رئیس‌جمهوری بلاروس اقدامات اخیر دولت لهستان را در اعزام و استقرار تانک‌های ارتش در مرز با بلاروس و در پی افزایش بحران بین دو کشور محکوم و آن را باج‌گیری و اخاذی دانست. الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهوری بلاروس در مصاحبه‌ای با مجله دفاع ملی روسیه گفت:‌ من را ببخشید اما نبرد با آوارگان و مهاجران آن هم با تانک‌های کلاس لئوپارد جایز است؟ ما از لحاظ نظامی به خوبی آگاه هستیم و می‌دانیم که جنگ با این مردم فقیر در مرز لهستان با بلاروس و پیشروی ستون‌های تانک به چه معناست. بدیهی است که این یا نوعی آموزش است، یا اخاذی و و تهدید. وی تاکید کرد: باید قبول کنید که در جهان، دست بردن به اسلحه مساوی با مرگ یا خودکشی است. به خصوص اینجا، در قلب اروپا و حتی بیشتر در یک درگیری با بلاروس چنین اتفاقی می‌افتد. شما همیشه تمام جنگ‌ها را در این منطقه راه انداختید و همه چیز از اینجا شروع شد. از تاریخ عبرت نگرفتید؟

اواخر اکتبر سال جاری میلادی گزارش شد که مقام‌های لهستان قصد دارند تا ۲۵۰۰ سرباز را برای کمک به گارد مرزی و حفاظت از مرز در مقابل مهاجران غیرقانونی مستقر کنند. لهستان تصمیم گرفته تا تیپ ۱۰ سواره نظام زرهی با تانک‌های لئوپارد را به شهر بایلا پودلاسکا در مرز با بلاروس بفرستد. همچنین تانک‌های آلمانی و آبرامز آمریکا نیز در رزمایشی در لیتوانی نزدیک مرزهای بلاروس حضور داشتند. بحران مهاجرتی در مرز بلاروس با لتونی، لیتوانی و لهستان به این دلیل به وجود آمده که مهاجران غیرقانونی به دنبال عبور از این کشورها برای ورود به قلمروی اتحادیه اروپا هستند و این بحران در هشتم نوامبر سال جاری میلادی شدت گرفت. چند هزار مهاجر از طریق بلاروس به مرز لهستان نزدیک شدند و از ترک آنجا امتناع کردند. برخی از آنها تلاش کردند تا با شکستن موانع و سیم خاردارها به قلمروی لهستان وارد شوند.

اقدام لهستان

در انتقال تجهیزات به مرز بلاروس

در همین حال ولادیمیر ماکه‌ئی، وزیر خارجه بلاروس نیز در ارتباط با بحران‌های پیش آمده در مرز با لهستان گفت: دولت ورشو در حال انتقال خودروهای نظامی به مرز است. بیش از ۲۰۰۰ تن از جمله زنان و کودکان در مرز بلاروس با لهستان گیر افتاده‌اند. وزیر امور خارجه بلاروس همچنین ادامه داد: همه آنها از کشورهای مشکل‌دار هستند که مداخله غرب را تجربه کرده‌اند. آنها می‌گویند که قلمرو بلاروس را مقصد نهایی خود نمی‌دانند و مایلند برای جلب حمایت از اتحادیه اروپا درخواست دهند. اما تنها کاری که در قبال آنها شده این است که این افراد را تحت پیگرد قرار می‌دهند. به سمتشان شلیک می‌شود و تجهیزات نظامی با سلاح‌های کالیبر بزرگ به سمت مرز انتقال داده می‌شود. اوضاع در مرز بین دو کشور بسیار وخیم است. این دیپلمات ارشد بلاروسی همچنین امیدوار است در نخستین نشست مشترک با سرگئی لاوروف، همتای روس خود به بررسی بحران موجود بپردازد. وی همچنین لهستان و سایر کشورهای اتحادیه اروپا را به نقض حقوق بشر در مرز متهم کرد و افزود: چندین مورد نقض حقوق‌بشر و نقض توافق‌های بین‌المللی صورت گرفته است. تمامی اینها در مقابل چشم اتحادیه اروپا رخ داده که خودش را قهرمان حقوق‌بشر می‌داند و درباره آن سخنوری می‌کند. وزیر خارجه بلاروس همچنین شگفتی خود را از موضع آمریکا درباره عدم مداخله در بحران مهاجرتی اعلام کرد و گفت: این بی‌توجهی در حالی صورت می‌گیرد که کردهای خاورمیانه در مقابله با شبه‌نظامی‌گری در سوریه و عراق به نیروهای آمریکایی کمک کرده‌اند. ماکه‌ئی همچنین افزود، دولت مینسک آماده همکاری با کشورهای غربی در حل مساله مرزی است. ما بیش از یکبار آمادگی خود را برای گفتگو در مورد همه مسائل و مشکلات اعلام کرده‌ایم.