جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، در بحبوحه بحران افزایش پناهجویان آمریکای لاتین در مرزهای جنوبی این کشور، روز پنجشنبه دستور داد حدود 20 مایل دیگر به طول دیوار حائل میان آمریکا و مکزیک در ایالت تگزاس 

اضافه شود.

به گزارش «دالاس نیوز»، اقدام بایدن برای از سرگیری پروژه‌ای که وی با رسیدن به ریاست‌جمهوری متوقف کرده بود، نه تنها دلخوری جمهوری‌خواهان منتقد سیاست‌های مهاجرتی او را برطرف نکرد، بلکه به خشم دموکرات‌ها و هواداران محیط زیست منجر شد.

کارین ژان پیر، سخنگوی مطبوعاتی کاخ سفید، روز پنجشنبه در این باره گفت گرچه بایدن فکر نمی‌کند دیوار کشیدن موثر باشد، اما افزود با نظر به لایحه بودجه سال 2019 که کنگره برای ساخت دیوار تصویب کرده بود، دولت بایدن موظف است آن بودجه را خرج ساختن دیوار کند.

دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری پیشین، میلیاردها دلار از بودجه دفاعی آمریکا را به ساخت دیواری اختصاص داد که حدود 450 مایل آن پیش از پایان دوران تصدی وی ساخته شد. بایدن به محض اینکه به ریاست جمهوری رسید ساخت دیوار را متوقف کرد و بودجه باقی‌مانده برای ساخت دیوار را به پنتاگون بازگرداند.

اداره گمرکات و محافظت از مرزهای ایالات متحده در تاریخ 30 ژوئن امسال اعلام کرد که 190 میلیون دلار از 1375 میلیارد دلاری که در سال 2019 به ساخت دیوار مرزی میان آمریکا و مکزیک تخصیص یافته بود هنوز خرج نشده است.

جو بایدن روز پنجشنبه طی کنفرانسی مطبوعاتی در کاخ سفید در این باره به خبرنگاران گفت: «این پول برای ساخت دیوار مرزی اختصاص یافته است. من تلاش کردم کنگره را ترغیب کنم تا مسیر هزینه آن را عوض کند، اما موفق نشدم. آنها نمی‌خواهند پول را به کار دیگری تخصیص دهند. حالا این بودجه باید هزینه کاری شود که به آن اختصاص یافته است. من نمی‌توانم جلوی این کار را بگیرم.»