وزیر امور خارجه آلمان در جریان دیدار با همتای انگلیسی‌اش در حاشیه اجلاس گروه هفت برای انجام هر اقدامی با هدف بازگشت به گفت‌وگو در قبال مساله اوکراین اظهار تمایل کرد، در حالی که لیز تراس، همتای انگلیسی او گفت، روسیه در صورت حمله به اوکراین با عواقبی شدید روبرو خواهد شد. به گزارش دویچه‌وله، لیز تراس، وزیر خارجه انگلیس روز شنبه از وزرای خارجه گروه هفت از جمله آنالنا بربوک، همتای آلمانی‌اش استقبال کرده و به روسیه در مورد اقداماتش در قبال اوکراین هشدار جدی داد. تراس در ضمن برگزاری این مذاکرات در لیورپول، همچنین از کشورهای دموکراتیک آزاد خواست تا اتکایشان به گاز روسیه را کنار بگذارند. در حاشیه این گردهمایی، تراس با بربوک، وزیر امور خارجه آلمان که در اولین گردهمایی بین‌المللی خود از بعد از تشکیل دولت جدید آلمان شرکت کرده، دیدار کرد. بربوک که یکی از اعضای حزب سبز آلمان است، به طرح اولویت‌های آلمان برای دوران ریاستش بر گروه هفت که در سال آینده میلادی آغاز می‌شود، پرداخت. او با اشاره به فرمت نرماندی - مذاکرات بین فرانسه، اوکراین، روسیه و همچنین آلمان برای حل بحران اوکراین - که اولاف شولتس، صدر اعظم آلمان پس از دیدارش در روز جمعه با امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه برجسته ساخت، از طرفین خواست به میز مذاکره بازگردند.

بربوک در حاشیه حضورش در این اجلاس در لیورپول به خبرنگاران گفت: ما باید هر اقدامی را برای بازگشت به گفتگوها (درقبال مساله اوکراین) اتخاذ کنیم. در همین حال بربوک همچنین تاکید کرد، زمان برای احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ برجام بین قدرت‌های جهانی و ایران رو به اتمام است. تراس نیز خاطرنشان کرد که حمله به اوکراین یک اشتباه استراتژیک با عواقبی شدید برای مسکو خواهد بود. آمریکا و سایر اعضای ناتو قبلاً گفته بودند که در صورت تهاجم مسکو به اوکراین، تحریم‌های شدیدی را علیه روسیه اعمال خواهند کرد. تراس بیان کرد، خواستار اطمینان حاصل کردن از این است که کشورهای دموکراتیک آزاد بتوانند جایگزینی برای تامین گاز از روسیه داشته باشند؛ اظهار نظری که به دنبال نگرانی‌های آمریکا در مورد پروژه خط لوله نورد استریم ۲ برای انتقال گاز از روسیه به آلمان مطرح می‌شود. وی بیان کرد: در کوتاه مدت جهان آزاد تصمیماتی به جهت دستیابی به انرژی ارزان یا تأمین مالی کم هزینه گرفته است و این مساله‌ای است که هزینه‌ای درازمدت را برای آزادی و دموکراسی دارد. و ما نمی‌توانیم دوباره آن اشتباه را تکرار کنیم. ما باید قویاً گرد هم بیاییم تا در برابر متجاوزانی که به دنبال محدود کردن مرزهای آزادی و دموکراسی هستند، بایستیم.

از سوی دیگر به گزارش خبرگزاری کیودو، یک منبع در هیأت ژاپنی شرکت کننده در اجلاس گروه هفت گفت، وزرای خارجه گروه هفت همچنان که آمریکا رهبری رویکرد تحریم دیپلماتیک المپیک زمستانی پکن را به دست گرفته، روز شنبه مواضع خود را در مورد المپیک زمستانی پکن بیان کردند. نشست گروه هفت لیورپول انگلیس در حالی برگزار می‌شود که انگلیس و کانادا با استناد به سوابق حقوق بشری چین، با آمریکا موضعی متحد برای تحریم دیپلماتیک المپیک پکن اتخاذ کرده‌اند اما بعید است که فرانسه، میزبان بازی‌های المپیک تابستانی پاریس در سال ۲۰۲۴ و ایتالیا، میزبان بازی‌های المپیک زمستانی سال ۲۰۲۶، بخواهند از این روند پیروی کنند.

به گفته این منبع، یوشیماسا هایاشی، وزیر امور خارجه ژاپن در سخنرانی در اولین روز از این اجلاس دو روزه به همتایان خود در گروه هفت گفت که توکیو پس از در نظر گرفتن همه جانبه مسائل مختلف، در زمان مناسب تصمیم خواهد گرفت. وزارت امور خارجه ژاپن اظهار کرد که هایاشی مخالفت خود را با تلاش‌های چین برای تغییر یکجانبه وضعیت موجود در دریاهای چین شرقی و جنوبی ابراز و نگرانی‌های جدی خود را در مورد وضعیت هنگ کنگ و موارد ادعایی نقض حقوق بشر در سین کیانگ در حوزه باختر دور چین مطرح کرد.