صندوق کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) روز جمعه اعلام کرد که در سال جاری میلادی بیش از ۱۱ هزار کودک بدون همراه از طریق مدیترانه به اروپا رفته‌اند که نسبت به سال گذشته ۶۰ درصد افزایش داشته است.

یونیسف با استناد به گزارش آژانس مهاجرت سازمان ملل گفت که کودکان بدون همراه اغلب در قایق‌های بادی شلوغ یا قایق‌های ماهیگیری چوبی ناایمن و برخی دیگر نیز در انبار کشتی یا روی لنج‌های آهنی سفر می‌کنند. این سفرها خطرات زیادی را برای کودکان ایجاد می‌کند.

به گفته یونیسف، جنگ، درگیری، خشونت و فقر از جمله دلایلی هستند که کودکان را مجبور به ترک کشور خود می‌کنند. این کودکان بدون همراه در معرض خطر استثمار و سوء استفاده قرار می‌گیرند. یونیسف همچنین اعلام کرد که در تابستان امسال دستکم ۹۹۰ نفر از جمله کودکان، هنگام تلاش برای عبور از مدیترانه جان خود را از دست داده یا ناپدید شده‌اند. این تعداد در مقایسه با تابستان گذشته ۳ برابر بیشتر است.

کودکانی که از سفر جان سالم به در می‌برند نیز در مراکزی نگهداری می‌شوند که شرایط مناسبی ندارند. در حال حاضر بیش از ۲۱۷۰۰ کودک بدون همراه در ایتالیا نگهداری می‌شوند که این تعداد در سال گذشته ۱۷۷۰۰ نفر بوده است.

یونیسف همچنین گفته است که دست‌کم ۹۹۰ نفر از افریقا زمانی بین ماه‌‌های جون و آگوست، جان‌هایشان را از دست دادند و یا ناپدید شدند که می‌خواستند از طریق دریای مدیترانه خود را به اروپا برسانند. بر اساس این گزارش، سال گذشته در زمان مشابه ۳۳۴ نفر هنگام سفر از طریق دریای مدیترانه جان باخته بودند.

هماهنگ‌‌کننده یونیسف در ایتالیا، گفته است که دست‌کم ۲۸۹ کودک هنگام این سفر پرخطر دریایی شامل جان باختگان می‌شود. نیکولا دل ارکیپرت، گفت که در اوایل ماه سپتامبر تنها در جریان سه روز نزدیک به ۸۵۰۰ پناهجو به جزیره‌ لامپدوسا ایتالیا رسیدند و این روند احتمالا در هفته‌های آینده ادامه یابد.

وی افزود که شمار کودکان زیر سن قانونی به اروپا در ما‌ه‌های آینده ممکن است افزایش یابد،‌ زیرا شماری از آنان به دلیل جنگ‌، آفات طبیعی یا حتی تغییرات اقلیمی در کشور‌هایشان به اروپا سرازیر خواهند شد.

رجینا دی دومنیکیس، رئیس یونیسف برای اروپا، گفته است که «دریای مدیترانه به قبرستان کودکان و آینده آنان مبدل شده است.»

دومنیکیس افزود:‌ «تلفات غم‌انگیز کودکانی که در جستجوی پناهندگی و امنیت در اروپا جان می‌بازند، نتیجه انتخاب‌های سیاسی و سیستم‌های مهاجرتی ناقص است.»

بر اساس گزارش کمیساریای عالی ملل متحد در امور پناهندگان، از اول ژانویه سال جاری تا ۲۴ سپتامبر ۲۰۲۳ میلادی ۲۵۰۰ پناهجو یا در مسیر سفر دریای مدیترانه جان باخته و یا ناپدید شده‌اند؛ این رقم جان‌باختگان در مقایسه با مدت زمان سال گذشته، ۵۰ درصد افزایش نشان می‌دهد.

مهاجرت   ۲۰   کودک   پناهجوی افغانستانی   به   نیوزیلند

رسانه‌های نیوزیلندی نیز اعلام کردند ۲۰ کودک افغانستانی بدون والدین خود سر از این کشور درآورده‌اند.

رسانه نیوزیلندی «نیوز 1» اعلام کرد در میان صدها مهاجر افغانستانی که پس از تسلط طالبان به نیوزیلند آمده‌اند، 20 کودک بدون والدین نیز وارد این کشور شده‌اند.  بر اساس این گزارش، اکثر این کودکان در زمان روند تخلیه با خانواده‌های بزرگ وارد نیوزیلند شدند، اما 5 نفر بدون هیچ بزرگسالی به نیوزلند انتقال داده شده‌اند.

مقامات نیوزیلندی پیش از این هشدار داده بودند این خطر وجود دارد که هر تصمیمی برای یک فرد گرفته می‌شود، ممکن است به یک رویه برای سایر خردسالان بدون همراه یا جدا شده تبدیل شود. پیش از این نیز «سی‌ان‌ان» گزارش داده بود حدود هزار و 450 کودک از افغانستان بدون والدین در نخستین روزهای تغییر حکومت در افغانستان در مرداد ماه طی روند تخلیه به آمریکا منتقل شدند.