فرشاد گلزاری

از چند هفته پیش تاکنون مباحثی در خصوص احتمال اعزام نیروهای ناتو به اوکراین برای رویارویی با روسیه مطرح شده که مقامات بسیاری از کشورهای غربی این اقدام را به مثابه خودکشی برای اعضای ناتو قلمداد کردند و از سوی دیگر تحلیلگران حوزه امنیت و سیاست بین‌الملل هم چنین اقدامی را منبعث از یک هماهنگی احتمالاً پشت پرده دانسته‌اند. 

آنچه در شرایط فعلی باید مورد نظر قرار بگیرد این است که جنگ اوکراین در وضعیتی وارد سومین سال خود شده که بسیاری از مفسران و ناظران بین‌المللی اعتقاد دارند اوکراین دیگر توان ادامه دادن این مسیر را ندارد و اساساً روسیه را پیروز عرصه میدانی این پرونده می‌دانند.در مقابل عده‌ای دیگر معتقدند که به دلیل تأمین انرژی اروپا از سوی روسیه، کشورهای عضو اتحادیه اروپا نمی‌خواهند بیش از این وارد مجادله با مسکو شوند؛ چراکه آنها در فاز نخست از تورم در بخش انرژی ترس دارند، و در وهله دوم دیگر توان کمک به کی‌یف برای ارسال تسلیحات به دلیل افزایش هزینه‌های خارجی را ندارند و در وهله سوم مجموع دو عامل اول را راهی به سمت قدرت گرفتن جریان‌های راستگرای افراطی در خاک خود می‌دانند که می‌توان ناکامی حزبی و سیاسی را عرصه داخلی برای آنها به همراه داشته باشد. 

اروپایی‌ها نمی‌خواهند بیش از این وارد مجادله با مسکو شوند، زیرا در فاز نخست از تورم در بخش انرژی واهمه دارند، و در وهله دوم به دلیل افزایش هزینه‌های خارجی دیگر توان کمک برای ارسال تسلیحات به کی‌یف را ندارند

در این راستا فرانسه به عنوان عضو دائمی شورای امنیت سامان ملل متحد از چندی پیس شمشیر را علیه روسیه از رو بسته و در چندین رویداد، امانوئل مکرون، رئیس جمهوری این کشور خواستار اعزام نیروهای ناتو به اوکراین برای کمک به ارتش این کشور شده است؛ به گونه‌ای که او چندی پیش در نشست سران کشورهای اروپایی از پیشنهاد خود در خصوص اعزام نیروهای ناتو به کی‌یف رونمایی کرد که البته این پیشنهاد با خشم و انتقادات فراوانی از سوی رهبران اروپایی مواجه شد. توجه داشته باشید که این اولین باری نیست که چنین مسئله‌ای درخصوص جنگ اوکراین و نیروهای حاضر در میدان نبرد مطرح می‌شود ولی در پی اختلافات اخیر رئیس‌جمهور فرانسه با اولاف شولتس، صدراعظم آلمان، افشاگری‌هایی پیرامون این مسئله رخ داده که حالا به سوژه مجله فرانسوی ماریان تبدیل شده است. گزارش این مجله استدلال می‌کند که اوکراین در ضد حمله نافرجام ژوئن ۲۰۲۳ نیروهای آموزش دیده غربی را از دست داد و علاوه بر آنکه نیروهای کافی برای بسیج ندارد، شکست اخیر آنها در شهر آودیوکا حاکی از آن است که اوکراین نمی‌تواند خط دفاعی را در برابر روسیه حفظ کند. 

در اسناد محرمانه ارتش فرانسه که در گزارش مذکور منتشر شده، آمده است که تداوم یافتن راه‌حلی نظامی در اوکراین توسط غرب «جدی‌ترین اشتباه آنها از تحلیل و بررسی جنگ» است. یک افسر ارشد فرانسه در این سند محرمانه می‌گوید که اعزام نیروهای فرانسوی به اوکراین غیرمنطقی است و در این راستا اشتباهی نباید مرتکب شد و در برابر روس‌ها ما ارتش و سردسته تشویق‌کنندگان هستیم. اشاره این افسر ارشد ارتش فرانسه به سخنان ماکرون است اما گزارش «ماریان» در ادامه اذعان می‌کند که نیروهای ویژه غربی و سربازانی با لباس غیرنظامی در اوکراین حضور پررنگ‌تری دارند! 

از ۵۷۲ نماینده مجمع ملی فرانسه در مجموع ۳۷۲ نماینده به طرح ادامه حمایت از اوکراین رأی مثبت دادند؛ رأیی غالب که صدای مخالفان در داخل و خارج از فرانسه را به گوش رساند

پاریس و یک گام به سوی جنگ! 

اعزام نیرو به اوکراین آن هم از سوی ناتو موضوعی است که همین حالا مورد اختلاف کشورهای اروپایی بوده و در این میان فرانسه به عنوان موتور محرک این غائله از سوی مسکو شناسایی شده ولی آلمان مخالف اصلی این موضوع است. در این خصوص صدراعظم آلمان وارد صحنه اختلاف نظرات اروپایی شده و با افشاگری‌هایی در خصوص همکاری پنهانی و مخفیانه بریتانیا، فرانسه و ایالات متحده در جنگ اوکراین، کل این قاره و متحدان را در بهت و شوکی عظیم فرو 

برده است. 

در این بین، نه تنها بریتانیا و فرانسه رسماً اظهار نظری در این خصوص نکردند، بلکه اصلا مشخص نشد که این کشورها تسلیحات خود را چگونه در اوکراین مستقر کرده‌اند. ناگفته نماند که صدراعظم آلمان پس از افشای این اطلاعات، فورا توسط مقامات پیشین به «برملاسازی رازهای جنگی» متهم شده اما در این خصوص باید دانست که برلین جغرافیایی است که روسیه قبل از فروریختن دیوار برلین تاکنون در آن نفوذ گسترده‌ای داشته است و به همین دلیل است که اولاف شولتس سعی دارد در خصوص طرح ماکرون برای اعزام نیروهای ناتو به اوکراین با وی همراه نشود. 

در این راستا و در اوج تنش میان مسکو و پاریس، مجمع ملی فرانسه به استراتژی ارائه شده توسط قوه مجریه برای کمک به اوکراین در برابر روسیه رأی مثبت داد. یورونیوز در این خصوص اعلام کرده که توافقنامه حمایت از اوکراین روز سه‌شنبه با اکثریت نمایندگان فرانسوی به رای گذاشته شد و با این‌حال، مخالفان مجدداً انتقاد خود را از مواضع اخیر امانوئل ماکرون در مورد مسئله اوکراین و احتمال اعزام نیرو به این کشور مطرح کردند. در این راستا روزنامه لو ژورنال دودیمانش اعلام کرد که از ۵۷۲ نماینده چیزی در حدود ۴۷۱ نماینده در رأی‌گیری شرکت کردند و در مجموع ۳۷۲ نماینده به این طرح رأی مثبت دادند و ۹۹ تن دیگر مخالفت خود را اعلام کردند. همچنین گابریل اتل، نخست‌وزیر فرانسه درباره جنگ در اوکراین عنوان کرد که موفقیت روسیه باعث تورم مواد غذایی به توان ۱۰و انفجار در قیمت انرژی به توان ۱۰ خواهد شد. در مقابل مارین لوپن، رهبر حزب راست افراطی «اجتماع ملی» فرانسه و از مخالفان طرح ماکرون، گفت که ما یا طرفدار ماکرون هستیم یا متهم به طرفداری از پوتین! اما در روسیه اوضاع به نوع دیگری سپری می‌شود و اکثر مقامات این کشور در خصوص اقدامات فرانسه معترض هستند. 

به عنوان مثال دیمیتری مدودف، رئیس‌جمهور سابق روسیه گفت که رئیس‌جمهور فرانسه سفر خود به اوکراین را به تعویق انداخت چون «بزدل بالفطره» است. اشاره مدودف در حقیقت به سومین مرتبه از تعویق سفر ماکرن به اوکراین دلالت دارد و در این خصوص فیگارو نوشته است که ماکرون به جای عجله کردن برای رفتن به کی‌یف، می‌خواهد زمان لازم را برای گفت‌وگو با متحدان بگیرد تا بتواند با نتایج ملموس از اوکراین بازدید کند. این وضعیت در حالیست که گیدو کروستو، وزیر دفاع ایتالیا در گفت‌وگو با روزنامه «لا استامپا» با اشاره به همرگرایی ورشو و پاریس برای اعزام سربازان ناتو به اوکراین اظهار کرده فرانسه و لهستان نمی‌توانند به نمایندگی از ناتو صحبت کنند، چراکه آنها از همان ابتدا به‌طور رسمی و داوطلبانه در درگیری دخالت نکردند. حال باید دید که برنده دوئل جدید در اوکراین کدام هستند: روسیه یا فرانسه!