رئیس‌جمهوری آمریکا در دیدار با رئیس رژیم صهیونیستی در واشنگتن تأکید کرد که علاقه وی به این رژیم قدیمی و ریشه‌دار است. به گزارش روزنامه رأی الیوم، کاخ سفید در بیانیه‌ای اعلام کرد: جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا و اسحاق هرتزوگ، رئیس اسرائیل در دیدارشان در واشنگتن درباره نیاز به اتفاق نظر درباره اصلاحات قضایی پیشنهادی بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل گفت‌وگو کردند. 

هرتزوگ تأکید کرد که به ایجاد راهکاری برای تنش‌های کنونی در اراضی اشغالی و نگرانی‌های آمریکا درباره اصلاحات قضایی پایبند است. وی گفت: دموکراسی اسرائیل سالم، قوی و انعطاف پذیر است. جامعه اسرائیل در شرایط دشوار و دردناکی است. ما همیشه باید برای رسیدن به یک توافق دوستانه تلاش کنیم. ما به حل این بحران پایبند هستیم. 

سفر هرتزوگ به واشنگتن همزمان با اعتراضات در سرتاسر اراضی اشغالی علیه اصلاحات قضایی است. سیاست‌های دولت نتانیاهو باعث شده روابط تل‌آویو و واشنگتن در ماه‌های اخیر به محک گذاشته شود. بایدن به هرتزوگ اطمینان داد: دوستی میان دو طرف به سادگی از بین نمی‌رود. پایبندی آمریکا به اسرائیل قدرتمند و مستحکم است. 

بایدن همچنین گفت: علاقه من به اسرائیل قدیمی و ریشه‌دار است. اگر اسرائیلی وجود نداشت باید یکی را اختراع می‌کردیم. دوستی ما ۷۵ ساله است. باورکردنش سخت است. این دوستی به سادگی از بین نمی‌رود. ما با هم برای «ثبات بیشتر در خاورمیانه» تلاش می‌کنیم. کارهای زیادی هست که باید انجام دهیم؛ اما پیشرفت هم وجود دارد. 

جو بایدن گفت: ما برای حل نزاع میان اسرائیل و لبنان تلاش زیادی کرده‌ایم. وی ادامه داد: در سال میلادی گذشته بزرگترین تجمع اعراب و اسرائیلی‌ها از یک دهه پیش را برگزار کردیم و نزاع ترسیم مرزهای دریایی میان اسرائیل و لبنان را حل کردیم؛ چیزی که مردم فکر نمی‌کردند حل شود. حریم هوایی را بر فراز عربستان و عمان برای اسرائیل باز کردیم و اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها را در شرم الشیخ مصر گردهم آوردیم. من دوشنبه در تماس تلفنی با نتانیاهو به او گفتم که پایبندی آمریکا به اسرائیل جدی و محکم است. 

هرتزوگ هم بعد از این اظهارات گفت: از اینکه با نتانیاهو درباره همکاری نظامی و امنیتی صحبت کرده‌اید خوشحالم و از شما به خاطر ایجاد شراکت در منطقه و یافتن شرکای جدید صلح برای اسرائیل و همکاری در مسائل منطقه‌ای تشکر می‌کنم. 

همچنین آنتونی بلینکن، وزیر امورخارجه آمریکا و اسحاق هرتزوگ، رئیس رژیم صهیونیستی در واشنگتن با یکدیگر دیدار کردند. بنابر اعلام سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا، دو طرف در این دیدار درباره مسائل دوجانبه و منطقه‌ای و همچنین آنچه مقابله با رفتارهای بی‌ثبات کننده ایران عنوان شده است، رایزنی و تبادل نظر کردند. 

ملاقات بلینکن و هرتزوگ پس از انجام دیدار میان رئیس جمهور اسرائیل و جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در کاخ سفید انجام شد. کاخ سفید در بیانیه‌ای اعلام کرد که موضوع برنامه هسته‌ای ایران و همکاری‌های دفاعی ایران و روسیه از محورهای دیدار رییس جمهور آمریکا و رییس رژیم صهیونیستی بوده است. در این بیانیه آمده است که بایدن و هرتزوگ درباره مسائل مهمی در حیطه نگرانی‌های دوجانبه، ازجمله «همکاری بیشتر برای ممانعت از دستیابی ایران به تسلیحات هسته‌ای و همکاری‌های رو به گسترش تهران و مسکو گفت‌وگو کردند. 

این در حالیست که ویدئویی از دیدار جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا با اسحاق هرتزوگ در کاخ سفید توسط دوربین‌ها ثبت شده است که در آن بایدن به حالت نیمه خواب مشاهده می‌شود. انتشار این ویدئو در فضای مجازی به اهرمی برای انتقاد مجدد دونالد ترامپ و طرفداران وی از بایدن تبدیل شده است.