زمیر کابل اف، نماینده ویژه رئیس‌جمهور روسیه در امور افغانستان از دو روز پیش مسکو را به مقصد اسلام‌آباد ترک کرده است تا در خصوص زمینه‌های رسیدن به صلحی پایدار در افغانستان با طرف پاکستانی، به بحث و تبادل‌نظر بپردازد.

سفر کابل اف به اسلام‌آباد در راستای رایزنی‌های روسیه و پاکستان درباره مسئله افغانستان برگزار می‌شود و مهم‌ترین بخش این سفر دیدار نماینده پوتین با شاه محمود قریشی وزیر امور خارجه پاکستان است. پایگاه اینترنتی روسی افغانستان‌رو در روز سه‌شنبه (نهم بهمن ماه) طی گزارشی درباره مذاکرات کابل اف در اسلام‌آباد نوشت: در دیدار کابل‌ اف و قریشی موضوع حل‌وفصل سیاسی مسئله افغانستان به‌عنوان محور مذاکرات بررسی شد.  دیدار با تهمینه جنجوعه قائم‌مقام وزیر امور خارجه پاکستان برنامه دیگر سفر کابل اف بود. مذاکرات دو طرف به روند حل‌وفصل سیاسی مسائل افغانستان اختصاص داشت و کابل اف از تلاش‌های پاکستان برای برقراری صلح در این کشور استقبال کرد. دو طرف همچنین در خصوص همکاری‌های دوجانبه روسیه و پاکستان گفت‌وگو کردند.  مقام‌های پاکستانی در جریان دیدار با کابل اف، گزارشی از تازه‌ترین مذاکرات آمریکا و جنبش طالبان به وی نیز ارائه دادند.

روسیه به دنبال مشارکت طالبان  برای مقابله بانفوذ داعش 

مقام‌های روسیه بارها اعلام کرده‌اند که از مذاکرات جنبش طالبان با دولت مرکزی افغانستان استقبال می‌کنند. روس‌ها معتقدند که این مذاکرات در وهله اول برای برقراری صلح پایدار در افغانستان لازم است و به همین دلیل دولت مرکزی و طالبان باید در خصوص شاخص‌های برقراری صلح و رفع اختلافات با یکدیگر گفت‌وگو کنند. روس‌ها با این هدف در ماه نوامبر سال 2018 ( آبان ماه) نشست دوم مسکو را برگزار کرده و در آن از جنبش طالبان نیز دعوت کردند. در این نشست، هیئت شورای عالی صلح افغانستان با نماینده جنبش طالبان گفت‌وگو کرد هرچند که دولت افغانستان حاضر نشد نماینده‌ای از دولت به این کنفرانس در مسکو اعزام کند تا مشخص شود هنوز در کابل اتفاق‌نظر برای پایان دادن به اختلافات با طالبان وجود ندارد.

از سوی دیگر روس‌ها برای جلب نظر طالبان، در حال رایزنی با پاکستان هستند. 

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه روز 26 دسامبر سال گذشته میلادی (پنجم دی ماه) در دیدار با شاه محمود قریشی همتای پاکستانی خود در مسکو گفت که روسیه تلاش نمی‌کند که راه‌حلی را بر کسی تحمیل کند. لاوروف افزود: اما به‌ نظر من روسیه، پاکستان و سایر شرکت‌کنندگان در نشست بین‌المللی مسکو، چارچوب مؤثری را برای مذاکره درباره افغانستان یافته‌اند که می‌تواند برای طرف‌های افغانی نیز مناسب باشد. به گفته رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه، با پیوستن هند و پاکستان به سازمان همکاری شانگهای، گروه تماس شانگهای افغانستان تحرک تازه یافته است. وی خاطرنشان کرد که این چارچوب با دورنمای خوب برای حل مسئله افغانستان است و در چارچوب آن روسیه با پاکستان و سایر کشورهای شرکت‌کننده در آن همکاری بسیار نزدیک دارد.

نگرانی جدی از گسترش داعش  در شمال افغانستان 

روسیه به‌شدت نگران گسترش نفوذ گروه تروریستی داعش در افغانستان است چراکه زمینه لازم برای گسترش این گروه تروریستی به آسیای مرکزی و برخی مناطق روسیه وجود دارد.

مقام‌های روس بارها در اظهارنظرهای خود به این مسئله اشاره و اعلام کرده‌اند که داعش به آسیای مرکزی چشم دوخته و می‌خواهد ثبات کشورهای این منطقه را به خطر بیندازد.

افزایش تحرکات داعش در شمال افغانستان بشدت روس‌ها را نگران کرده و آن‌ها آمریکا را به همکاری مخفیانه با این گروه تروریستی در افغانستان متهم می‌کنند.

مقامات کرملین امیدوارند با برقراری صلح در افغانستان و سازش ملی در کابل، تلاش‌ها بر مقابله با داعش و سرکوبی آن در این کشور متمرکز شود، بنابراین چاره‌ای نیست مگر این‌که روی همکاری با طالبان هم حساب باز کرد.