علیرغم برگزاری جلسات پی در پی دو حزب اقیلم کردستان عراق (اتحادیه میهنی و حزب دموکرات کردستان) طی سه هفته گذشته برای بررسی پرونده انتخاب نامزد پست ریاست جمهوری، اکثر تلاش‌ها به نتیجه نرسید.

به گزارش ایسنا، به نقل از آناتولی، تا به حال میانجی‌گری‌هایی که در این زمینه صورت گرفته‌اند نتوانستند به نتیجه مطلوبی رسند.

با گذشت زمان، اتحادیه میهنی کردستان، به نامزدی برهم صالح، رئیس جمهور فعلی عراق و حزب دموکرات کردستان به نامزدی ریپر احمد برای تصدی پست ریاست جمهوری عراق پافشاری می‌کنند.

مقامات سیاسی در اربیل و سلیمانیه تاکید کردند که دلیل اصلی عدم دستیابی به توافق، عدم اعتماد بین دو طرف و شخصی سازی مربوط به امتناع بارزانی از تمدید ماموریت برهم صالح است.

در همین راستا یک سیاستمدار برجسته کرد در اربیل که نخواست نامش فاش شود، به العربی الجدید تأکید کرد که مذاکرات مجدداً بر سر انتخاب نامزدی برای تصدی پست نخست وزیر عراق با شکست مواجه شده است.

به باور این کارشناس کرد، حمله مقتدی صدر، رهبر جریان صدرعراق به برهم صالح و متهم کردن وی به امتناع از امضای قانون جرم‌انگاری عادی‌سازی با رژیم صهیونیستی، اصرار اربیل بر جایگزینی صالح را برانگیخت.