مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی، در ارتباط با همسان‌سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی، توضیحاتی ارائه داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، مصطفی سالاری در نشست خبری برنامه‌های این سازمان در هفته تأمین اجتماعی، گفت: در این هفته پروژه‌های متعدد درمانی و بیمه‌ای در استان‌های مختلف کشور افتتاح می‌شود.

سالاری گفت: در سال گذشته حداقل‌بگیرها یک میلیون و ۵۸۰هزار تومان دریافت می‌کردند اما از ابتدای مرداد ۹۹ و با اجرای متناسب‌سازی حقوق و همچنین افزایش ۲۶درصدی، بازنشستگان با ۳۰ سال سابقه حداقل دریافتی دو میلیون و ۷۵۰هزار تومان و ۳۵ سال سابقه، سه میلیون تومان خواهند داشت.

وی افزود: در بحث همسان‌سازی حقوق بازنشستگان از تمام ظرفیتمان استفاده کردیم و با ۳۲هزار میلیارد تومان سهامی که هفته گذشته دولت به ما واگذار کرد، اجرای این قانون از اول مردادماه آغاز می‌شود.

مدیرعامل تأمین اجتماعی تأکید کرد: همسان‌سازی فقط مربوط به حداقل‌بگیران نیست و هرچه سنوات خدمت بیشتر باشد، مبلغ همسان‌سازی بیشتر اضافه می‌شود و هرچه بازنشستگان حقوق بیشتری بگیرند باز هم حقوق بیشتری خواهند گرفت. درصدها در سطوح مختلف با سنوات مختلف مشخص می‌شود.

وی با اشاره به اینکه باید از بنگاه‌داری خارج و به سمت شرکت‌داری پیش رویم، ادامه داد: بنگاه‌داری ما را از وظایف اصلی‌مان دور می‌کند، به همین دلیل به سمت سهامداری حرکت کرده که این موضوع هم الزام قانون برنامه ششم و هم تأکید وزیر و رئیس جمهور است. این به این منظور نیست که سهام خود را بفروشیم و خرج کنیم بلکه این سهام برای پشتیبانی ماست و آن را به سهام با کیفیت و بازده خوب تبدیل می‌کنیم.

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی درباره حرکت به سمت سه‌جانبه‌گرایی نیز خاطرنشان کرد: حضور جامعه کارفرمایی و کارگری را احیا کرده‌ایم طوری که سال گذشته متنی را تهیه و به دولت و مجلس فرستادیم و در نوبت صحن مجلس قرار گرفت اما متأسفانه به دلیل کرونا جلسات تشکیل نشد و این موضوع فعلاً تصویب نشده است.

سالاری در خصوص هزینه‌های تأمین اجتماعی گفت: در سال ۹۸ مجموع هزینه‌های ما ۱۳۴هزار میلیارد تومان بود که این مبلغ در سال جاری به ۱۷۲ هزار میلیارد تومان می‌رسد.

وی افزود: در هر ماه سال گذشته ۹ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان هزینه کرده‌ایم که این مبلغ امسال به ۱۴هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان رسیده و با احتساب متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان، ماهیانه ۱۰ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان برای ۳.۵ میلیون بازنشسته هزینه می‌شود، در حالی که این مبلغ در سال گذشته ۶ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان بود.

سالاری با اشاره به اینکه ماهیانه سه هزار میلیارد تومان برای درمان و ۸۰۰ میلیارد تومان هزینه‌های جاری ماست، گفت: تمامی این مبالغ به ۱۴هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان در ماه می‌رسد.

مدیرعامل تأمین اجتماعی درباره پرداخت بدهی وزارت بهداشت اظهار داشت: سال گذشته در همین زمان ۱۸ ماه بدهی به وزارت بهداشت داشتیم اما در پایان سال ۹۸ توانستیم ۱۰هزار میلیارد تومان بدهی خود را تسویه کنیم که ۵ هزار میلیارد تومان دولت به ما کمک کند و در حال حاضر نیز علی‌الحساب فروردین را پرداخت کرده‌ایم و امروز با اقدامات انجام شده حتی یک ریال معوقه رسیدگی شده به مراکز درمانی نداریم و بخشی از مطالبات بخش خصوصی نیز این هفته پرداخت می‌شود.

وی در خصوص بدهی دولت به تأمین اجتماعی اظهار داشت: امسال دولت حق بیمه اشخاصی که باید بپردازد به حدود ۴۰هزار میلیارد تومان می‌رسد که اگر تأمین شود مشکلی در تأمین حق بیمه این اشخاص نداریم.

مدیرعامل تأمین اجتماعی گفت: در مورد بدهی دولت به ما، اختلاف کارشناسی در محاسبه وجود داشت که طبق نظر سازمان حسابرسی، میزان بدهی دولت تا پایان سال ۹۶ به ۱۳۰هزار میلیارد تومان می‌رسد در حالی که میزان بدهی از ۲۰۰ تا ۲۹۰ هزار میلیارد تومان عنوان شده است.

سالاری در مورد بیمه بیکاری ناشی از کرونا افزود: در گذشته ماهیانه ۲۲۰هزار نفر بیمه بیکاری گرفتند اما بعد از شیوع کرونا در سامانه‌ای که وزارت رفاه اعلام کرد ۶۸۰هزار نفر برای دریافت بیمه بیکاری ثبت‌نام کردند که یک مسأله ملی و فراتر از توان تأمین اجتماعی و ناشی از بحران کرونا بود. وی با اشاره به اینکه تا آخر اردیبهشت ماه ضوابط خاصی برای پرداخت بیمه بیکاری به افراد آسیب‌دیده از کرونا پیش‌بینی شد، گفت: ما نیز بیمه بیکاری همان ۲۲۰هزار نفر را پرداخت می‌کنیم.

مذاکره با وزارت بهداشت برای تأمین هزینه درمان بیماران کرونایی

مدیرعامل تأمین اجتماعی همچنین گفت: در حال مذاکره و تفاهم با وزارت بهداشت هستیم که بیمه‌شدگان تأمین اجتماعی نیز مانند سایر بیمه‌شدگان از اعتبار برداشت شده از صندوق توسعه ملی برخوردار شوند.

وی گفت: اعتباری از سوی صندوق توسعه ملی برای درمان تمامی بیماران کرونایی اختصاص یافته اما هنوز بحث درباره هزینه‌کرد مبلغی که از صندوق توسعه ملی برداشته شد، وجود دارد و در حال کار روی آن هستیم.

سالاری گفت: تصمیم ما این است که همه بیمه‌شدگان تأمین‌اجتماعی از این اعتبار، برخوردار و با آنها یکسان و مشابه برخورد شود و درباره اینکه این موضوع بین وزارت بهداشت و تأمین اجتماعی راهبری شود، در حال مذاکره هستیم که امیدواریم نتیجه دهد. وی درباره استفاده بیمه‌شدگان تأمین اجتماعی از مراکز وزارت بهداشت هم گفت: در همه جای دنیا این‌گونه است که صندوق‌های بیمه‌ای و بازنشستگی خرید خدمت انجام می‌دهند و ما نیز در کشور این روند را ادامه می‌دهیم و نمی‌توانیم به تنهایی برای ۴۵ میلیون بیمه‌شده، مراکز درمانی و خدمات داشته باشیم. همچنین متولی درمان کشور، وزارت بهداشت است و ما از آنها خرید خدمت می‌کنیم. مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی ادامه داد: مراجعه بیمه‌شدگان ما به مراکز درمانی وزارت بهداشت، دلیل این موضوع نیست که از مراکز ما ناراضی هستند.