیزات پزشکی عجیب است.

وی افزود: ما این مسأله را به اطلاع تمام مقامات کشور رسانده‌ایم، چرا که اساسنامه شرکت‌های دولتی براساس سوددهی نیست.

به گفته این فعال بخش خصوصی، تولید این محصول در شرکت‌های دولتی کم نشده و به روال گذشته ادامه دارد که این روند بزرگترین چالش‌ها و صدمات را به بخش خصوصی وارد کرده تا جایی که در سال‌های اخیر پنج کارخانه تولید سرنگ ورشکسته شده است.

عینی فرح با بیان اینکه عمده شرکت‌های دولتی زیان‌ده هستند، تصریح کرد: برخلاف بخش خصوصی، سود و زیان برای شرکت‌های دولتی معنا ندارد و ریخت و پاش در این شرکت‌ها زیاد است. این شرکت‌ها برای فروش و بازاریابی به هر روشی دست می‌زنند، درحالی‌که این روش‌ها در توان بخش خصوصی که از جیب خودش خرج می‌کند وجود ندارد. به ویژه اینکه شرکت‌های تولید سرنگ براساس سیاست‌های اوایل انقلاب در راستای پخش کارخانه‌ها در سراسر کشور در برخی مناطق کم‌برخوردار ازجمله ایلام، اهواز و مهاباد مستقر است، بنابراین تعیلی واحدها منجر به بیکاری کارگران در این مناطق و آواره شدن آنها در تهران و افزایش حاشیه‌نشینی می‌شود.

وی افزود: برای مثال شرکت‌های دولتی در مواردی کالای خود را ۳۰ تا ۴۰درصد زیر قیمت واقعی، با دمپینگ و شیوه‌های ناسالم رقابت در کسب مشتری و با تولید بالا بدون هدف و بازدهی مالی عرضه می‌کنند.

دبیر سندیکای تولیدکنندگان سرنگ و سرسوزن ایران با بیان اینکه این مسأله فقط در تولید سرنگ مطرح نیست، تصریح کرد: مهم‌ترین درخواست ما خروج شرکت‌های دولتی و نهادهای عمومی از حوزه‌های تولیدی اشباع شده است.