فرشاد گلزاری

این روزها ایالات متحده در صدر اخبار قرار دارد که بخشی از این خبرها مربوط به مسائل منطقه‌ای است. این اخبار عموماً حول محور جنگ غزه و توافق حماس و اسرائیل می‌گردد و بخشی دیگر از آن درگیری ارتش ایالات متحده در دریای سرخ با محوریت یمن است. حملات روزافزون علیه مواضع واشنگتن در عراق و سوریه را نیز می‌توان در زمرة دیگر اخبار مرتبط با آمریکا جست‌وجو کرد. اخبار اوکراین با محوریت واشنگتن را هم باید در دایره تحولات مذکور دانست. 

ترامپ از همه فرمانداران ایالات خواسته تا گارد ملی خود را در تگزاس مستقر و برای مقابله با تهاجم به مرز جنوبی کمک کنند. حال بسیاری معتقدند که اگر این روند متوقف نشود، ممکن است میان تگزاس و واشنگتن جنگ داخلی روی دهد! 

با نگاهی به این داده‌ها به وضوح می‌بینیم که ایالات متحده در حوزه سیاست خارجی سخت درگیر پرونده‌های مختلف است و در این میان علاوه بر ساختار امنیتی و نظامی، ساختار سیاسی و دیپلماتیک این کشور جنب و جوش بی‌سابقه‌ای را درون خود تجربه می‌کند. اما آنچه در این میان باعث شده تا مجدداً آمریکای تحت فرمان جو بایدن به سرتیتر اخبار تبدیل شود، مسائل داخلی و اوضاع و احوال حاکم بر ساختار اجتماعی و سیاسی آمریکاست. واقعیت این است که اتمسفر فعلی این کشور به دلیل در پیش‌رو بودن انتخابات ریاست جمهوری 2024 آمریکا درگیر زد و خوردهای حزبی و داخلی است. اینکه از واژه «زد و خورد حزبی» استفاده می‌کنیم به این دلیل است که همین حالا و بر اساس نظرسنجی‌های موجود، سایه دونالد ترامپ بر سر انتخابات ریاست جمهوری آمریکا سنگینی می‌کند و از اینرو شاهد یکسری از تحریک‌های جدید جامعه آمریکا و به خصوص طیف جمهوریخواهان تندرو از سوی وی هستیم. 

ترامپ بدون شک امروزه یک تهدید برای دموکرات‌های ساکن کاخ‌سفید محسوب می‌شود و سعی دارد به هر صورتی که شده اوضاع را به نفع خود جلو ببرد و مانع از پیروزی مجدد بایدن شود. او در این مسیر اخیراً توانست در ایالت آیووا بیش از 51 درصد آرای ایالتی را برای نامزدی از سوی جمهوریخواهان به دست آورد. این آمار زمانی که در کنار نظرسنجی‌های اخیر قرار می‌گیرد، به روشنی نشان می‌دهد که به احتمال زیاد او نامزد نهایی حزب جمهوریخواه در انتخابات ریاست جمهوری آتی خواهد بود؛ تا جایی که اعداد و ارقام به حدی به نفع او رقم خورده که ران دیسانتیس، فرماندار فلوریدا و رقیب انتخاباتی ترامپ به نفع وی کنار کشید تا موانع بر سر راه او را مرتفع کند. اساساً موجودیت سیاسی و ذات ترامپ با بحران اجین است. او اگرچه یک تاجر قهار و سرمایه‌دار نامدار در ساختار اقتصادی و سیاسی آمریکا به شمار می‌‎رود اما از همین طریق توانست چهار سال در کاخ‌سفید به عنوان یکی از رادیکال‌ترین روسای جمهوری امریکا ایفای نقش کند و همین موضوع نه تنها برای واشنگتن بلکه برای تمام دنیا و بالاخص شرکای اروپایی ایالات متحده گران تمام شد؛ چراکه او اولین رئیس‌جمهور تاریخ آمریکا است که دستور حمله طرفدارانش به کنگره را صادر کرد و اولین رئیس دولتی بود که با تمام قوا شرکای امنیتی، سیاسی و اقتصادی ایالات متحده را با چالش‌های گوناگون روبرو ساخت. 

با توجه به اینکه مهاجرت یکی از داغ‌ترین مسائل انتخاباتی در ایالات متحده است که به طور فزاینده‌ای رقابت مجدد ترامپ و بایدن برای تصاحب کاخ سفید در سال جاری را داغ می‌کند، سرنوشت لایحه مرتبط با مرزها که در حال مذاکره توسط سناست، به میدان نبرد پر خطر برای هر دو نفر تبدیل شده است

پیام جنگ از تگزاس مخابره می‌شود؟ 

آنچه حالا باز هم نام ترامپ را در آستانه انتخابات ریاست جمهوری بر سر زبان‌ها انداخته، تحریک جمهوریخواهان دوآتیشه سراسر آمریکا علیه سیاست‌های دولت بایدن است. جو بایدن و دونالد ترامپ روز شنبه بر سر یک طرح دو حزبی در راستای اصلاحات مرزی با هدف جلوگیری از افزایش ورود مهاجران از مکزیک به ایالات متحده، با هم جدال لفظی داشتند. با توجه به اینکه مهاجرت یکی از داغ‌ترین مسائل انتخاباتی در ایالات متحده است که به طور فزاینده‌ای رقابت مجدد ترامپ و بایدن برای تصاحب کاخ سفید در سال جاری را داغ می‌کند، سرنوشت این لایحه در حال مذاکره توسط سنا به میدان نبرد پر خطر برای هر دو نفر تبدیل شده است. ترامپ که حالا نامزد انتخابات مقدماتی جمهوری‌خواهان تلقی می‌شود، مهاجرت را در اولویت کارزار انتخاباتی خود قرار داده و هشدارهای هولناکی درباره ماهیت متزلزل مرزهای ایالات متحده ارائه کرده است.

 بایدن در یک سخنرانی در کارولینای جنوبی اعلام کرد که این لایحه به من به عنوان رئیس‌جمهور این اختیار را می‌دهد که مرزها را تا زمانی که دوباره تحت کنترل درآید، ببندم ولی اگر این لایحه امروز قانون بود، همین حالا مرز را می‌بستم و سریع شرایط را درست می‌کردم. ترامپ در عوض به انتقاد از بایدن به دلیل «مرزهای باز» ادامه می‌دهد و معتقد است هجوم مهاجران، سیاست داخلی ایالات متحده را به شدت تحت تأثیر قرار داده و حتی روز گذشته (یکشنبه) با اشاره به وضعیت موجود در مرزهای جنوبی هشدار داده که احتمال وقوع هرگونه عملیات تروریستی وجود دارد. در این میان اما بازیگر جدیدی که بایدن را با یک چالش ویژه روبرو کرده گرگ آبوت، فرماندار ایالت تگزاس است. 

تنش میان این دو سیاستمدار در هفته جاری بعد از آن شدت گرفت که دیوان عالی آمریکا از تصمیم دولت بایدن برای ملزم کردن تگزاس به برداشتن سیم خاردار و دیگر موانع احداث‌ شده در طول نقاط مرزی حمایت کرد. این موانع برای جلوگیری از ورود مهاجران غیرقانونی ایجاد شده‌اند اما دولت بایدن با مطرح کردن دغدغه‌های زیست‌محیطی و انسانی خواستار رفع آنها شده که در نهایت فرماندار تگزاس از این حکم تبعیت نکرده و در چند بیانیه به مخالفت با بایدن پرداخته است. 

او در یکی از جدیدترین پیام‌ها در ایکس نوشت: به دولت بایدن اجازه تخریب «دارایی‌های‌مان را نخواهیم داد». شماری از نماینده‌های دموکرات در کنگره آمریکا از دولت بایدن خواسته‌اند کنترل گارد ملی ایالت تگزاس را در اختیار گرفته و پس از آن موانع احداث‌شده در مرز جنوبی را بردارد و حالا یک رویارویی میان گارد ملی تگزاس با دولت فدرال رخ داده است. در این میان رویترز اعلام کرده که گارد ملی تگزاس هنوز از دادن دسترسی به عوامل فدرال خودداری می‌کنند و در حال نصب موانع مرزی هستند. موضوع زمانی جنبه بیش از حد حزبی به خود می‌گیرد که فرمانداران ایالت‌های سرخ (جمهوریخواهان) اعلام کردند که در جنگ مرزی با دولت بایدن «در کنار تگزاس» می‌ایستند؛ تا جایی که منابع خبری اعلام کرده‌اند هزاران راننده کامیون آمریکایی برای کمک به تگزاس و سایر ایالات به سمت مرزهای جنوبی می‌روند. همچنین ترامپ از همه فرمانداران ایالات خواسته تا گارد ملی خود را در تگزاس مستقر و برای مقابله با تهاجم به مرز جنوبی کمک کنند. حال بسیاری معتقدند که اگر این روند متوقف نشود، ممکن است میان تگزاس و واشنگتن جنگ داخلی روی دهد!