سیدمحمد میرزامحمدزاده

در حالی که به عقیده برخی کارشناسان امیدی به محکومیت ترامپ در روند تحقیقات مولر نمی‌رود، اما خبرهای نویدبخشی از روند این تحقیقات به گوش می‌رسد. اطرافیان ترامپ که مدعی همکاری با بازرس ویژه بودند، یک به یک دروغ‌گو از آب در می‌آیند و به گمان برخی نمی‌توان بر شهادت آن‌ها تکیه کرد؛ اما آنچه در پشت پرده نهفته است، استراتژی خاموش مولر در جریان این تحقیقات است. لس‌آنجلس‌تایمز نوشت:

دفتر بازرس ویژه وزارت دادگستری آمریکا، اعلام کرد که پال منافورت رئیس ستاد انتخاباتی دونالد ترامپ که متهم به جرایم مختلف است و برای جلوگیری از محکومیت دوباره پیمان اعتراف با دادستانی بسته بود این توافق را با دروغ گفتن به بازجویان نقض کرده است.

براساس پرونده‌ قضایی جدیدی که که روز دوشنبه (پنجم آذر ماه) باز شد منافورت پس از امضای پیمان اعتراف، با دروغ گفتن به دفتر تحقیقات فدرال و دفتر بازرس ویژه در مورد چندین موضوع، متهم به جرایم دولتی شده است.

رابرت مولر، بازرس ویژه که تحقیقات بررسی گمانه‌زنی‌های همکاری تیم ترامپ با روس‌ها را برای تأثیر بر انتخابات ریاست‌جمهوری سال 2016 آمریکا بر‌عهده دارد، اعلام کرد که نقض پیمان به منزله آن است که دیگر دلیلی برای تأخیر در محکومیت منافورت وجود ندارد.

در ماه آگوست (تیر ـ  مرداد) منافورت در دادگاه ایالتی ویرجینیا به جرم کلاهبرداری بانکی و فرار مالیاتی مرتبط با کارش به عنوان مشاور سیاسی در اوکراین، محکوم شد. سپس در ماه سپتامبر (شهریور ـ مهر) در دو پرونده در دادگاه ایالتی واشنگتن محکوم به خیانت شد؛ اولی مربوط به دست‌داشتن در جرایم مالی و دیگری گمراه ساختن عدالت با دسترسی به یک شاهد بالقوه مربوط به پرونده خود.

بعد از اعتراف به جرایم، منافورت با دادستان‌ها دیدار داشت تا به گمانه‌زنی‌ها در مورد اینکه او چه اطلاعاتی می‌توانست به اشتراک بگذارد پاسخ دهد.

پرونده جدید عنوان نکرده است که منافورت متهم به دروغ‌گویی در چه مواردی است؛ اما دفتر بازرس ویژه وعده داده است که اسناد با جزئیات بیشتری را هم‌زمان با نزدیک شدن به دادگاه ارائه دهد، اسنادی که ماهیت جرایم و دروغ‌های متهم را آشکار می‌سازد.

تیم وکلای منافورت ابراز کرده‌اند که وی تلاش کرده است تا به تعهدات همکاری پایبند باشد؛ در عین حال آن‌ها با ادامه روند محکومیت موافقت کرده‌اند؛ هرچند که هنوز تاریخ دقیقی برای برگزاری دادگاه اعلام نشده است.

این پرونده که منجر به قطع تعاملات بین منافورت و دفتر بازرس ویژه می‌شود، تأثیر آن را در ادامه تحقیقات مولر در هاله‌ای از ابهام قرار می‌دهد. پیش از اعترافات منافورت، شایعاتی وجود داشت مبنی بر اینکه ترامپ احتمالا منافورت را عفو کند. موضوعی که از سوی رودی جولیانی شهردار سابق نیویورک و وکیل رئیس‌جمهور، به آن اشاره شده بود.

نقض پیمان اعتراف، به احتمال بسیار، به معنای دوره زندان طولانی‌تر برای منافورت 69 ساله است، کسی که بدون تخفیف در مجازات از سوی دادستانی محکوم می‌شود.  البته منافورت، از ماه ژوئن (خرداد ـ تیر) به دلیل تشخیص نقض شرایط وصول وثیقه، از سوی قاضی وی محکوم شد و به زندان افتاد. ممکن است منافورت مجبور شود باقی عمر خود را در زندان سپری کند.

شانلون وو، وکیلی که پیش‌تر دفاع ریچارد گیت، دستیار پیشین منافورت را برعهده داشت، در این‌باره گفت: این پرونده مثال کاملی است که نشان می‌دهد دادستان‌ها در ارتباط با چنین توافقات همکاری چقدر قدرت دارند. ریچارد گیت در نهایت از سوی دفتر بازرس ویژه متهم شد و قبول کرد که با آن‌ها همکاری کند و علیه منافورت شهادت دهد.

وو افزود: اگر می‌خواهید  دادستانی محکومیت سبک‌تری را برای شما رغم بزند، باید آن‌ها را متقاعد کنید که حقیقت را بیان کرده‌اید.

ترامپ پیش‌تر گفته بود  با منافورت غیرمنصافانه برخورد شده است و او را با مایکل کوهن، وکیل شخصی پیشین خود مقایسه کرد که به دنبال فرصت همکاری با دادستان‌ها بود، تا از تخفیف در جرایم خود بهره‌مند شود. اوایل ماه جاری میلادی اخباری منتشر شد که گمانه‌زنی‌ها را در مورد پرونده جدید بیشتر کرد. در تاریخ 15 نوامبر (24 آبان ماه) دادستان‌ها و وکلای مدافع از قاضی فرصت خواستند تا گزارش وضعیت منتشر شود و وعده دادند که این گزارش به صدور حکم نهایی در مورد این موضوع 

کمک می‌کند. 

پرونده‌ای که روز دوشنبه باز شد، نشان داد که هرگونه مذاکراتی که با منافورت انجام می‌شده به پایان رسیده است.

البته نتیجه این پرونده می‌تواند هرگونه پیشرفتی که مولر امیدوار بود با توافق با منافورت به دست آورد را زیر سوال ببرد. بازرس ویژه دیگر نمی‌تواند به همکاری او به عنوان یک شاهد در هیچ‌کدام از دادگاه‌های آتی تکیه کند. چرا که در این پرونده منافورت متهم به دروغ‌گویی است و به احتمال بسیار مولر در استفاده از اطلاعات ارائه شده از سوی منافورت به عنوان قرائن کلیدی درنگ کند.

از طرف دیگر، مولر از شهادت گیتز در دادگاه منافورت استفاده کرد؛ در حالی که گیت متهم به دروغ‌گویی به بازرس ویژه بود؛ ضمن آنکه ممکن است اطلاعاتی که از سوی منافورت به دست دفتر بازرس ویژه رسیده است، در جای دیگری تأیید شده باشد که نیاز به تکیه به شهادت او را کاهش می‌دهد.

وو در این‌باره گفت: من فکر می‌کنم این پرونده بار بیشتری برای منافورت داشته باشد تا برای دادستانی.

مولر به دقت پرونده‌های دستیاران ترامپ که به محققان پرونده ترامپ دروغ می‌گویند را دنبال کرده است تا با استفاده از این پرونده‌ها دیگران را مجاب به همکاری با دادستان‌ها کند. جورج پاپادوپلس، مشاور سیاست خارجی ستاد انتخاباتی ترامپ محکوم به دروغ‌گویی در ارتباط با مکالماتش با یک استاد اهل مالت با ارتباطات روسی شد. او روز دوشنبه برای گذراندن دوره 14 روزه به زندان معرفی شد.

مایکل فلین، اولین مشاور امنیت ملی ترامپ، محکوم به دروغ‌گویی در ارتباط با مکالماتش با سفیر روسیه در دوره انتقال ریاست‌جمهوری شد. او در نهایت موافقت کرد که با دفتر بازرس ویژه همکاری کند و قرار است ماه آینده دادگاه وی برگزارشود.

گیتس، شریک تجاری پیشین منافورت، که به عنوان معاون وی در ستاد انتخاباتی ترامپ فعالیت داشت نیز، به اتهام مشابهی محکوم شد. به گفته دادستانی، او درمورد جلسات لابی‌گری مرتبط با فعالیتشان از طرف رئیس‌جمهور سابق اوکراین، دروغ گفته بود.