بر اساس نتایجی که تا عصر دیروز از شمارش آرای انتخابات کنگره آمریکا منتشر شده، حزب جمهوری‌خواه ۲۱۱ کرسی و حزب دموکرات ۱۹۷ کرسی مجلس نمایندگان را به خود اختصاص داده‌اند و در مجلس سنا هر دو حزب ۴۸ کرسی به دست آورده‌اند.

به گزارش فرارو، دستاورد‌های جمهوری خواهان بسیار کمتر از آن چه پیش بینی می‌شد بوده و در حالی که به نظر می‌رسد آنان آماده به دست گرفتن کنترل مجلس نمایندگان با کنترل سنا هستند برخی پیامد‌ها برای انتخابات سال ۲۰۲۴ میلادی وجود دارد که احتمالا با شمارش آرای نهایی تغییر نخواهد کرد.

در ادامه به برخی موارد از آن پیامد‌ها اشاره خواهد شد:

نخستین تاثیر بر رقابت دموکرات‌ها خواهد بود. اگر دموکرات‌ها دچار یک تغییر اساسی شده بودند فشار بر بایدن برای کناره گیری به نفع چهره‌ای تازه شدت پیدا می‌کرد. در عوض، اکنون انتخاب با بایدن است و نتایج انتخابات میان دوره‌ای احتمالا شک و تردید‌هایی را که او در مورد نامزدی مجدد برای انتخاب مجدد داشت برطرف خواهد کرد.

انتخابات میان دوره‌ای ایالات متحده تسکین اندکی را ارائه کرده است. با این وجود، معضلات پیش روی متحدان ایالات متحده از اوکراین تا بریتانیا هم چنان باقی مانده است. برای ران دیستانتیس جزر و مد بالاست و اگر لحظه‌ای را از دست بدهد ممکن است لحظه‌ای را به خوبی به دست نیاورد.

برعکس، انتخابات ۲۰۲۲ باعث تضعیف دست ترامپ شده است. در مجموع، نامزد‌های انتخاب شده او خوب عمل نکردند و این موضوع می‌تواند دومین انتخابات متوالی باشد که در آن مداخله او در انتخابات مقدماتی جمهوری خواهان برای حزب اش در سنا هزینه زا بوده است.

در مجموع، انتخابات میان دوره‌ای زمینه را برای یک مبارزه بزرگ بین ترامپ و دیسانتیس به منظور نامزدی جمهوری خواهان فراهم کرده است و این احتمال را افزایش داده که برنده این رقابت با رئیس‌جمهور فعلی دموکرات روبرو شود که تلاش کرده برای نامزدی و انتخاب مجدد از هرگونه چالش مخربی اجتناب ورزد.

موجی که بتواند ترامپ را به کاخ سفید بازگرداند  ایجاد نشد

دموکراسی آمریکایی ناقص و در معرض تهدید است. البته باید توجه داشت برای جمهوری خواهان به دست آوردن کنترل مجلس نمایندگان به ویژه پس از شورش رخ داده علیه کنگره ایالات متحده در ۶ ژانویه سال گذشته یک تحول واقعا جدی محسوب می‌شود. اگر جمهوری خواهان در نهایت کنترل سنا را نیز به دست گیرند این موضوع حتی جدی‌تر خواهد بود.

در هر صورت، این موضوع پیامد‌های مستقیمی برای دستور کار قانونی جو بایدن به همراه خواهد داشت. تاثیر این امر در اوکراین احساس خواهد شد، زیرا برنامه‌های تهیه تسلیحات در نظر گرفته شده برای کی یف متوقف شده است. هم چنین، آن دسته از نمایندگان کنگره که معتقدند یا در انظار عمومی می‌گویند که بایدن نتیجه انتخابات ۲۰۲۰ را از دونالد ترامپ دزدیده تقویت خواهد کرد.

با توجه به آن که انتخابات میان دوره‌ای همواره به مثابه یک همه پرسی برای رئیس جمهور مستقر و در قدرت بوده این رقابت‌ها همواره رقابت‌های سختی بوده اند. همچنین، بدتر شدن وضعیت تورم در امریکا (در حال حاضر حدود ۸ درصد در ایالات متحده، بالاترین میزان در ۴۰ سال گذشته) به عنوان مهم‌ترین مسئله توسط اکثر رای دهندگان برای دموکرات‌ها واقعا قابل توجه بود.

وضعیت فعلی باید هشداری برای دموکرات و همزمان یک تسکین موقت باشد. اگر دموکرات‌ها این بار توانستند ضرر‌های وارد شده بر خود را محدود سازند به دلیل آن بود که برای رای دهندگان عدم تایید ترامپ بر نمایش نارضایتی از بایدن برتری داشت. در نتیجه، این بار بایدن خوش شانس بود، اما زمانی که نامزدی جدید مانند دیسانتیس وارد عرصه شود چالشی متفاوت و موثرتر برای بایدن ایجاد خواهد شد.