فرشاد گلزاری

این روزها صدر اخبار رسانه‌های مطرح دنیا و به خصوص مطبوعات منطقه‌ای به درگیری میان اسرائیل و فلسطینی‌ها تعلق دارد؛ رویدادی که بسیاری از تحلیلگران اگرچه آنرا پیش‌بینی کرده بودند اما نمی‌دانستند که قرار است به این شدت و وسعت رخ عیان کند. واقعیت این است که اساساً هیچکدام از مقامات کشورهای عربی و غربی فکر نمی‌کردند که قرار است تقابل دو طرف با یکدیگر بهاین حد و اندازه برسد و به همین جهت است که واکنش جامعه جهانی علیه این موضوع به شدت اوج گرفته است.

به عنوان مثال روز گذشته (یکشنبه) سخنگوی وزارت خارجه چین اعلام کرد که اولویت اصلی، تلاش برای آرام کردن اوضاع و درخواست از تمام طرف‌ها به ویژه اسرائیل برای نشان دادن آرامش و خویشتن‌داری خود برای ممانعت از تشدید اوضاع است. چینی‌ها معتقدند که نزاع فلسطین و اسرائیل تکرار می‌شود؛ چراکه راهکار تشکیل دو کشور اجرا نشده است و مردم فلسطین از مدت‌ها پیش از آرمان‌های مشروع خود درباره تشکیل کشور مستقل محروم هستند.

پکن اعتقاد دارد که جامعه جهانی باید شرایط از سرگیری مذاکرات میان فلسطین و اسرائیل را فراهم کند و چین هم باید به تلاش جدی برای حل و فصل فراگیر و عادلانه و دائم مسئله فلسطین ادامه دهد. از سوی دیگر روس‌ها هم موضعی همانند چینی‌ها دارند. دیروز (یکشنیه) وزارت خارجه روسیه با صدور بیانیه‌ای تاکید کرد که روسیه خواستار ازسرگیری گفت‌وگوی سازنده میان دو طرف فلسطینی و اسرائیلی و توقف اقدامات یک‌جانبه است. این وزارتخانه در بیانیه خود با اشاره به عملیات روز جمعه در محله نبی یعقوب در قدس شرقی و نیز حملات نظامی روز پنج‌شنبه ارتش رژیم صهیونیستی در شهر جنین که دستکم ۹ فلسطینی در اثر آن کشته و بیش از ۱۶ تن دیگر زخمی شدند و نیز حملات روز چهارشنبه اسرائیلی‌ها در شهر قلقیلیه و اردوگاه شعفاط که دو فلسطینی شهید شدند، اعلام کرد که مسکو با نگرانی عمیقی این تحولات را دنبال می‌کند و از همه طرف‌ها می‌خواهیم حداکثر خویشتن‌داری را نشان دهند و از تشدید تنش خودداری کنند. اینکه اتحادیه اروپا و سایر کشورها مانند ایالات متحده هم دقیقاً چنین موضعی را اتخاذ می‌کنند، موضوعی است که به ما نشان می‌دهد همگان بر حل و فصل تنش فعلی در سرزمین‌های اشغالی تاکید دارند اما گویا در شورای امنیت سازمان ملل اوضاع به گونه‌ای دیگر در حال طی شدن است؛ به گونه‌ای که برخی سفرای شورای امنیت سازمان ملل موضوع هدف قرار گرفتن غیرنظامیان اسرائیلی در این عملیات را مطرح کرده و آن را «تروریستی» خواندند و گروهی دیگر هم در این مورد سکوت کردند. این موضوعات و تعدد واکنش‌ها به خوبی نشان می‌دهد که قرار نیست وضعیت در سرزمین‌های اشغالی آرام شود بلکه این روند تشدید تقابل میان طرفین را نمایان می‌کند و حالا کار به جایی رسیده که گروه‌های مقاومت فلسطین صبح دیروز (یکشنبه) در بیانیه‌ای به اسرائیل هشدار دادند که هرگونه تعرض به اسرای فلسطینی تبعاتی در درون و بیرون زندان‌ها برای تل‌آویو خواهد داشت.

رسانه‌های اسرائیلی اعلام کردند، با وجود حوادث و تنش‌های امنیتی، ده‌ها هزار شهرک‌نشین به تظاهرات مشترک و همزمان در تل‌آویو، حیفا و دیگر شهرهای اراضی اشغالی علیه سیاست‌های کابینه نتانیاهو پیوستند

تحکم از ناحیه تل‌آویو

اینکه جریان‌های مقاومت فلسطین اسرائیل را تهدید به پاسخ‌های کوبنده می‌کنند موضوعی است که نشان می‌دهد تل‌آویو به نوعی آرام آرام (هم در داخل و هم در خارج) به سمت برگزیدن لاک دفاعی پیش می‌رود که البته مستندات و تصمیمات کابینه امنیتی تحت نظارت و رهبری بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی نشان می‌دهد او روند تهاجمی را به عنوان یک استراتژی دفاعی برگزیده است.

بر اساس گزارشی که خبرگزاری سما روز گذشته (یکشنبه) منتشر کرد، کابینه امنیتی و سیاسی اسرائیل تصویب کرده که خانه خیری علقم، مجری عملیات شهرک نبی یعقوب در قدس اشغالی در اسرع وقت پلمب شود که عصر دیروز فلسطین‌الیوم اعلام کرد نیروهای اسرائیلی ساکنان این منزل را بیرون کرده و تعدادی از نزدیکان عامل عملیات مذکور را بازداشت کردند و در نهایت خانه پلمب شد. همچنین در جلسه سه ساعت و نیمه کابینه امنیتی اسرائیل مصوب شد که خانواده‌های مجریان عملیات و همدستانشان از «تامین ملی» محروم شوند و شناسنامه‌ به آنها داده نشود. شبکه المیادین هم اعلام کرد که در ادامه مصوبات کابینه امنیتی قرار شد مجوز حمل سلاح به هزاران اسرائیلی داده شده و تدابیر برای اعطای سلاح تسریع شود. این کابینه امنیتی در مصوبه دیگری تصمیم گرفت ساخت شهرک‌ها را افزایش دهد و نیروهای امنیتی اسرائیل در کرانه باختری و قدس مستقر و بر جمع‌آوری سلاح از سوی شهروندان عرب متمرکز شوند. در این میان بنیامین نتانیاهو نیز تهدید کرده که «پاسخ قوی، سریع و دقیقی» به مجریان و عوامل تیراندازی خونینی که جوان فلسطینی در نزدیکی کنیسه‌ای در اطراف قدس انجام داد، بدهد. آنچه در این میان باید موردنظر قرار بگیرد مصوبه‌ای است که علاوه بر ساخت شهرک‌های صهیونیستی توسط نتانیاهو مطرح و تصویب شده است. اگرچه نتانیاهو اعلام کرده که برای تنش بیشتر تلاش نمی‌کند اما تیم او سعی می‌کند مجوزهای بیشتری برای حمل سلاح به شهروندان بدهد تا از خودشان در برابر هر حمله‌ای دفاع کنند. اینکه قرار است تسلیح شهروندان اسرائیلی شدت بگیرد یک موضوع جداگانه به حساب می‌آید اما اینکه نتانیاهو می‌گوید اسرائیلی‌ها برای دفاع از خودشان می‌بایست از سلاح در برابر فلسطینی‌ها استفاده کنند، نشان می‌دهد که او برخلاف تمام ادعاهایش به دنبال آن است تا بتواند تنش میان صهیونیست‌نشین‌ها با فلسطینی‌ها را تشدید کند و بدون شک دود این اقدامات صرفاً به چشم شهروندان عادی خواهد رفت.

حملات اخیر اسرائیل و فلسطینی‌ها تشدید تقابل میان طرفین را نمایان می‌کند. درهمین راستا،‌ گروه‌های مقاومت فلسطین هشدار دادند که هرگونه تعرض به اسرای فلسطینی تبعاتی در درون و بیرون زندان‌ها برای تل‌آویو خواهد داشت

 بر همین اساس مخالفان نتانیاهو در سراسر اراضی اشغالی در حال صف‌بندی علیه وی هستند؛ به گونه‌ای که برخی رسانه‌های اسرائیلی اعلام کردند، با وجود حوادث و تنش‌های امنیتی، ده‌ها هزار شهرک‌نشین به تظاهرات مشترک و همزمان در تل‌آویو، حیفا و دیگر شهرهای اراضی اشغالی علیه سیاست‌های کابینه نتانیاهو پیوستند. همچنین آمارها نشان می‌دهد که حدود ۶۰ هزار شهرک‌نشین در تل‌آویو و حدود ۲۰ هزار شهرک‌نشین در شهرهای دیگر اسرائیل در تظاهرات شرکت کردند. منابع عبری اعلام کرده‌اند که این تظاهرات برای چهارمین شنبه پیاپی از سوی اپوزیسیون رژیم صهیونیستی علیه نتانیاهو برگزار شد؛ چراکه اپوزیسیون به انحصار قدرت در دستان نتانیاهو و همپیمانانش و قوانین حقوقی جدید که قصد تصویب آنها را دارد، معترض هستند. با این وجود باز هم به نظر می‌رسد که نتانیاهو و تیمش قرار نیست پا پس بکشند؛ زیرا ایتامار بن گویر، وزیر امنیت ملی اسرائیل در توییتر خود اعلام کرده که «دستور دادم نیروهای مستقر در بخش توزیع سلاح گرم دو برابر شده و برای افراد و شهرک‌نشین‌های بیشتری اسلحه تامین شود»! حال باید دید اصرار بر تقابل اینگونه چه خروجی به بار خواهد آورد.