مرکز آمار ایران نتایج طرح آمارگیری نیروی‌کار در پاییز سال ١٣٩٨ را منتشر کرد. مطابق این گزارش، بررسی نرخ بیکاری افراد ١٥ ساله و بیشتر نشان می‌دهد که ١٠.٦درصد از جمعیت فعال (شاغل و بیکار)، بیکار بوده‌اند که نسبت به فصل مشابه در سال ١٣٩٧ حدود ١.٢درصد کاهش یافته است.

طبق این گزارش، در پاییز ١٣٩٨ حدود ٤٤.٣درصد جمعیت ١٥ ساله و بیشتر از نظر اقتصادی فعال بوده‌اند یعنی در گروه شاغلان یا بیکاران قرار گرفته‌اند. بررسی تغییرات نرخ مشارکت اقتصادی حاکی از آن است که این نرخ نسبت به فصل مشابه در سال قبل (پاییز ١٣٩٧) ٠.٢درصد کاهش داشته است.

جمعیت شاغلان ١٥ ساله و بیشتر در این فصل ٢٤میلیون و ٤٤٦هزار نفر بوده که نسبت به فصل مشابه سال قبل ٤٧٢هزار نفر افزایش داشته است. بررسی اشتغال در بخش‌های عمده اقتصادی نشان می‌دهد که در پاییز ١٣٩٨، بخش خدمات با ٥٠درصد، بیشترین سهم اشتغال را به خود اختصاص داده است. در مراتب بعدی بخش‌های صنعت با ٣٢.٩درصد و کشاورزی با ١٧.١درصد قرار دارند.

یک چهارم جوانان بیکارند

مطابق این گزارش، نرخ بیکاری جوانان ١٥ تا ٢٤ ساله حاکی از آن است که ٢٥,٨درصد از فعالان این گروه سنی در پاییز ١٣٩٨ بیکار بوده‌اند. بررسی تغییرات فصلی نرخ بیکاری این افراد نشان می‌دهد، این نرخ نسبت به فصل مشابه در سال قبل (پاییز ١٣٩٧) ١.٢درصد کاهش یافته است.

بررسی نرخ بیکاری جوانان ١٨ تا ٣٥ ساله نیز نشان می‌دهد که در پاییز ١٣٩٨ حدود ١٧.٩درصد از جمعیت فعال این گروه سنی بیکار بوده‌اند. این در حالی است که تغییرات فصلی نرخ بیکاری این افراد نشان می‌دهد این نرخ نسبت به پاییز ١٣٩٧، به میزان ١.٤درصد کاهش یافته است.

در رابطه با سهم اشتغال ناقص جمعیت ١٥ساله و بیشتر، آمار از این حکایت دارد که در پاییز ١٣٩٨ حدود ١٠.٦درصد جمعیت شاغل به دلایل اقتصادی (فصل غیرکاری، رکود کاری، پیدا نکردن کار با ساعت بیشتر و...) کمتر از ٤٤ ساعت در هفته کار کرده و آماده برای انجام کار اضافی بوده‌اند. این در حالی است که ٣٦.٥درصد از شاغلان ١٥ساله و بیشتر، ٤٩ساعت و بیشتر در هفته کار کرده‌اند.

افزایش اندک بیکاری در فصل پاییز

گرچه در بین جمعیت ۲۷ میلیونی فعال ایران، نرخ بیکاری نسبت به پاییز سال گذشته ۱.۲درصد کاهش دارد ولی در مقایسه با تابستان امسال حدود ۰.۱درصد رشد دارد. در عین حال در این فاصله بیش از ۳۰۰هزار نفر از تعداد شاغلان کاسته شده است.

تازه‌ترین گزارش مرکز آمار نشان داد که از حدود ۶۱.۷ میلیون نفر جمعیت ۱۵ساله و بیشتر، حدود ۲۷.۳میلیون نفر فعال و ۳۴.۴میلیون نفر غیر فعال هستند. این در حالی است که بررسی وضعیت اشتغال از فاصله پاییز سال گذشته تا سال جاری و همچنین در مقایسه با تابستان امسال نشان می‌دهد که گرچه کاهش نرخ بیکاری در فاصله یک‌ساله کاهش داشته اما در فاصله یک فصل افزایش دارد.

در بین جمعیت فعال، نرخ بیکاری در پاییز امسال به ۱۰.۶درصد رسیده که این نرخ در مقایسه با پاییز سال گذشته (۱۱.۸دصد) ۱.۲درصد کاهش دارد ولی در قیاس با تابستان امسال که ۱۰.۵درصد گزارش شده بود حاکی از افزایش ۰.۱درصدی جمعیت بیکار ایران است.

کاهش شاغلان نسبت به تابستان

طبق گزارش مرکز آمار، از جمعیت ۱۵ساله و بیشتر فعال حدود ۲۴میلیون و ۴۴۶هزار و ۹۴نفر شاغل هستند که این تعداد شاغل در مقایسه با پاییز سال گذشته ۴۷۲هزار نفر افزایش دارد اما نسبت به تابستان حدود ۳۰۴هزار و ۷۹۰نفر کاهش پیدا کرده است.

در رابطه با جمعیت بیکار نیز در پاییز دو میلیون و ۸۹۲هزار و ۷۲۶ نفر بیکار بوده‌اند که این تعداد در مقایسه با پاییز سال گذشته که بیش از سه میلیون و ۲۰۰هزار نفر بیکار در کشور وجود داشت کاهش ۳۲۴هزار نفری دارد در عین حال که نسبت به تابستان امسال هم حدود ۱۵۷۲ نفر کاهش یافته است.

از جمعیت ۲۴میلیون و ۴۴۶هزار نفری شاغل حدود ۱۹میلیون و ۹۷۸هزار نفر مرد و چهار میلیون و ۴۶۷هزار نفر زن بودند که جمعیت شاغل مردها ۴۷۶هزار نفر افزایش یافته و از تعداد زنان شاغل ۴۵۰۰ نفر کم شده است

زنان شاغل باز هم کمتر شدند

اما وضعیت اشتغال بین زنان و مردان نیز در تابستان امسال نشان می‌دهد که از جمعیت ۲۴میلیون و ۴۴۶هزار نفری شاغل حدود ۱۹میلیون و ۹۷۸هزار نفر مرد و چهار میلیون و ۴۶۷هزار نفر زن بودند که جمعیت شاغل مردها ۴۷۶هزار نفر افزایش یافته و از تعداد زنان شاغل ۴۵۰۰ نفر کم شده است.

در بین جمعیت حدود دو میلیون و ۸۹۲هزار نفری بیکار نیز ۹۳۶هزار نفر زنان بیکار هستند که تعداد آنها در مقایسه با پاییز پارسال حدود ۵۰۰هزار نفر کاهش داشته و یک میلیون و ۹۵۶هزار نفر مرد هستند که ۲۷۳هزار نفر از جمعیت بیکار آنها کاسته شده است.

افزایش بیکاری در 14 استان کشور

طبق این گزارش، پاییز امسال از ۳۱ استان کشور، نرخ بیکاری در ۱۴ استان افزایش یافته و در ۱۳ استان نرخ بیکاری تک‌رقمی ثبت شده است.

ایلام، بوشهر، تهران، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، خراسان شمالی، زنجان، سمنان، فارس، قزوین، قم، گلستان، مازندران، مرکزی و همدان استان‌هایی بودند که نرخ بیکاری در آنها کم شده است. براساس این گزارش، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، اصفهان، البرز، چهارمحال و بختیاری، خوزستان، سیستان و بلوچستان، کردستان، کرمان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، گیلان، لرستان، هرمزگان و یزد به عنوان استان‌هایی محسوب می‌شوند که نرخ بیکاری آنها رشد داشته است.

نرخ بیکاری در پاییز امسال به ۱۰.۶درصد رسیده که این نرخ در مقایسه با پاییز سال گذشته (۱۱.۸دصد) ۱.۲درصد کاهش دارد ولی در قیاس با تابستان امسال که ۱۰.۵درصد گزارش شده بود حاکی از افزایش ۰.۱درصدی جمعیت بیکار ایران است

خراسان جنوبی و خراسان رضوی هر کدام به ترتیب با ۵.۴ و ۶.۳ درصد کمترین نرخ بیکاری را در پاییز امسال داشتند. بررسی جداول آماری نشان می‌دهد که نرخ بیکاری پاییز ۹۷ در خراسان جنوبی ۸.۴درصد و خراسان رضوی ۹.۱درصد بود.

همچنین کرمانشاه و چهارمحال و بختیاری با ۱۶.۳ و ۱۶.۱درصد بیشترین نرخ بیکاری را داشتند. نکته قابل توجه در این دو استان این است که بیشترین نرخ تورم را در مقایسه با دیگر استان‌ها دارند، اما این شاخص در کرمانشاه در پاییز گذشته ۱۸.۴درصد و در چهار محال و بختیاری ۱۶.۳درصد بود.