کامالا هریس، معاون رئیس جمهور آمریکا در جریان سفرش به رومانی در فاصله سه هفته پس از حمله روسیه به اوکراین گفت، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه نشانی از تمایل داشتن به مشارکت در دیپلماسی ندارد. به گزارش رویترز، کامالا هریس، معاون رئیس جمهور آمریکا همچنین از رومانی به خاطر پذیرش هزاران نفری که از جنگ در اوکراین همسایه با آن فرار کرده‌اند، تقدیر کرده و گفت واشنگتن به طور مداوم سطح حمایتش از متحدان خود در ناتو را با توجه به وضعیت دینامیک عرصه میدانی ارزیابی می‌کند. هریس در یک کنفرانس خبری به همراه کلاوس یوهانیس، رئیس جمهور رومانی گفت: با در نظر گرفتن هر آنچه که ما می‌دانیم و شاهدش بوده‌ایم، پوتین، رئیس جمهور روسه هیچ نشانه‌ای از مشارکت در دیپلماسی جدی را نشان نمی‌دهد. سفر او به بخارست یک روز پس از آن انجام شد که مذاکرات میان وزرای خارجه اوکراین و روسیه نتوانست هیچ وقفه‌ای در درگیری ایجاد کند. هریس در پاسخ به این سوال که آیا واشنگتن قصد دارد تعداد سربازانش را در رومانی افزایش دهد، گفت: ما به صورت روزانه نیازهایمان به جهت حفظ ثبات در این منطقه را ارزیابی خواهیم کرد. همچنین یوهانیس نیز بیان کرد که او در جریان مذاکرات خود با هریس بر لزوم عملیاتی کردن گروه رزمی ناتو در رومانی در سریعترین زمان ممکن تاکید کرده است. بخارست دومین توقفگاه هریس در سفر سه روزه‌اش به اروپای شرقی بود. در همین حال، آمریکا به همراه کشورهای گروه هفت و اتحادیه اروپا، در تلاش برای تحت فشار قرار دادن روسیه به منظور پایان دادن به جنگ در اوکراین، وضعیت مطلوب‌ترین کشور برای روسیه را لغو خواهند کرد. هریس روز پنجشنبه با رهبران لهستان و پناهجویان اوکراینی در ورشو ملاقات کرد و از حمایت آمریکا از درخواست‌ها برای تحقیقات در خصوص ارتکاب جنایات جنگی بین‌المللی از سوی روسیه صحبت کرد. سفر او به لهستان در بحبوحه اختلاف بین آمریکا و لهستان بر سر ارسال هواپیماهای جنگی به اوکراین انجام شد. آندژی دودا، رئیس‌جمهور لهستان، خواستار کمک بیشتر به کشورش در زمینه  اسکان و تغذیه اوکراینی‌هایی که از درگیری فرار می‌کنند شده و گفت که از هریس خواست که واشنگتن روند رسیدگی به پناهنجویانی را که می‌خواهند به آمریکا رفته و ممکن است در آنجا خانواده داشته باشند، سرعت بخشد.

از زمان آغاز حمله به اوکراین در ۲۴ فوریه، حدود ۱.۴۳ میلیون اوکراینی به لهستان گریخته اند. در همین مدت، بیش از ۲۹۱۰۸۱ اوکراینی به رومانی گریخته‌اند. هریس همچنین تأیید کرده است که دو آتشبار از سامانه پدافند هوایی پاتریوت به لهستان تحویل داده شده است. او در ورشو گفت که برای انجام اقدامات لازم برای تقویت حمایت از لهستان و دیگر متحدان ایالات متحده به ورشو آمده است.. هریس گفت: «ما اخیراً ۴۷۰۰ نیروی آمریکایی اضافی را در لهستان مستقر کرده‌ایم. این بالاتر از سال‌ها چرخش حدود ۵۰۰۰ سرباز آمریکایی در لهستان است. وی همچنین تأیید کرد که سیستم‌های پاتریوت در حال حاضر در لهستان هستند. خوشحالیم که این هفته اعلام کردیم که دو سامانه دفاع موشکی پاتریوت را به لهستان هدایت کرده‌ایم و می‌توانم اعلام کنم که آن سامانه‌های موشکی پاتریوت را به لهستان تحویل داده‌ایم.

از سوی دیگر هفدهمین روز هجوم روسیه به اوکراین، در حالی آغاز شد که حمله‌های سنگین توپخانه‌ای و هوایی ارتش روسیه علیه شهرهای عمده اوکراین ادامه یافت و جمعه شب به وقت اوکراین، نیروهای روسیه شهر میاکولائیف در جنوب اوکراین را زیر گلوله‌باران سنگین گرفتند. یتالی کیم، فرماندار این منطقه در کانال تلگرام خود گفت که درگیری شدیدی در شمال شهر در جریان است. همزمان، یک شرکت خصوصی ماهواره‌ای آمریکایی گفت تصاویر ماهواره‌ای نشان‌ می‌دهند که واحدهای نظامی روسیه همچنان به کی‌یف نزدیک‌تر می‌شوند.