دولت «طالبان» افغانستان به این مساله افتخار می‌کند که امنیت موجود در این کشور یکی از مهم‌ترین دستاوردهای آن از زمان بازگشت به قدرت در ماه اوت ۲۰۲۱ است، اما سلسله حملاتی که در افغانستان و به ویژه در کابل صورت می‌گیرند و عمدتاً «داعش» پشت آن قرار دارد، نشان دهنده ناکامی‌های گروه طالبان و تشدید خطر آن برای این گروه است.

روزنامه العربی الجدید در گزارشی در این باره نوشت: انفجارهای داعش با افزایش شکاف میان «طالبان» و ملت افغانستان به دلیل پرونده‌های فراوان که مهم‌ترین آنها آموزش دختران و اشتغال زنان بوده همزمان شده است، علاوه بر این طالبان مشکلاتی با روشنفکران در کشور نداشته و همین مساله باعث شد بسیاری از آنها به خارج از کشور بروند، علاوه بر این طی این مدت ناتوانی این گروه در احیای روابط خود با کشورهای همسایه و جهان نیز نمایان شد.

بلال کریمی، معاون سخنگوی «طالبان» و یکی از اعضای کمیته فرهنگی درباره حملات اخیر داعش به ویژه حملاتی که چهارشنبه گذشته در مقابل مقر وزارت خارجه دولت طالبان رخ داد، گفت: طالبان اخیرا موفق به نابودی هسته‌های داعش شده است و این تروریست‌ها دیگر تهدید بزرگی برای امنیت و ثبات کشور نیستند.

به عقیده وی، عملیات‌های انجام شده توسط داعش می‌تواند در هر نقطه صورت گیرد و از این رو با توجه به اینکه طالبان همچنان قادر به برقراری صلح و امنیت در سراسر افغانستان، همه امور تحت کنترل است. وی افزود: ما به مردم افغانستان اطمینان می‌دهیم که داعش تهدیدی برای امنیت و ثبات کشور نبوده و نخواهد بود و دولت طالبان به خوبی می‌داند که در این زمینه چه باید بکند.

در حالی که طالبان مدعی است که حمله انتحاری روز چهارشنبه گذشته در مقابل وزارت امور خارجه که داعش مسؤولیت آن را بر عهده گرفت، شکست خورده و نیروهای امنیتی این عملیات را خنثی کرده‌اند و به همین دلیل خسارت ناشی از آن ناچیز بوده است، اما یک منبع در وزارت امور خارجه طالبان به العربی الجدید گفته است که حمله هنگام خروج کارمندان از مقر این وزارت صورت گرفت و تلفات آن بسیار بیشتر از آن چیزی است که طالبان اعلام کرد.

خالد زدران، سخنگوی پلیس کابل پس از این انفجار گفته بود که این حمله پنج کشته و ده زخمی برجای گذاشته است و این در حالی است که یک مقام افغانستانی دیگر به رویترز گفته بود که ۲۰ کشته برجای گذاشته است. در همین حال هیئت ارائه کننده کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل متحد در افغانستان نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد که در این انفجار ۱۰ تن کشته و ۵۳ تن دیگر زخمی شده‌اند.

منبع  وزارت امور خارجه طالبان به کشته شدن تعدادی از دیپلمات‌های افغان و تعدادی از کارمندان اداره فرهنگی و سایر ادارات اشاره کرده است. همچنین العربی الجدید فهرستی از کشته شدگان را به دست آورده که نشان می‌دهد بیمارستان اورژانس کابل ۱۷ جسد کارکنان وزارت خارجه و افراد دیگر را تحویل گرفته است.

عبید رحمان شاهد عینی در این باره به العربی الجدید گفت که هدف فرد انتحاری کارمندان وزارت امور خارجه بوده است و به نظر می‌رسد که وی برخلاف گفته‌های طالبان حتی تلاشی برای ورود به این وزارت نکرده است. وی افزود: طالبان درصدد کم جلوه دادن خطر داعش است.

همچنین ذکر این مساله حائز اهمیت است که حمله خونین به وزارت خارجه افغانستان در روزی صورت گرفت که قرار بود نشست مهم هیئت چینی با وزیر امور خارجه دولت طالبان افغانستان برگزار شود که در نهایت اتفاقاتی افتاد که معادلات زیادی را بهم زد. حالا عده‌ای معتقدند که داعش در حال ایجاد گسست عمیق در چارچوب‌های سیاسی و امنیتی افغانستان است که جامعه این کشور را هم تحت تاثیر خود قرار داده است.