رئیس‌جمهوری آمریکا در جریان سفر به لهستان در آستانه یک ساله شدن جنگ اوکراین، پیامی را به همتای روس خود می‌فرستد و همزمان، تلاش «بی‌سابقه» ناتو برای کمک به اوکراینی‌ها به منظور «نجات» کشورشان را ستایش خواهد کرد. به گزارش خبرگزاری فرانسه، کاخ سفید می‌گوید جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا روز سه‌شنبه در لهستان که متحد کلیدی ایالات متحده و تکیه‌گاه تلاش‌های گسترده برای تسلیح اوکراین و پذیرش پناهندگان است، سخنرانی خواهد کرد.

این همان روزی است که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه قرار است سخنرانی خود را در مسکو، سه روز پیش از ۲۴ فوریه که سالگرد حمله روسیه علیه اوکراین است، ایراد کند. یک سال پیش، جهان با وحشت نظاره‌گر حرکت گسترده نیروهای روس به سمت کی‌یف، پایتخت اوکراین بود و آن زمان مسکو برای یک فتح سریع برنامه‌ریزی می‌کرد که منجر به تسلیم شدن اوکراین شده و یک نظام طرفدار روسیه مستقر شود.

در عوض، بایدن مشارکت بین کشورهای ناتو و ارتش به خوبی سازمان‌یافته اوکراین را که از نظر بسیاری غیرمنتظره بود و توانسته نه تنها نیروهای روسیه را از کی‌یف عقب براند، بلکه بخش‌هایی از خاکش را پس گرفته، گرامی خواهد داشت. بایدن روز سه‌شنبه وارد ورشو می‌شود و با آندژی دودا، رئیس‌جمهوری لهستان دیدار خواهد کرد.

او روز چهارشنبه با رهبران «بخارست ناین»، گروهی از اعضای ناتو در اروپای شرقی شامل بلغارستان، جمهوری چک، استونی، مجارستان، لتونی، لیتوانی، لهستان، رومانی و اسلواکی ملاقات می‌کند. کاخ سفید اعلام کرد، علاوه بر این او هفته آینده با رهبران انگلیس، فرانسه و ایتالیا تلفنی صحبت خواهد کرد. اولاف شولتس، صدراعظم آلمان قرار است در ۳ مارس وارد واشنگتن شود.

اما جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید گفت که اصلی‌ترین برنامه بایدن سخنرانی روز سه‌شنبه از قلعه سلطنتی ورشو خواهد بود و به این نکته می‌پردازد که چگونه ایالات متحده، جهان را برای حمایت از مردم اوکراین در دفاع از آزادی و دموکراسی خود گرد هم آورده است.

کربی به خبرنگاران گفت: بایدن به وضوح اعلام خواهد کرد که ایالات متحده تا هر زمانی که طول بکشد در کنار اوکراین خواهد ایستاد. شما پیام‌هایی را در سخنرانی رئیس‌جمهوری آمریکا خواهید شنید که مطمئناً طنین‌انداز خواسته مردم آمریکا خواهد بود، مطمئناً طنین‌انداز خواسته متحدان و شرکای ما و بدون هیچ شکی، طنین‌انداز خواسته مردم لهستان خواهد بود.

جان کربی افزود: و من گمان می‌کنم که پیام‌های او به ولادیمیر پوتین و همچنین مردم روسیه را بشنوید. سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید گفت بایدن هیچ برنامه‌ای برای دیدار با ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین در طول سفر به لهستان یا برنامه‌ای برای سفر به اوکراین ندارد.

کاخ سفید اعلام نکرده است که بایدن چه کمک‌هایی را در طول سفر خود اعلام می‌کند، اما کربی گفت که اوکراین از دریافت «حمایت مستمر و ملموس» اطمینان خواهد یافت. ایالات متحده بیش از هر کشور دیگر عضو ناتو به اوکراین کمک کرده و کمک‌های نظامی، اقتصادی، بشردوستانه و غیره آن اکنون بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار شده است. این شامل یک بسته ۴۷ میلیارد دلاری است که در ماه دسامبر توسط کنگره تصویب شد که به گفته کربی در مراحل اولیه پرداخت است.

در همین راستا واسیلی نبنزیا، نماینده دائم روسیه در سازمان ملل متحد روز جمعه در نشست شورای امنیت در سالگرد تایید قطعنامه ۲۲۰۲ که به بسته تدابیر مینسک برای سازش اوکراین مرتبط بود صراحتاً اعلام کرد که لهستان و کشورهای بالتیک به دنبال تجزیه روسیه و کنترل منابع طبیعی آن هستند. نماینده روسیه در سازمان ملل افزود: اگر این حرف را از طرف من قبول ندارید، مانیفستی که آنا فوتیگا، نماینده پارلمان اروپا از لهستان در وب‌سایت خبری یوراکتیو (Euractiv) منتشر کرده، بررسی کنید.