هشدار دادستان اهواز:

مشکلات کارگری در انتظار کارخانه لوله‌سازی است

دادستان اهواز هشدار داد که اگر مشکلات اقتصادی شرکت لوله‌سازی اهواز مرتفع نشود، ممکن است این شرکت در آینده با مشکلات کارگری مرتبط با پرداخت دستمزد یا تعدیل نیرو روبه‌رو شود. به گزارش روابط‌عمومی دادگستری خوزستان، عباس حسینی پویا در نشست بررسی وضعیت این واحد تولیدی، بر لزوم حل مشکلات و چالش‌های این واحد تولیدی صنعتی برای ادامه حیات اقتصادی آن تاکید کرد. وی افزود: به عنوان مدعی‌العموم و در جهت کاهش مشکلات اقتصادی استان، در نظر داریم تا نشست‌هایی در قوه قضاییه و با حضور سرمایه‌گذاران و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و وزارت نفت به عنوان سرمایه‌گذاران شرکت برگزار شود تا با همفکری و همکاری سایر طرفین، مشکلات شرکت مرتفع و تولید ملی از این طریق افزایش یابد. دبیر ستاد پیگیری اجرای سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی قوه قضاییه در دادگستری خوزستان نیز در این نشست موضوع بدهی ۶ هزار میلیارد ریالی لوله‌سازی به بانک پاسارگاد را مورد بررسی قرار داد. 

    

کارگران کویر واگن:

مسئولان، طرح تجمیع و طبقه‌بندی مشاغل را اجرا کنند

پرسنل فنی تعمیرکار شرکت کویر واگن که در بخش بازدید، تعمیرات جاری زیرشاسی و واحد سالیانه واگن‌های مسافری سایت مشهد، مشغول به کار هستند، نسبت به عدم اجرای طرح تجمیع و طرح طبقه‌بندی مشاغل و کمبود نیرو در شرکت انتقاد کردند. به گزارش ایلنا، آنها می‌گویند: ما خواستار اجرای طرح تجمیع و قرارگیری پرسنل این شرکت در این طرح هستیم. متاسفانه به‌رغم درخواست‌های ما این طرح هنوز در شرکت اجرایی نشده است. تجمیع کارگران پیمانکاری شرکت‌های مختلف موجب یکسان‌سازی شرایط کار می‌شود و نظارت و اجرای قانون را تسهیل می‌کند. کارگران کویر واگن همچنین خواستار اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل در این شرکت هستند که طبق قانون باید در شرکت‌های دارای پرسنل بالای ۵۰ نفر اجرایی شود. این کارگران می‌گویند: به‌رغم بالا رفتن تعداد قطارهای ورودی و خروجی، نیروی کار ثابت مانده و همین مساله باعث افزایش حجم کار کارگران شده طوری‌که اگر یکی از ما بخواهد مرخصی بگیرد، باید یک نفر را به جای خودش معرفی کند. کارگران کویر واگن همچنین از پرداخت نامنظم حقوقشان انتقاد کردند.

    

فعال صنفی:

ازدیاد مسافرکش‌ها نشان‌دهنده نداشتن مهارت کار است

یک مقام مسئول کارگری معتقد است دلیل ازدیاد مسافرکش‌ها در شهرها نداشتن مهارت کافی برای کار است. اگر کارجویان و فارغ‌التحصیلان از قبل با مهارت‌های کسب و کار آشنا شوند دیگر اولین گزینه کسب درآمدشان خرید ماشین و مسافرکشی نخواهد بود. فتح‌اله بیات در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: زمانی موضوع انشاهای ما این بود که در آینده می‌خواهید چه کاره شوید و اکثر دانش‌آموزان خود را دکتر و مهندس می‌خواندند ولی امروز با تغییراتی که در بازار کار ایجاد شده همان دکتر و مهندس‌ها بیکارند. این امر نشان می‌دهد که دست‌کم طی دو دهه گذشته سیستم آموزشی ما، چه در آموزش و پرورش و چه در آموزش عالی نتوانسته افرادی را تربیت کند که به درد جامعه بخورند. وی ادامه داد: امروز دنیا در حال توسعه و حرکت به سمت علوم نوین و فناوری‌های جدید است و ما باید خودمان را با تکنولوژی‌های روز وفق بدهیم و از این جریان عقب نمانیم. متاسفانه در نظام آموزشی رشته‌ها و دروسی را تعریف و سرفصل‌هایی را پیش‌بینی کرده‌ایم که نتوانسته نیاز بازار کار و جامعه را پوشش دهد در حالی که نظام آموزشی ما مثل نظام دستمزد، نظام بانکداری، نظام بیمه نیازمند تغییر و تحول و پوست‌اندازی است. رئیس اتحادیه کارگران قراردادی و پیمانی با تاکید بر لزوم به‌روزرسانی نظام آموزشی در مقطع دبیرستان و دانشگاه گفت: تردیدی نیست که سیلابس‌های درسی ما در مقطع دیپلم و دانشگاه باید تغییر کند و به‌روز شود ولی تنها تغییرات مهم نیست و باید به زیرساخت‌ها هم بها بدهیم.