فرشاد گلزاری

سرانجام پیش‌بینی آمریکا و ناتو از تدارک روسیه برای حمله به اوکراین جامه عمل پوشید و صبح پنجشنبه ولادیمیر پوتین دستور حمله از جبهة شرقی به خاک این کشور را صادر کرد. او نه تنها یورش به خاک اوکراین را «مباح» اعلام می‌کند، بلکه می‌گوید راهی جز حمله به یک مردم غیرنظامی وجود نداشت! پوتین همانند اردوغان و بسیاری از روسای جمهوری ایالات متحده و سایر نقاط دنیا از «تهدید امنیت ملی» به نفع خود استفاده کرده و می‌کند. او صریحا در جمع خبرنگاران و در آغازین روز حمله به اوکراین گفت که آنچه اکنون در اوکراین رخ می‌دهد، یک اقدام اضطراری است و اگر این اقدام را انجام نمی‌دادیم با تهدید مواجه می‌شدیم و نمی‌دانم کشور ما (روسیه) پس از آن چگونه ادامه می‌داد.

اگرچه تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا علیه روسیه ۷۰ درصد از بخش بانکداری این کشور و شرکت‌های کلیدی دولتی را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد و روسیه را از دسترسی به فناوری‌های مدرن محروم می‌کند، اما معلوم نیست که تا چه حد موثر واقع می‌شود

اساساً رسوب در ساختار قدرت همیشه و هرجا باعث ایجاد فساد می‌شود. در کرملین هم بوی این فساد و خودکامگی همه جا را برداشته است و امروز تا کی‌یف می‌توان آن را حس کرد. بویی که تنها چند کشور آسیایی وابسته به مسکو، آن را با مشام خود حس نمی‌کنند و اگر هم حس کنند به روی خود نمی‌آورند! این روند حالا بحرانی را کلید زده که نه تنها عاقبت آن مشخص نیست، بلکه دست کرملین را بیش از حد به خون هزاران غیرنظامی آلوده می‌کند. از حدود 3 ماه پیش اوضاع اوکراین بغرنج شد و حالا کار به جایی رسیده که غرب در آنسوی آتلانتیک به دنبال تحریم روسیه و در نهایت ارسال تسلیحات به کی‌یف است و روس‌ها قدم به قدم در حال نزدیک شدن به کاخ ریاست جمهوری این کشور هستند که ولودیمیر زلنسکی حالا در آن تنها و بدون حامی مانده است. در همین راستا روز گذشته (جمعه) وزارت دفاع اوکراین در حساب توییتر خود نوشت که نیروهای نظامی روسیه وارد شهر کی‌یف پایتخت این کشور شده‌اند. به گفته مقامات وزارت دفاع اوکراین، دشمن در منطقه اوبولون که حدود ۹ کیلومتری شمال پارلمان کی‌یف در مرکز شهر قرار دارد، موضع گرفته است. در امتداد این وضعیت ارتش اوکراین مردم محلی را تشویق کرده که برای مقابله اقدام به ساخت کوکتل مولوتف کنند و از سایرین خواسته که به دنبال پناهگاه باشند. در زمان نگارش این متن یک منبع در سازمان ضداطلاعات اوکراین به یک وب سایت اوکراینی جزئیات برنامه روسیه برای کنترل شهر کی‌یف را تشریح و ارتش اوکراین اعلام کرد که نیروهای مسلح در حومه کی‌یف پایتخت این کشور و در دایمر و ایوانکیف در حال جنگ با نیروهای روسیه هستند. بر اساس گزارش منابع محلی، در منطقه‌های دایمر و ایوانکیف تعداد زیادی از خودروهای زرهی روسیه در حال پیشروی به سمت کی‌یف هستند و ارتش اوکراین در یک پست در صفحه فیسبوک نوشته است که نیروهای نظامی این کشور به مقاومت در برابر نیروهای روسیه در شمال غرب پایتخت ادامه می‌دهند. در این میان بی.بی.سی جهانی اعلام کرد که سربازان اوکراین همچنان کنترل فرودگاهی را در حومه شهر کی‌یف در اختیار دارند و در صورت تصرف این فرودگاه توسط نیروهای روسی، از این فرودگاه به‌عنوان سکوی پرشی برای حمله تمام عیار ارتش روسیه به کی‌یف استفاده خواهد شد. در این میان زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین در فرمانی جدید، دستور تشکیل بسیج عمومی به مدت ۹۰ روز را صادر کرد و طی این فرمان، مردان ۱۸ تا ۶۰ ساله اوکراینی تا اطلاع ثانوی حق خروج از کشور را ندارند.

رئیس‌جمهوری اوکراین در شرایط کنونی که روس‌ها تا پایتخت آمده‌اند به خوبی می‌داند که از غرب «نارو» خورده است و حالا طرح مذاکره را مطرح کرده تا بتواند اوضاع را به‌گونه‌ای سر و سامان دهد

وضع تحریم‌های گسترده، بدون حمایت عملی!

پس از فرمان جنگ رئیس‌جمهوری روسیه، سیلی از انتقادها و تهدیدها علیه مسکو به پا خاست که عموماً مواضع سیاسی و اعمال تحریم‌ها را دربرمی‌گیرد. اسکات موریسون، نخست‌وزیر استرالیا در یک نشست خبری اعلام کرد که ما با شرکای خود برای اعمال موج جدیدی از تحریم‌ها علیه روسیه همکاری می‌کنیم تا فشارها بر این کشور تشدید شود. این تحریم‌های جدید علیه اولیگارش‌های روسی است که قوای مالی آنها برای مسکو مهم است و همچنین ۳۰۰ نفر دیگر از اعضای پارلمان روس را دربرمی‌گیرد که به استقلال دو منطقه دونتسک و لوهانسک در استان دونباس رأی دادند. اورزولا فون درلاین، رئیس کمیسیون اروپایی نیز اعلام کرد که تحریم‌های جدید علیه روسیه ۷۰ درصد از بخش بانکداری این کشور و شرکت‌های کلیدی دولتی را تحت تأثیر قرار می‌دهد و روسیه را از دسترسی به فناوری‌های مدرن محروم می‌کند. امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه نیز دیروز (جمعه) اعلام کرد که دولتش تحریم‌هایی را علیه روسیه جدا از آنچه اتحادیه اروپا وضع کرده، اعمال می‌کند و به زودی طیف این تحریم‌ها اعلام می‌شود. جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا هم ولادیمیر پوتین همتای روس خود را «متجاوز» خواند و گفت که با اعمال تحریم‌های قوی و «بسته‌های تحریمی ویرانگر» علیه روسیه موافقت کرده است. بوریس جانسون، نخست‌وزیر انگلیس هم تحریم‌های جدیدی را علیه روسیه به دلیل انجام عملیات نظامی در اوکراین اعلام کرد و گفت که بریتانیا قصد دارد روسیه را از اقتصاد جهانی دور کند و در این مسیر دارایی‌های بانک VTB را مسدود کرده و از سوی دیگر شرکت‌های دولتی و خصوصی روسی از جمع‌آوری سرمایه در بریتانیا منع خواهند شد. اگر این تحریم‌ها و مواضع را در کنار موضع اخیر فلورانس پارلی، وزیر دفاع فرانسه قرار دهیم به خوبی درمی‌یابیم که مردم اوکراین و کشورشان وجه‌المصالحه میان روسیه و غرب قرار گرفتند. وزیر دفاع فرانسه دیروز (جمعه) اعلام کرد که هیچ کشور اروپایی و همچنین آمریکا خواستار درگیری نظامی با روسیه نیست، زیرا فدراسیون روسیه یک قدرت هسته‌ای به شمار می‌رود. این اتفاقات در حالی رخ می‌دهد که زلنسکی به خوبی می‌داند که از غرب «نارو» خورده است و حالا طرح مذاکره را مطرح کرده تا بتواند اوضاع را به‌گونه‌ای سر و سامان دهد. او دیروز (جمعه) در یک سخنرانی ویدئویی به دو زبان روسی و اوکراینی خطاب به شهروندان کشورش گفت که دیر یا زود روسیه با ما گفت‌وگو خواهد داشت و به ما می‌گوید که چطور خصومت را پایان دهیم و این تهاجم را متوقف کنیم. با تمامی این اوصاف به نظر می‌رسد که روسیه به آنچه که در نظرش بود دست پیدا کرد، اما خونریزی که در این میان رخ داده را چه کسی می‌تواند جواب دهد؟ غرب یا مسکو؟!