پس از آنکه یک گروه راست افراطی و ضد اسلام دانمارکی به یک نسخه از قرآن کریم اهانت کرد و آن را مقابل سفارت عراق در کپنهاگ به آتش کشید، وزارت خارجه عراق در بیانیه‌ای صبح دیروز (شنبه)، توهین به قرآن کریم و پرچم عراق در مقابل ساختمان سفارت بغداد در دانمارک را به شدت محکوم کرد. 

به گزارش روسیاالیوم، روز جمعه ویدئویی از هتک حرمت به قرآن و پرچم عراق و آتش زدن آن در مقابل سفارت عراق در کپنهاگ منتشر شد. اعضای گروهی که خود را دانسکه میهن پرست (وطن پرستان دانمارکی) نامیده‌اند با در دست داشتن بنرهای ضد اسلامی شعارهای توهین آمیزی سرمی دادند. هواداران این گروه به پرچم عراق و قرآن اهانت و همچنین اهانت به قرآن کریم را به صورت مستقیم از طریق حساب کاربری این گروه در پلتفرم فیسبوک پخش کردند. 

این گروه می‌گوید، این اقدام موهن خود را در اعتراض به حمله به سفارت سوئد در بغداد انجام داده است. این گروه افراطی اقدام موهن خود را در میان تدابیر شدید امنیتی پلیس انجام داد. گروه مذکور پیش از این نیز به قرآن کریم و پرچم ترکیه در مقابل سفارت ترکیه در کپنهاگ اهانت کرده بود.

وزارت خارجه عراق نیز در واکنش به این اهانت بر تعهد کامل خود برای پیگیری تحولات این حوادث فجیع، که نمی‌تواند در چارچوب حق بیان و آزادی تظاهرات قرار گیرد، تاکید کرد. این وزارتخانه تاکید کرد که این اقدامات به واکنش‌ها دامن می‌زند و همه طرف‌ها را در شرایط بحرانی قرار می‌دهد. این وزارتخانه از جامعه بین‌المللی خواست که فوراً و مسؤولانه در برابر این جنایت‌هایی که صلح اجتماعی و همزیستی در سراسر جهان را نقض می‌کنند بایستد. 

این در حالی است که روز پنج‌شنبه دولت سوئد بار دیگر به سلوان مومیکا، شهروند عراقی مقیم استکهلم اجازه داد، در مقابل سفارت عراق در استکهلم یک تجمع کوچک را ترتیب داده و یک نسخه از قرآن کریم و پرچم عراق را پاره کند. در پی این اقدام، دولت عراق نیز در اعتراض به آتش زدن نسخه‌ای از قرآن کریم و پرچم عراق در سوئد توسط یک فرد تندرو، سفیر سوئد را اخراج کرد و سفیر خود را نیز از این کشور فراخواند. 

سلوان مومیکا ۲۸ ژوئن هم با مجوز پلیس سوئد تجمعی در اعتراض به یک حکم قضایی ترتیب داده و یک نسخه از قرآن را پاره و آن را در مقابل مسجدی در استکهلم به آتش کشید؛ اقدامی که با موج گسترده‌ای از محکومیت کشورهای عربی و اسلامی روبه‌رو شد.

مقتدی صدر، رهبر جریان صدر عراق اهانت مجدد به قرآن کریم در سوئد و همچنین دانمارک را محکوم کرد و در توییتی نوشت: سخن گفتن دیگر فایده‌ای ندارد. دین غریب شده است و کسی که از آن دفاع می‌کند مشکوک است. وی در ادامه نوشت: خداوندا این قربانی را از ما بپذیر. این دفاع از ادیان و انقلاب به خاطر قرآن را از ما بپذیر. خداوندا ما را به خاطر کاری که این‌ها کردند یا کسانی که در برابر آن ساکت ایستادند یا کسانی که کوتاهی کردند هلاک نکن. پس منتظر بمانید. من نیز با شما از منتظران خواهم بود. 

همچنین روز گذشته (شنبه) منابع خبری عراق از به آتش کشیده شدن مقر یک سازمان دانمارکی در بصره در اعتراض به اهانت به قرآن و پرچم این کشور خبر دادند. خبرگزاری بغداد الیوم در این باره اعلام کرد که معترضان خشمگین مقر یک سازمان دانمارکی فعال در استان بصره را به آتش کشیدند. این رسانه گزارش داد که این اقدام در پاسخ به حادثه سوزاندن قرآن و پرچم عراق در مقابل سفارت بغداد در دانمارک صورت گرفت.