اعتراضات در استان‌های جنوبی اردن در مخالفت با افزایش قیمت سوخت، کشته و مجروح شدن ۳ افسر پلیس را به همراه داشت. منابع خبری از کشته شدن معاون رئیس پلیس استان «معان» اردن خبر دادند. این در حالی است که در پی اعتصاب گسترده کامیون‌داران در اردن ایالات متحده آمریکا سفر کارمندان خود به چهار استان اردن را ممنوع اعلام کرد.

به گزارش اسپوتنیک، اداره امنیت عمومی اردن اعلام کرد که «عبدالرزاق عبد الحافظ الدلابیح»، معاون رئیس پلیس استان معان در جنوب این کشور طی تیراندازی در جریان تظاهرات در منطقه الحسینیه در استان معان کشته شد. طبق این گزارش، روز پنجشنبه تظاهراتی علیه افزایش قیمت سوخت در منطقه الحسینیه و دیگر شهرهای جنوب اردن برگزار شد. اداره امنیت عمومی اردن در بیانیه‌ای پس از اعلام کشته شدن معاون رئیس پلیس معان تاکید کرد که به شدت با کسانی که آشوب به پا کرده و درصدد تجاوز به نهادهای دولتی و به خطر انداختن امنیت کشور و شهروندان اردنی هستند، برخورد خواهد کرد. در این بیانیه همچنین آمده است: به کار خود برای حفظ امنیت کشور و حفاظت از شهروندان ادامه می‌دهیم. به گزارش روسیا الیوم، دو افسر پلیس نیز بر اثر اصابت گلوله در این اعتراضات مجروح شدند. اردن مدتی است اعتراضات گسترده را در چند استان در مخالفت با افزایش قیمت سوخت شاهد است. کامیون‌داران اردنی نیز از پنجم دسامبر اعتصاب گسترده‌ای را در شبکه حمل و نقل این کشور اجرا کرده‌اند.

اسپوتنیک در این باره گزارش داد که بحران اعتصاب کامیون‌ داران و بخش حمل‌ونقل در حالی تشدید شده است که اعتصاب‌ها به اتوبوس‌های حمل‌ونقل عمومی و تاکسی‌ها در پایتخت اردن نیز رسیده است و این در حالی که اقدامات دولت این کشور در آرام کردن بحران اعتصاب در استان‌های مختلف موفق نبوده است.

با ورود اعتصاب کامیون داران و حمل و نقل عمومی اردن به سیزدهمین روز خود و گسترش آن در استان‌های این کشور و پس از آنکه پیشنهادهای دولت توسط اعتصاب کنندگان رد شد خسارات بخش‌های مختلف اقتصادی در حال افزایش است و کانتینرهای وارداتی در بنادر شهر ساحلی عقبه (جنوب اردن) در حال انباشته شدن است. به گفته کارشناسان، حدود ۱۳ هزار کانتینر باری در بندر شهر ساحلی عقبه در جنوب اردن انباشته شده که این میزان ۸۰ درصد از ظرفیت ذخیره سازی بندر است و از آنجا که طبق اعلام رسمی ذخایر اقلام غذایی تنها برای ۹ ماه کافی است، خطر توقف زنجیره تامین، هزینه‌های بالا و کمبود عرضه در بازار محلی را در پی دارد.

طبق این گزارش، به نظر می‌رسد راه حل‌های پیشنهادی دولت برای توافق با اتحادیه‌های کارگری مرتبط با بخش‌های حمل و نقل، مورد قبول رانندگان و کارکنان حمل‌ونقل عمومی قرار نگرفته است. خواسته اصلی معترضان اعتصاب کنندگان اردنی «کاهش قیمت فرآورده‌های نفتی» به ‌ویژه گازوئیل و بنزین اکتان ۹۰ است که فعالیت کامیون‌ها و اتوبوس‌های حمل و نقل عمومی و تاکسی‌ها به آن وابسته است. به گفته کارشناسان، حامل‌های انرژی حدود ۴۰ درصد از هزینه‌های حمل و نقل عمومی را شامل می‌شود. قیمت گازوئیل پس از ۸ بار افزایش متوالی در سال ۲۰۲۲، ۴۵ درصد افزایش یافته است.

این در حالیست که قیمت‌ها در ابتدای سال به مدت چهار ماه ثابت بود و قیمت بنزین اکتان۹۰ نیز طی سال ۲۰۲۲ حدود ۱۲ درصد افزایش داشت. اعتصاب کنندگان بر تقاضای خود مبنی بر کاهش قیمت حامل‌های انرژی اصرار دارند که با امتناع رسمی از کاهش نرخ یا اعطای یارانه سوخت مواجه شده است، چراکه این امر موجب افزایش کسری بودجه و افزایش بدهی می‌شود. در پی اعتصاب گسترده کامیون‌داران در اردن ایالات متحده آمریکا سفر کارمندان خود به چهار استان اردن را ممنوع اعلام کرد.