درحالی که ترکیه به تشدید حملات خود به پایگاه‌های نیروهای سوریه دموکراتیک (قسد) ادامه می‌دهد، آمریکا نیز تحرکات خود را برای تقویت پایگاه‌هایش افزایش داده و تجهیزات جدیدی را وارد این پایگاه‌ها کرده است. نیروهای روسی بعد از تحرکات آمریکا سورتی‌های پرواز را در طول نوار مرزی با ترکیه در شمال افزایش داده‌اند. همچنین جبهه ادلب شاهد درگیری‌ها و تنش‌هایی است.

این جبهه مهم‌ترین گره در مسیر عادی‌سازی روابط میان دمشق و آنکارا است. به نظر می‌رسد تلاش‌های تهران و مسکو برای تشکیل مجدد نقشه درگیری و پیشبرد روند عادی سازی از طریق روند آستانه آسان نخواهد بود. به گزارش روزنامه الاخبار لبنان، در زمانی تمام نگاه‌ها متوجه ادلب است که قرار است در را به روی همکاری اقتصادی باز کند که منافع دوجانبه‌ای را برای آنکارا و دمشق محقق کند. نیروهای ترکیه عملیات هدف قرار دادن پایگاه‌های نیروهای سوریه دموکراتیک در حومه شمال شرقی حلب و مشخصا تل رفعت و منبج را افزایش داده‌اند. این عملیات ارتباط پرونده این دو منطقه به ادلب را به یاد می‌آورد.

براساس توافق‌های قبلی روسیه و ترکیه، آنکارا بارها به حل پرونده ادلب و بازگشایی مسیر بین‌المللی بین حلب و لاذقیه در ازای تعهدات روسیه برای دور کردن کردها از مناطق تماس متعهد شده است؛ اما عمل نکردن آنکارا به تعهدات خود و مخالفت قسد با خروج از منبج و تل رفعت که ارتش سوریه در نزدیکی آن مستقر شده است مانع اجرای این توافق شده است.

تشدید تنش از سوی ترکیه چه از طریق پهپادها و چه از طریق حملات توپخانه‌ای صورت گرفته است. اولین این تحرکات بستن گذرگاه‌های قاچاق بین پایگاه‌های نیروهای قسد و پایگاه‌های تحت سیطره این گروه‌ها در شمال سوریه از جمله گذرگاه الحمران، گذرگاه نفت سوریه است که نیروهای قسد آن را به مناطق تحت نفوذ این گروه‌ها و گروه تحریرالشام در ادلب قاچاق می‌کنند.

همچنین گذرگاه مرزی جرابلس با ترکیه بسته شد درحالی که نیروهای قسد تقویت پایگاه‌هایشان و اجرای دستورات امنیتی فوری را برای ممانعت از تحرکات آشکار آغاز کرده‌اند. به گفته منابع میدانی کرد این دستورات شامل مخفی شدن و تحرک شبانه در مسیرهای امن است. این طرح از حدود دو سال پیش ایجاد شده و نیروهای قسد برای مقابله با تنش‌های ترکیه آن را اجرا می‌کنند.

به رغم تشدید تنش‌ها توسط ترکیه اما گروه‌های مورد حمایت این کشور هیچگونه دستورات جدیدی را برای آمادگی برای هرگونه جنگی دریافت نکرده‌اند و این نشان دهنده ادامه روش آنکارا درباره عملیات هوایی از طریق پهپادها و حملات توپخانه‌ای بدون حمله زمینی است که در سایه مخالفت روسیه و آمریکا با این اقدام هزینه بردار خواهد بود.

در این راستا وزارت دفاع ترکیه در بیانیه‌ای اعلام کرد که در حملات نیروهای ترکیه به مقرهای نیروهای قسد در مناطق تل رفعت و منبج ۶۷ تن از این نیروها کشته شدند. این وزارتخانه اعلام کرد که این اقدام در واکنش به هدف قرار دادن پایگاه‌های ترکیه در شمال سوریه بوده است.

در مقابل اداره خودمختار کردهای سوریه بیانیه‌ای را شبیه بیانیه‌های قبلی که در زمان عملیات ترکیه صادر می‌کرد، منتشر کرد؛ اما این بار تنش را به توافق‌های مسکو و تهران برای تلاش در جهت عادی سازی روابط میان دمشق و آنکارا ربط داده و اعلام کردند که در صورت صحت این اخبار این مساله خطر بزرگی است که همگان را در مقابل احتمالات جدید و بسیار بدی در سوریه و منطقه قرار می‌دهد.

به نظر می‌رسد که تحرکات هوایی روسیه برای رصد کردن فعالیت آمریکا که مسکو هدف آن را کارشکنی و ضربه زدن به هرگونه ثبات در سوریه می‌داند موجب نگرانی آمریکا شده است.